חברה והשקפה

איך להתייחס ליהודי חילוני?

  • ג' אייר התש"פ
אא

שאלה

שלום רב. לפעמים אני נתקל בהלכות מסוימות כמו היתרים מסוימים בלשון הרע על מי שאינו שומר שבת (אם הבנתי נכון) וכו'. לכן, אני רוצה בע"ה לברר- איך צריך להתייחס ליהודי חילוני? האם הוא נחשב יהודי לכל דבר וצריך להתייחס אליו כאח שלנו לא פחות מהדתיים? האם צריך להשתדל לדבר עליו רק טוב כמו על דתיים? האם רוחנית הוא נחשב נשמה יהודית שקשורה לכל נשמות ישראל כמו שאומר אחד הפירושים לביטוי "כל ישראל ערבים זה לזה" שבעצם זה גם כל ישראל ערבים זה בזה (נשמות קשורות ומעורבות זו בזו, כלומר יש קשר רוחני חזק)? האם למשל כאשר יהודי מתבטא נגד הדת או הדתיים ומביע עמדות שאני מתנגד להן באופן ברור- האם יש עניין לנסות להבין מהיכן באה לו הדעה הזאת וכך פחות לכעוס עליו ויותר להבין אותו (לא בהכרח להסכים אבל להבין אותו לפחות כדי לא לראות בו סתם רשע מהלך שמנסה להציק ולעשות רע ח"ו)?
אני בא ממשפחה חילונית וב"ה חוזר בתשובה בשנים האחרונות ולכן לפעמים אני נמצא בשיחות עם המשפחה שהם מביעים דעות שלא נעים לי לשמוע ואז כאשר אני מביע התנגדות הם אומרים לי- מותר לאנשים לחשוב אחרת, לא כולם חייבים לחשוב כמוך. לכן אני מנסה קצת להיות יותר מתחשב ויותר מבין אותם ולהיות פחות ביקורתי בע"ה.

תודה רבה.

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 

יהודים חילונים לא גדלו על ברכי היהדות, ולכן נחשבים כשוגגים. אין לראות בהם "כופרים" או "מזידים", שהרי מעולם לא למדו על יהדותם בצורה אמתית וישרה.

  

הם כמובן אחינו וצריך לאהוב אותם, לדאוג להם, לרחם עליהם, ולעזור להם ככל שידינו משגת.
 
עובדה שהמגזר החרדי מפעיל את ארגוני החסד וההצלה הגדולים ביותר בישראל - אשר מסייעים למיליוני חילונים ומסורתיים ודתיים ללא הפלייה דתית, ואין כמעט חילוני בימינו שאינו נעזר בארגונים כמו עזר מציון לפחות פעם בחייו. ארגונים כמו יד שרה וחסדי נעמי אשר חוסכים למדינה מיליוני שקלים בשנה, ותורמים מזון לאלמנות ויתומים ונזקקים מכל המגזרים וכל הערים בישראל.
המגזר החרדי גם מפעיל את ארגוני התשובה הגדולים ביותר בעולם, ופועל יותר מכל מגזר אחר להשבת יהודים לאביהם שבשמים, ובכך מראה על דאגה ואהבה לכל עם ישראל. ארגון הידברות מופעל בידי רבנים חרדים ובכל מעשיו מבקש להוסיף שלום ואהבה בישראל! כך צריך לנהוג.

 

היהדות, דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

 

עם זאת, אין הדבר אומר שעליך להסכים עם דעות שמתנגדות ליהדות. אלא צריך להסביר (למי שרוצה ומוכן לשמוע) את היהדות ואמיתותה.
ההלכה קובעת, שכמו שמצווה לומר דבר הנשמע, כך יש מצווה שלא לומר דבר שאינו נשמע!

 

צריך תמיד לזכור שהאמת אינה סובלת ניצחון. התייחס אל היהדות כאוצר - את האוצר מוצאים רק מי שבאמת מחפשים אחריו. אם ראית יהודי שמתעניין ורוצה לברר את האמת ברצינות, ומוכן לשנות את דעותיו בהתאם, אז ודאי שצריך לסייע לו ולדבר עימו, וזו מצווה גדולה. 

אך אם ראית אדם שמתעקש על מה שהוא רוצה להאמין בו, ויתירה מזו, נוהג כלפי היהדות בגאווה וזלזול - דע לך שהאמת תהיה נעדרת ממנו, ולא משנה מה תאמר לו, כמאמר הפסוק "שוחד יעוור עיני חכמים". עם אנשים שבטוחים בעצמם ולא מחפשים אמת, לא ראוי להתווכח כלל. ויכוחים שכאלו יכולים רק להזיק, ואין בהם כל תועלת.

  

כדי להשיב על שאלות באמונה, אמליץ לך לקרוא חוברת שכתבתי בשם "שיחה גורלית" (חפש בגוגל) המתארת דו-שיח עם בורא עולם על שאלות רבות באמונה.

 

כמו כן, אמליץ לך לצפות מדי יום בהרצאות שבאתר/ערוץ הידברות, אפילו שעה ביום תעזור לך מאוד להכיר את יהדותך - בדרכי נועם ושלום המתקבלים על הלב, שתוכל להעביר וללמד הלאה בעזרת השם.

 

עלה והצלח!

 
בברכה,
דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:חילוניתינוק שנשבה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה