תפילה וברכות

החלמתי מקורונה, איך אני יכול לברך הגומל כשבתי הכנסת סגורים?

  • ו' אייר התש"פ
אא

שאלה

שלום כבוד הרב,
החלמתי מקורונה לאחר חודש וחצי. היות שבתי הכנסת סגורים, איך אני אומר הגומל? האם יש איזו תפילה אחרת שאני יכול לומר כדי להודות לקדוש ברוך הוא? תודה רבה

תשובה

שלום רב,

1. יש להקדים לגבי עצם הדבר אם מי שהחלים מקורונה חייב בברכת הגומל - שלפי מנהג הספרדים אם היה רתוק למיטה בעקבות החולי אפילו במשך יום אחד, חייב לברך (ראה שלחן ערוך סימן ריט סעיף ח, וחזון עובדיה ברכות עמוד שעב), אולם לפי מנהג האשכנזים רק אם היה בגדר חולה שיש בו סכנה (רמ"א שם), או רתוק למיטה במשך יותר משלושה ימים - יברך (הגרש"ז מלאדי זצ"ל בסדר ברכת הנהנין פרק יג סעיף ו).

2. ולגופו של עניין, אם אתה צריך לברך הגומל על פי ההגדרות הנ"ל, יש לברך בפני עשרה אנשים, דהיינו עוד תשעה אנשים חוץ ממך (יעויין שלחן ערוך שם סעיף ג, משנה ברורה ושער הציון שם), ויש עכשיו מניינים שמתפללים על פי הנחיות משרד הבריאות (שטח פתוח וכו'), ותנסה למצוא מניין כזה כדי לברך הגומל.

אם אתה לא מוצא מניין כזה, תוכל לברך הגומל בכל עת שיתאפשר, כי אמנם לכתחילה נכון לברך בתוך שלושה ימים, מכל מקום כשזה לא מסתדר מכל סיבה אפשר לברך גם לאחר מכן ללא הגבלת זמן. ועד אז תוכל להודות להשי"ת במילים שלך ולומר "מזמור לתודה" (תהלים פרק ק) ו/או "נשמת כל חי".

מקורות: כן כתב השלחן ערוך (שם סעיף ו) אם איחר יש לו תשלומין לברך כל זמן שירצה ונכון שלא לאחר שלושה ימים. ואמנם יעויין חזון עובדיה ברכות (עמוד שנח) שהביא משו"ת שבט הקהתי חלק א' (סימן ק) שעל כל פנים אם עברה שנה אין לברך הגומל בשם ומלכות. ונראה שמסכים לדבריו בזה. אולם בשו"ת בצל החכמה חלק ה' (סימן פח אות ב) נקט לדבר פשוט שאפשר לברך אחרי עשר שנים, ושלעולם לא פוקע חיוב זה. וכן כתב בספר הלכה ברורה (סימן ריט בבירור הלכה אות כה) שמסתימת דברי הפוסקים שלא חילקו בזה משמע דסבירא להו שאפילו לאחר כמה שנים מברך הגומל בשם ומלכות.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ברכת הגומלקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה