חגים ומועדי השנה

האם אפשר להסתפר בעומר בתקופת הקורונה?

  • ו' אייר התש"פ
אא

שאלה

האם אפשר להסתפר בימים אלה, כי לא ניתן היה לפני חג הפסח. תודה מאוד

תשובה

שלום רב,

אם לא היתה לך שום אפשרות להסתפר לפני פסח משום שהמספרות היו סגורות בעקבות מגיפת הקורונה, וגם לא היתה לך שום אפשרות להסתפר בכוחות עצמך, מותר להסתפר עכשיו. וטוב שתסתפר בערב שבת.

אך אם לא היית אנוס בדבר, אין היתר להסתפר עד ל"ד בעומר בבוקר לספרדים או ל"ג בעומר בבוקר לאשכנזים.

מקורות: ראה ביאור הלכה (סימן תצג סעיף ב) בשם הפרי מגדים, שכל אלו המותרין להסתפר בחול המועד כמבואר בסימן תקלא, יש לומר שגם בספירה מותרין, דלא עדיף מחול המועד. וכן פסק בספר חזון עובדיה יום טוב (עמוד רסב).

ולגבי חול המועד נפסק בשלחן ערוך (סימן תקלא סעיפים ג-ד) שאפילו אם היה אנוס ומפני כך לא גלח בערב יום טוב, אינו מגלח במועד, והוא הדין למי שהיה חולה ונתרפא במועד. ורק מי שיצא מבית השביה ולא היה לו פנאי לגלח קודם המועד ומי שיצא מבית האסורים וכו' מותרים לגלח במועד. וביאר המשנה ברורה (סק"ה) שדווקא באונסין מפורסמין וגלויין לכל הוא שאי אפשר להם לגלח מקודם, אבל שארי אונסין אינן מפורסמין וידועים, ואם נתיר להם יבואו להתיר אף שלא מתוך אונס. ע"ש. ומי שלא עלה בידו להסתפר בעקבות מגיפת הקורונה, הרי זה בכלל אונס המפורסם וידוע, וא"כ יהיה מותר לו להסתפר בעומר.

וע"ע בספר אור לציון חלק ג' (פרק יז סעיף ה) שלדעתו אפילו מי שהיה חולה לפני הפסח ולא היה יכול להסתפר בערב פסח, רשאי להסתפר בימי העומר. וטוב שיסתפר בערב שבת. ע"ש. ולפי זה גם כאן טוב שימתין מלהסתפר עד ערב שבת.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תספורת בעומרקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה