אמונה

האם יש חוט מקשר בין סיבות מדעיות לבין סיבות רוחניות?

  • י"ג טבת התש"פ
אא

שאלה

שלום רב!
בעקבות ההצפה בנהריה והשיטפונות, דיברנו על הנושא הזה בכיתה.
אז המורה דיברה שישנן בעיות תשתית מסויימות ודיברנו על הגבורה של מוטי בן שבת, שנהרג כשהציל שני אנשים.
ואז המורה אמרה משהו כזה:
״ישנה סיבה מדעית טהורה ל׳למה זה קרה׳.
חיפשתי מאמרים בנושא וכמה כתבו שבגלל המעשים הרעים של תושבי נהריה, הם קיבלו את השיטפון הזה, -נו באמת....
אני רוצה שתחשבו.״
עכשיו ככה, ברור לי שהתורה הינה אמת ואם התורה אומרת שיש סיבה מאחורי מה שקורה, אז זו עובדה.
עכשיו, האם זה אמור להסתדר עם מה שקורה בגשמיות?
כי למעשה, ישנם גשמים קיצוניים מהתחממות הגלובלית, והצרו את נחל הגעתון וזה גרם לזה שהוא אינו יכול להכיל כמות עצומה של גשם, אז זה פרץ לצדדים והציף את כל העיר.
אז מבחינה של התבוננות לאחור, על מה מסתכלים? איך לשפר את הגעתון וכולי...
אז זו דוגמא אחת.
אבל גם בכלל, מה בין סיבה רוחנית לגשמיות?
כי גם לדוגמא בגמרא בברכות דף ו׳ למדתי שהגמרא אומרת שכאבי ברכיים נגרמים בגלל המזיקים (שהם רוחניים) ובגדי תלמידי חכמים סלים מהר בגלל שהמזיקים משתפשפים בבגדים שלהם.
אבל כאבי ברכים יכולים להיגרם משלל סיבות (גשמיות) וסביר להניח שעליהן נצביע.
מה עומד מאחורי זה ?
(יש אנשים שחושבים שהסיבות הרוחניות הם ״המדע של פעם״ כי אנשים לא ידעו להסביר מה קורה אז אמרו דברים רוחניים. מה הרב חושב על זה?)
תודה רבה! וסליחה על האריכות..

תשובה

 

בס"ד
 
שלום וברכה,
 

מצער מאוד שהנך לומד במקום שמלמדים בו השקפות מוטעות, המזלזלות בקודשי ישראל. כן יהי רצון שתזכה למצוא מסגרת לימודים בעלת רמה רוחנית טובה. מומלץ להתייעץ על כך בקו המתחזקים של הידברות: 03-6106061

 

לעצם שאלתך,

 

אנשים בעבר לא היו "פרימיטיביים", ולמעשה עקבו היטב אחרי תופעות טבע והסבירו אותם על פי הטבע. ליקויי חמה ותנועת הכוכבים היו נלמדות, וכך גם תופעות כמו גאות ושפל, הרי געש וכדו'.

אולם הם הבינו שלמרות שהאירועים טבעיים, הם הזדמנו על פי ההשגחה, ולא במקרה.

 

זאת האמת: אין סתירה בין תורה למדע, כיוון שאלוקים פועל דרך הטבע ובאמצעות הטבע.

 

אם תעיין בפשט של מגילת אסתר, תמצא שכל האירועים בה היו "טבעיים", ועם זאת - רק מטורף יאמר שאירעו במקרה, כיוון שצירוף מקרים מורכב כל כך פשוט לא ייתכן:

 https://www.hidabroot.org/article/218573

 

ה' מגלגל את אירועי הטבע באופן שתואם חשבונות שמים.

שיטפון יכול לקרות, ויכול שלא לקרות על פי הטבע. ואף כאשר הוא קורה, מי שמזדמן למקום סכנה - היה יכול שלא להזדמן, וכיוצא בהם. ה' הוא שמגלגל את האירועים הטבעיים, באופן מושגח על פי התיקונים שצריכים לעבור הנשמות בעולם הזה.

 

אמרו חז"ל, שמשמים מגלגלים חובה על ידי חייב, וזכות על ידי זכאי. כך לדוגמה, אדם שרוצה להזיק את חבירו - ה' יכול למנוע ממנו את ההיזק הזה, או לכוון את ההיזק כדי שיפגע באדם שני שהיה ראוי לנזק זה בדיוק. צדיקים שעמדו לפני קיסר רומאי שבא להורגם, אמרו לו: "אנו נתחייבנו כליה למקום, ואם אין אתה הורגנו - הרבה הורגים יש לו למקום (לקב"ה), והרבה דובים ואריות יש לו למקום בעולמו שפוגעין בנו והורגין אותנו. אלא לא מסרנו הקב"ה בידך אלא שעתיד ליפרע דמינו מידך" (תענית יח, ב) - כלומר, אם ה' בוחר שאדם כלשהו ימות, אז אדם זה ימות בכל מקרה, בין אם על ידי חבירו שבחר לרוצחו, או בין אם על ידי תאונה או מחלה וכו', ולאחר מכן ה' נפרע ממי שפשע.
כל אדם מקבל בדיוק את המגיע לו עד קוצה של שערה דקה: "אין אדם נוגע במוכן לחבירו... אפילו כמלוא נימא" (יומא לח, ב)
 

מזיקים יכולים להזיק בצורות שונות ובאמצעות גורמים רבים (מחלות, נפילה של בית וכדו') - כך שהם למעשה סיבות המתגלגלות על האדם להזיקו בגלל מידת הדין המתגברת עליו (לדוגמה, אם לא נשמר והכניס עצמו למקום סכנה, כמו חורבה או עמידה מתחת לקיר רעוע). 

 

כמו כן, הטענה שהיום אנו "מבינים", היא למעשה שקר. אנו מכנים תופעות טבע שונות בשמות, אך אין לנו כל הבנה בהם, ולא מדוע הם פועלים. מדוע קיים כוח משיכה? מדוע הפרוטונים והניטרונים הופכים לגרעין באטום? וכאן הלאה. כל מה שאנו רואים בטבע הם למעשה נס. כל מה שצריך לעשות כדי לגלות את הנסים שבטבע הוא לשאול "מדוע":

https://www.hidabroot.org/article/1121592

 

המדע הוכיח שאפילו ברגע זה קיימת חוקיות בטבע, שבלעדיה היה היקום חוזר לתוהו ובוהו. אך אין כל סיבה רציונלית שתחייב את פעילותם התמידית של חוקי הטבע, מכאן מוכח שישנה שליטה אלוקית על היקום אפילו ברגע זה, השולט בחוקים ומחייה אותם בבחינת "המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית". בלעדי השגחתו התמידית, לא היה דבר שיחייב את המשך הקיום והחוקיות שיש בעולם, והיקום פשוט היה חוזר לתוהו ובוהו, כפי שלהבדיל, תוכנה במחשב לא תמשיך לפעול ללא שיש אספקת חשמל קבועה.

יחד עם זאת, אנו רואים שהטבע מתוכנן: אטומים, מולקולות, מחזור המים, האוזון, החמצן ועוד, הם כולם מערכות מורכבות ביותר מכל בחינה מתמטית. החוכמה שהתגלתה בטבע הינה עובדה מדעית שלא ניתנת להכחשה, וזוהי הוכחה לוגית לכך שקיים בורא אינטליגנטי אשר תכנן כל זאת, כי לא תיתכן חוכמה בלי חכם.

 

אמליץ לקרוא את החוברת "שיחה גורלית" (חפש בגוגל), המתאר דו-שיח עם אלוקים על שאלות רבות באמונה, ובין השאר שאלותיך.

 

בהצלחה,
דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:נהריההצפה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה