חברה והשקפה

חכמת התורה

  • ג' סיון התש"פ
אא

שאלה

בס"ד
שלום לכבוד הרב רציתי לשאול האם התורה מתיימרת להיות הטובה ביוצר מכל החכמות הקיימות. אני שואל זאת מפני שכאשר אני נפגש עם חכמת כמו נוסחאות מסובכות במתמטיקה וכדומה או פליסופיות. איך עלי להתייחס האם עלי להגיד שהתורה היא החכמה הגדולה ביותר למרות שנראה שיש חכמות גדולות יותר או שהתורה לא מתיימרת להיות הגדולה ביותר ולכן אם עש חכמת שלכאורה נראות גדולות יותר אין להתרגש ולהבין שיש חכמה כזו ויש את חכמת התורה ואין תחרות כביכול ביניהם
תודה לרב על ההתיחסות.

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 

אמרו חז"ל על הפסוק: "מלכה ושריה בגויים אין תורה - אם יאמר לך אדם: יש חכמה בגוים - תאמן... [ואם יאמר לך אדם] יש תורה בגוים - אל תאמן, דכתיב: מלכה ושריה בגוים אין תורה" (מדרש איכה רבה, ב, סימן יג).

 

הקב"ה לא ירד אל הר-סיני כדי למסור לנו חוכמות אנושיות, אשר ניתן להשיגן בכוח השכל, כגון משוואות מתמטיות וחוקים מדעיים (למרות שגם את אלה אפשר למצוא שזורים בחוכמת חז"ל לצורך קיום מצוות מסוימות).
  

תורת ישראל היא הגדולה שבכל החוכמות, כיוון שהיא מגלה לנו את מה שהשכל האנושי לא יכול להשיג בעצמו - את תכלית החיים, איך לחיות נכון ולהגיע לקדושה:

"עץ חיים היא למחזיקים בה ותומכיה מאשר" (משלי ג, יח)

 "כי לא על הלחם לבדו יחיה האדם כי על כל מוצא פי ה' יחיה האדם" (דברים, ח', ג).

העניין הוסבר בהרחבה במאמרי "למה לא מספיק להאמין בלב?":
https://www.hidabroot.org/article/237113

 

הרי כל המדע והטכנולוגיה שבעולם אינם מלמדים אותנו מוסר (הנאצים כידוע היו האומה המשכילה ביותר בתקופתה), ואינם מלמדים אותנו דבר על תכלית חיינו.

אך התורה מלמדת אותנו כיצד לחיות את חיינו, עבור מה אנחנו חיים - את הדרך והתכלית להתקרב אל ה', שהיא כל מטרת ירידתנו לעולם הזה. ולכן היא הגדולה שבחוכמות. 

 

נ.ב.

אמליץ לך לקרוא חוברת קצרה שכתבתי בשם "שיחה גורלית", המתארת דו-שיח עם אלוקים על שאלות רבות באמונה (הוכחות למציאות הבורא, משמעות החיים, אמיתות התורה, למה אלוקים ברא אותנו ועוד). לקריאת החוברת, חפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית".

  

בברכה,
דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:חכמותלימוד תורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה