חברה והשקפה

איך הרבנים דורשים ממני דברים?

  • י"ט אלול התש"פ
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, אני מבקש סליחה מראש על לשון הניסוח אך מקווה שתבהיר לי כמה וכמה דברים בעזרת השם, אני רואה כבר שנים הרצאות ההידברות, עשיתי המון קורסים שקשורים לרוחניות, אך קודם, אציג את עצמי, אני דן ,יהודי, מגיע ממשפחת עולים אתאיסטית בשחונכה בדרכי הקומוניזם מברית המועצות ויש המון דברים שמפריעים לי ולא רק לי בעולם החרדי יהודי דתי. אפתח בנושא השבת, אינני מתווכח שבת קודש זה דבר חשוב ,שבת היא מקור הברכה, אך תסביר לי כבוד הרב, איך הרבנים החרדים מצפים ממני בדיוק שאמור שבת? אני מגיע מעולם חילוני גמור, אבא שלי חווה קשיים בריאותיים, אמא שלי לא עובדת, אם לא אעבוד בשבת ,לפחות בסיוע בתיקונים בעבודות הבית, הדבר עלול להקריס את משפחתי כלכלית מעבר לכך שאין שום אופציה בביתי כלכלית ופיזית בכפייה על אנשים, להביא למטבח כשר (כאשר הורי חובבים פירות ים) ורבנים רבים במלוא החוצפה, מאיימים בדברים נוראיים על מי שלא שומר שבת, תוך ציטוטים של גדולי הפסוקים.. אני חושב הרב שיש פה ניתוק מוחלט מהעולם שבחוץ, חוסר הבנה של החילוניות שמגיעה לידי פגיעה קשה באנשים עם שאיפות רוחניות שלא מסוגלים לממש אותם פיזית, כאשר אני בטוח שאנשים רבים מהחילונים לא פחותים רוחנית מאף רב גבוה ככל שיהיה ויחשוב את עצמו. עכשיו בעניין הזרע לבטלה, הרבנים החרדים כמו למשל שמעתי את הרב זמיר כהן המכובד מדברים על כמה שהיא נורא, גם הרב שניר גואטה שהיה חילוני בעברו וחטא בכך לא ממעט בהסבר על חומרתו של העניין, אבל איך אותם רבנים יכולים לשפוט אותי? הרי אנשים שונים בתשוקתם, בצרכיהם, ביכולת לחתונה בכלל.. הרי אם כלכלית אין לי אופציה להתחתן עד גיל 35+ נראה הגיוני לרב שאדם לא יוציא זרע עד גיל זה? מאוד נוח להגיד ולהעיר כשאתה נשוי מגיל 18 או שניהיית דתי אחרי שנים שבהן נפלת בחטא.. מאוד נוח כבודו, נוח ולא אמיתי לצערי.. יש עוד המון דברים ודוגמאות שבהן העולם החרדי מנותק לחלוטין מהמציאות בשטח לצערי ומקשיים של רבים מהחילונים, אך לא אכביד במילים, העובדות מדברות בעד עצמן, רבים מתקשים למצוא את עצמם בעולם הדת ,הוא לא מדבר אליהם כי היא לא בעלת פוטנציאל מימוש פיזי וכלכלי מבחינתם.. אז אנסה לממש את הדת בכך שאני פונה לתחומים רפואיים ואולי יום אחד כבודו, כשאחד הרבנים יגיע ל120 ויהיה חולה ויגיע אליי לטיפול או ניתוח ,אז יגיד תודה גם לי ולא רק לבורא, כי בורא עולם נמצא גם בי, לא רק בנשמות החרדיות הקדושות שלכם. תודה.

תשובה

שלום וברכה

ראשית אשריך שאתה נסה להתחבר ליהדות ולהתחבר לתורה ומצוות. הנפש היהודית שבורא עולם נתן לך שואפת להתחבר לבורא ובעז"ה בוודאי תגיע בכך.

לגופם של דברים. הרבנים באופן אישי לא מחליטים מה לשמור שבת ואיך לשמור. לא מחליטים האם להתיר לך להוציא זרע לבטלה או לא. בעוד אצל הנוצרים הדת השקרית שלהם נותנת סמכות גדולה לכמרים להתיר ולמחול ולסלוח על חטאים גדולים וקטנים. לרבנים אין כל סמכות לא לאיים על אנשים ולא לתת שכר לאנשים לא למחול על עבירות ולא לשנות כלום מהתורה למען איזה אידיאל. התורה היא לא של הרבנים!!! בורא עולם נתן לנו תורה וכתב שם את האסור ואת המותר והמידע גלוי לכל, אין לאף רב איזה ספר סודי ונסתר שהוא פוסק משם.

מאחר שהתורה נתינה מבורא עולם על כל הכללים וכל הפרטים הרי שעלינו ללמוד ולהתבונן בתורה ולראות את האסור והמותר וכך לנהוג כי זה מצוות מי שברא אותנו ומי כמוהו יודע מה נכון ומה לא נכון. את ההוראות שלנו קיבלנו מהיצרן בכבודו ובעצמו שנתן לנו הוראות מיטיביות שיכולות להיות מיושמות על כל יהודי ויהודי ללא יוצא מן הכלל.

בתורה יש כללים מה מתיר חילול שבת במקרה אונס. ההלכה היא שרק פיקוח נפש דוחה שבת ולא שום דבר אחר בעולם כלל. הפסד ממון גם אדם עשיר שנשרף כל ביתו ובתוך הבית כל רכושו ולאחר השריפה הוא יהיה עני ואביון ולא יוותר לו כלום, לא הותר לכבות את האש בעצמו אלא עליו להניח לבית להישרף. (בזמנינו שי שחשש של קצר וסכנה למוות של שכנים וכדו' הדין שונה) גם אם יתאספו כל הרבנים של כל עם ישאל וירצו להתיר את כיבוי האש אין להם כל אפשרות לכך. כך גם אדם עשיר שחי במדינה רודנית קומוניסטית וכופים עליו לאכול בשר חזיר ואם לא יאכל יקחו לו את כל רכושו וישאר ללא פרוטה, הוא מחוייב למסור את כל ממונו שלא יעבור על איסור לאו. כך גם בפירות ים וכדו', אני מצידי מאוד רוצה להקל למישהו שיאכל חזיר או פירות ים אבל התורה היא לא שלי ולא של שום רב אחר. אין לנו אפילו אפשרות לעשות מסחר עם אנשים למשל לומר לאדם אני מתיר לך לאכול חזיר ובתמורה תשמור שבת זה לא עובד ככה כי אין לשום רב כל סמכות מלבד פסיקה על פי התורה הגלויה לכל.

התורה קובעת שאסור לחלל שבת למען ההורים כי גם ההורים חייבם בכבוד ה' ואין כבודם נדחה מפני כבוד ה'. גם הם יצוריו של הבורא וגם הם מחוייבם לשמור שבת וכשרות ועל כן אין להתיר לבן לחלל שבת למען הוריו בדברים אסורים. בוודאי שאין לאדם לכפות על הוריו דברים שהם לא מאמינים בהם ולא חונכו עליהם אלא יתפלל לעיהם שיזכו להכיר את בוראם ואם הם מעונינים יתן להם חומר למחשבה אבל בוודאי לא יכריח אותם לעשות כמעשיו ויתן להם לנהוג כפי שהם נוהגים תוך תפילה שגם הם יזכו לשוב לבורא עולם ולהכיר את המצוות.

אשמח מאוד לסייע לך עוד ככל הצורך בעז"ה, הדרך למעלה למי שלא הלך בדרך התורה הי אכן לא הכי קלה ובוודאי אדם שמתחיל את דרכו חזרה ליהדות צריך ללכת בדרך הנכונה לא מהר מידי שלא יפול חזרה ולא לאט מידי אלא לפי כוחותיו יעלה מעלה מעלה בשמירת המצות תוך שאיפה חזקה ותכנית ישימה להגיע לשמירת כל המצוות כולם בעז"ה,

עלה והצלח,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שמירת שבתכשרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה