שאל את הרב - כללי

ה’ יודע הכל, אז איך יש בחירה חופשית?

  • ג' שבט התשפ"א
אא

שאלה

ה' יודע הכל, אז ה' יודע מה אדם יעשה ומה האדם יבחר אם לבחור בטוב או חס וחלילה לבחור ברע אז איך זה הגיוני שיש לאדם אפשרות בחירה כיצד לנהוג?! הרי ה' יודע במה הוא יבחר וה' יכול לתת לו שכר/עונש על בחירתו אז כבר קבוע לאדם מה הוא יעשה אז איך קיימת האפשרות בחירה ואיך ה' יכול להביא לו שכר או עונש אם כבר קבוע לו מה יעשה?! תודה רבה

תשובה

שבוע טוב,

שאלה במקומה, ועמדו בה רבותינו הראשונים, יעויין בפירוש הרמב"ם על המשניות מסכת אבות (פרק ג משנה טו) על מה שנאמר שם, הכל צפוי והרשות נתונה, ובספרו היד החזקה (סוף פרק ה מהלכות תשובה). ע"ש.

והראב"ד שם כתב להסביר, שאם היו צדקת האדם ורשעתו תלויים בגזירת הבורא יתברך, היינו אומרים שידיעתו היא גזירתו, והיתה לנו שאלה קשה מאוד, ועכשיו שהבורא הסיר זו הממשלה מידו ומסרה ביד האדם עצמו אין ידיעתו גזירה, אבל היא כידיעת האצטגנינים שיודעים מכח אחר מה יהיו דרכיו של זה, והדבר ידוע שכל מקרה האדם קטן וגדול מסרו הבורא בכח המזלות, אלא שנתן בו השכל להיותו מחזקו לצאת מתחת המזל, והוא הכח הנתון באדם להיותו טוב או רע, והבורא יודע כח המזל ורגעיו אם יש כח בשכל להוציאו לזה מידו אם לא, וזו הידיעה אינה גזירה.

וראה עוד בדברי הרב זמיר כהן שליט"א https://www.hidabroot.org/article/216976

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:בחירה חופשיתידיעה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה