נשים

האם איזבל היתה יהודיה? ואם לא, האם התגיירה?

  • כ"ד כסלו התשפ"א
אא

שאלה

שלום וברכה,
רציתי לדעת האם איזבל אשת אחאב היתה יהודיה או שהיא היתה גויה
ואם היא היתה גויה האם היא התגיירה או לא
תודה וחנוכה שמח

תשובה

שלום רב,

איזבל הייתה גויה, בת אתבעל מלך צידנים (מלכים א' טז לא).

ולגבי השאלה אם נתגיירה או לא - הנה הרלב"ג שם כתב, שלא נתגיירה. וכ"כ הרד"ק שם, שאחאב לקח אישה מגויי הארצות. וכ"כ עוד (מלכים ב' ט לד) על ציווי יהוא לקבור את איזבל כי בת מלך היא - ואף על פי שהיתה ממלכי אומות העולם, צריך לנהוג כבוד בכל נכבד באומתו, מדרך המוסר.

וכך דעת רבי שמואל פרימו זצ"ל בספר אמרי שפר (בהפטרה לפרשת וירא, נדפס בסוף שו"ת כהונת עולם לחתנו רבי משה הכהן זצ"ל) שכתב להסביר איך היה מותר לעובדיה לקחת הלוואה בריבית מיהורם בנה של איזבל, כי יהורם גוי גמור היה, שהרי היה בנה של איזבל בת אתבעל מלך צדונים, ובנך הבא מן הגויה אינו קרוי בנך. ע"ש. הרי מפורשת דעתו שאיזבל לא נתגיירה.

אולם החיד"א זצ"ל בספר שיורי ברכה יורה דעה (סימן קנט סק"א) העיר על דבריו מדברי התוספות עבודה זרה (דף כו עמוד ב) שכתבו, שיהורם ישראל מומר היה, ומה שלווה ממנו עובדיה בריבית היה משום פיקוח נפש. ע"ש. ולפי זה יוצא שדעת התוספות שאיזבל נתגיירה. 

וכן מוכח מדברי המדרש (שמות רבה לא ד) יהורם שהלווה בריבית נאמר עליו (מלכים ב' ט כד) "ויהוא מילא ידו בקשת ויך את יהורם בין זרועותיו ויצא החצי מלבו", ולמה בין זרועותיו, לפי שהקשה את לבו ופשט ידיו לקבל רבית מעובדיה, לקיים מה שנאמר (יחזקאל יח יג) "בנשך נתן ותרבית לקח וחי לא יחיה". ומוכח שיהורם דין ישראל היה לו, ע"י שנתגיירה אמו איזבל, שאם לא כן לא היה נענש על שקיבל ריבית.

וכן הוכיח בשו"ת יביע אומר חלק ה' (חלק יורה דעה סימן יג אות ב), וכתב, שאפילו לפי תירוץ אחד בתוספות בבא מציעא (דף ע עמוד ב) שבני נח מצווים על ריבית, מכל מקום ממה שסיים המדרש שעליו נאמר ביחזקאל, בנשך נתן ותרבית לקח וחי לא יחיה, מוכח שדין ישראל היה ליהורם.

ויעויין עוד שם (גליונות ומילואים הערה 4) שהביא דברי הרלב"ג והמהר"ש פרימו הנ"ל, שאיזבל לא נתגיירה, וכתב: ומכל מקום אנו אין לנו אלא דברי חז"ל דמשמע מהם שאיזבל נתגיירה. 

בברכה,

הלל מאירס

 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:גירותאיזבל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה