חברה והשקפה

אם הבריאה מושלמת - למה יש רופאים שמתקנים אותה?

  • ג' אייר התש"פ
אא

שאלה

שלום רב. אם הבריאה היא שלמות - למה הרופאים והמדענים מנסים "לשפץ" אותה ולשפר אותה?

תודה.

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,

רבי עקיבא התווכח בנושא זה עם טורנוסרופוס הרומאי. 

טורנוסרופוס שאל את רבי עקיבא: מה יפה יותר, מעשי אלוקים או מעשי האדם? הוא ניסה לשכנע את רבי עקיבא להסכים שהטבע מושלם כפי שברא אותו אלוקים, ואילו ההתערבות של האדם רק פוגעת בשלמותו.
רבי עקיבא ענה שדווקא מעשי האדם יפים יותר. וכדי להוכיח זאת, הוא הביא לקיסר שני סלים – באחד ערימה של גרעיני חיטה, ובשני לחמניות. "איזה טוב יותר בעיניך?", שאל רבי עקיבא, והקיסר נאלץ להודות שהלחמניות שוות הרבה יותר מגרגרים לא אכילים. בכך הוכיח רבי עקיבא את טענתו, שהטבע אינו מושלם כפי שהוא, ורק האדם יכול להביא אותו לתכליתו - לעשות מהחיטה לחם (מדרש תנחומא, תזריע).
 

במובן מסוים, אלוקים ברא את העולם כמו רהיט "עשה זאת בעצמך" שמרכיבים בבית. כל החלקים כבר קיימים, אבל צריך מישהו שיחבר ביניהם. כשהאדם עושה זאת, הוא נעשה שותף לבורא: "כל מה שנברא בששת ימי בראשית צריכין עשייה, כגון החרדל צריך למיתוק, החיטין צריכין להיטחן, אפילו אדם צריך תיקון" (בראשית רבה, י"א). תיקון העולם הוא המשימה המוטלת על האדם. [מובא ממאמרו של דרור יהב, המדריך למתחזק].

  

אלוקים ציווה בתורתו: "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם" (דברים ד, טו), ומכאן שציווה אותנו לדאוג לגוף והנפש שלנו. כלומר, זו היא מצווה מן התורה. ואמרו חז"ל בפירוש: "ורפא ירפא - מכאן שנתנה רשות לרופא לרפאות" (ברכות ס, עא).

הקב"ה פועל דרך הטבע, ורוצה ש'נפעיל' את הטבע.
על כן מוטל עלינו לדאוג לגופנו ונפשנו בדרך הרפואה המקובלת ולשמוע לעצת הרופאים כדי לשמור על גופנו ונפשנו, כפי שרצה ה' להנהיג את עולמו. 
  

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:בריאהרופאיםמדע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה