הלכות ומנהגים

כפרה על פגם הברית

  • כ"ו אדר התשפ"א
אא

שאלה

שלום כבוד הרב,
לצערי חטאתי בחטא החמור (הוז"ל) וברצוני לכפר עליו דבר ראשון שעשיתי התקנתי חסימה לטלפון שאני לא אפול שוב פעם, אבל מה השלב השני והשלישי כדי שהקדוש ברוך הוא יסלח לי? תודה

תשובה

שלום רב,

א. 1. נכון מאוד עשית להתקין חסימה לפלאפון.

2. בנוסף לכך תקבל על עצמך בלי נדר לקבוע עיתים לתורה ביום ובלילה, כי מלבד החובה שבדבר, כמבואר בשלחן ערוך יורה דעה (סימן רמו סעיף א), זו גם דרך בטוחה להינצל מיצר הרע, וכמו שאמרו במסכת קידושין (דף ל עמוד ב) כך הקב"ה אמר להם לישראל, בני, בראתי יצר הרע בראתי לו תורה תבלין, ואם אתם עוסקים בתורה אין אתם נמסרים בידו וכו'. ע"ש.

וכיוצא בזה אמרו עוד באבות דרבי נתן (תחילת פרק כ) רבי חנניה סגן הכהנים אומר, כל הנותן דברי תורה על לבו, מבטלין ממנו הרהורי חרב, הרהורי רעב, הרהורי שטות, הרהורי זנות, הרהורי יצר הרע, הרהורי אשת איש וכו'. ע"ש.

וכן כתב הרמב"ם (סוף הלכות איסורי ביאה) גדולה מכל זאת אמרו יפנה עצמו ומחשבתו לדברי תורה וירחיב דעתו בחכמה, שאין מחשבת עריות מתגברת אלא בלב פנוי מן החכמה וכו'. ע"ש.

3. להתפלל לעזרה מן השמים, וכמו שאמרו במסכת קידושין (שם) יצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום ומבקש המיתו שנאמר (תהלים לז לב) "צופה רשע לצדיק ומבקש להמיתו", ואלמלא הקב"ה עוזרו אין יכול לו.

ב. לגבי הכפרה על העוון - קודם יש לחזור בתשובה שלמה על חטא זה, דהיינו א. חרטה על החטא. 2. וידוי בפה (כדלהלן). 3. וקבלה לעתיד לא לשוב עוד לזה החטא לעולם (רמב"ם הלכות תשובה פרק ב הלכה ב). וידוי בפה, היינו שצריך לומר "אנא השם, חטאתי, עויתי, פשעתי לפניך ועשיתי כך וכך, והרי נחמתי ובושתי במעשי, ולעולם איני חוזר לדבר זה" (רמב"ם שם פרק א הלכה א)

וכדי שהתיקון יהיה מושלם תקבל על עצמך בלי נדר להוסיף בלימוד התורה כל יום - יותר ממה שהיית רגיל עד עכשיו. 

מקורות: ראה בספר התניא (אגרת התשובה פרק ט) שכתב, ולפי שפגם הברית בהוצאת ז"ל ואין צריך לומר בעריות או שאר איסורי ביאה דאורייתא או דרבנן (כי חמורים דברי סופרים וכו') פוגם במוח לכן תיקונו הוא דיתעסק באורייתא דמחכמה נפקא. וזהו שכתוב בתנא דבי אליהו (א"ה, לא מצאתי כעת, אולם נמצא במדרש ויקרא רבה פרשה כה פסקה א) אדם עבר עבירה ונתחייב מיתה למקום מה יעשה ויחיה אם היה רגיל לקרות דף אחד יקרא ב' דפים לשנות פרק א' ישנה ב' פרקים וכו' והיינו כמשל חבל הפסק וחוזר וקושרו שבמקום הקשר הוא כפול ומכופל. וככה הוא בחבל נחלתו וכו'. ע"ש.

וכן בשו"ת מהרש"ם חלק א' (סוף סימן נח) הוכיח מהזוהר רות (אות יב) שמועילה תשובה על עוון זה בצירוף לימוד התורה, ושמזה מוכח שמה שכתוב בזוהר (פרשת ויחי) שלא מועילה תשובה לחטא זה היינו בלא לימוד התורה. וע"ע שם בחלק ג' (במפתחות סימן רסח, ד"ה בדבר) שאחר כך מצא ברש"י בספר יחזקאל (כג לז בהגה) שמפורש ג"כ כן. וכן מבואר בשו"ת יביע אומר חלק א' (חלק יורה דעה סימן יד אות יד) ובספרו חזון עובדיה ימים נוראים (עמוד ריח).

בהצלחה רבה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:כפרהשמירת הברית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה