חברה והשקפה

הרבה דינים של אכזריות בלמידת פרשנויות התורה

  • ז' אלול התש"פ
אא

שאלה

שלום רב. רציתי לשתף בהרגשה לא קלה שמתעוררת בי לאחרונה. אנחנו ב"ה לומדים רמב"ם בבית הכנסת בין מנחה לערבית ועם הזמן אני שם לב שיש כמות גדולה מאוד של דיני הריגה בכל מיני צורות אכזריות במצבים שונים, ממש בתדירות גבוהה, אם עשה כך וכך סוקלים אותו, עשה כך וכך- מוות בסייף, עשה כך וכך- לוקה או מת בחניקה או שריפה וכו'. למשל לאחרונה למדנו שגוי שעובד עבודה זרה- מצווה להרוג אותו. האם זה לא נותן תחושה להבדיל כמו ארגוני טרור נוראיים דוגמת דעאש שהורגים אנשים בכמויות ענק כי לטענתם הם כופרים?
אז אפשר לומר שאצלם זה נובע מדת של שקר אבל הזעזוע במה שהם עושים לא נובע מכך שהם פועלים בצורה שקרית אלא מעצם ההרג ההמוני והאכזרי וזה למה יש בי תחושות לא קלות כאשר אני לומד ברמב"ם את הדינים האלה, שגם בהם רואים כביכול דברים דומים, שאם גוי עובד עבודה זרה הורגים אותו. על פניו אם היינו נוהגים כך כיום היינו צריכים לצאת למסע הרג המוני ברחבי העולם. האין זה דבר דומה למה שארגוני טרור אסלאמיים עושים ח"ו?
איך ייתכן שבמקום לעודד תשובה ותיקון, רואים ביהדות כל כך הרבה דינים שאם מישהו עשה מעשה מסוים הורגים אותו ועוד בצורות כל כך אכזריות? האיך זה משתלב עם עניין הרחמנות של "ורחמיו על כל מעשיו" ועם כל העניין של "דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום"?
לפעמים יוצא שבאות משפחות חילוניות לבית הכנסת בשבת לבר מצווה ואז קוראים בתורה דינים מסוג כזה של סקילה וכו' ואני חושב לעצמי מה הם בטח חושבים על זה? חילוני ממוצע שקורא דברים כאלה סביר להניח שחושב שהיהדות היא דת פרימיטיבית ואכזרית וח"ו הוא עלול לרצות שלא להתקרב אליה.
לכן חשוב לי לקבל הסברים ולשמוע דעות על העניין הזה כי זה לא עניין קל.
אשמח לקבל מענה שבאמת יניח את הדעת בנושא זה.

תודה רבה לכם ויישר כוח על פועלכם הקדוש והמבורך.

תשובה

שלום וברכה,
 
תודה על תגובתך. עלה והצלח.
 
היהדות, דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.
 
לגבי הריגה בבית דין, עוד לפני 2000 שנה דיווחו חז"ל כי בית-דין שהיתה הורגת אפילו רק פעם אחת ב-70 שנה היתה נקראת "בית דין קטלנית", כי הריגת חוטאים לא היתה מצויה ביהדות, ובתי דינים לא היו מוציאים אנשים להורג. רבי עקיבא אמר שאילו היו דנים דיני נפשות בימיו, לא היו מוציאים אדם להורג לעולם.
 
זאת מלבד העובדה שהריגת אדם לפי ההלכה דרשה לא פחות מ-23 דיינים, ועדות לא רגילה בכלל, שאפשרה לכל חוטא הזדמנות לשוב בתשובה. כלומר: ארבע מיתות בית דין נועדו רק לאדם מורד נדיר ומרושע עד מאוד שביקש לפרוץ גדר בישראל. זאת מכיוון שלפי כללי ההלכה כמעט ואי אפשר להרוג אדם מבחינה מציאותית, אלא אם הוא רוצה בכך עד מאוד, שכן התורה דורשת שני עדים שיראו את המעשה (כלומר בפומבי) וגם שתהיה התראה, פירושה מדהים: צריך לומר לחוטא את חומרת העבירה שבה הוא חוטא ואפילו אם שותק - אינו נהרג.
 
כדי להיהרג חייב לומר לעדים בלשון מרדנית זו: "אני יודע ועל מנת כן אני עושה!" - כלומר הנהרג בבית דין הוא אך ורק מסית ומורד אשר עובר עבירה חמורה לעיני כל על מנת לפרוץ גדר בישראל, אשר רוצה למות למענה. אלא שגם אז ההריגה לא היתה דבר פשוט לביצוע, כי היתה צריכה לעבור 23 דיינים, שהיו צריכים ללמד עליו זכות, ואף אז נדיר שהיה נהרג.
 
נא לראות במאמרי "האם ניתן להשוות לדאעש?":
https://www.hidabroot.org/article/103516
 
עבודה זרה בעת העתיקה כללה מנהגים של רצח תינוקות וילדים, אונס וגילוי עריות, ואינספור מעשים מתועבים שאין כאן המקום לתאר. התורה דורשת מכל הגויים לקיים שבע מצוות בני נח בסיסיות - לא לרצוח, לא לגנוב, לא לנאוף. פחות מזה, לא ניתן לקיים חברה. ראה בבקשה:
https://www.hidabroot.org/article/1125955
 
כמו כן היהדות איננה דורשת מאתנו לצאת למסעות ולכבוש עמים, אלא רק לשבת בשקט ובשלום בארץ ישראל, ולא לתת לעובדי עבודה זרה לגור בארצנו.
 
החזון איש כותב שבימינו קיים הסתר פנים גדול, שלא היה מצוי בדורות של יציאת מצרים, ולכן אי אפשר לשפוט את החוטאים אף בחילול שבת - שהרי פועלים בטפשות, ולא מתוך הכרה בערך התורה והמצוות המקיימות את העולם.
חז"ל אמרו שאחת הסיבות שבטלה הסנהדרין ובטלו דיני נפשות הוא  בגלל ריבוי החוטאים, שהרי מטרת התורה הוא לעשות גדר אך לא להרוג ולאבד ח"ו כמו דאעש.
פירוש הדבר שהענישה על מצוות כמו השבת תיתכן רק במציאות שבה כל עם ישראל שומרים את השבת ומכירים בגודל חשיבותה, ואז כל הפורץ גדר דומה לבוגד במולדת - כמי שמשתף פעולה עם אוייבנו (או בהמחשה מודרנית יותר: מרגל או שורף את דגל המדינה בחוצות העיר). גם אז אין ההריגה פשוטה וקלה, אלא דורשת התרעה ומרידה.
 
בברכה,
דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:יהדותמיתות בית דין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה