חברה והשקפה

למה יש שכר ועונש?

  • י"א חשון התש"פ
אא

שאלה

אני יודעת שהשאלות שאני שואלת הן בעייתיות כי אני בעצם מקשה על הדרך שבה ה' מנהל את העולם, אבל בתור בחורה יהודייה שמנסה כמה שאפשר להיות דתייה כשרה - קשה לי שלא לתהות..
1. למה שארצה להיות יהודייה כשהחיים של גויים הרבה יותר קלים? יש להם רק שבע מצוות שבסך הכל כל בן אדם נורמלי עם מצפון בריא יכול לקיים, לעומת כל כך הרבה מצוות שעלינו לקיים, ועבירות שאסור לנו לעבור עליהן, והקושי הוא גדול נורא והידע שלנו מגיע אולי לרבע ממה שצריך ככה שאנחנו בוודאות חוטאים הרבה אפילו בלי לדעת..
2. אומרים שלא היינו רוצים להיות בגן עדן בבחינת לחם חסד אבל ברור לי שזה לא יותר גרוע מחיים שלמים שאנחנו חוטאים ומחטיאים ומקבלים עונשים עד שנכנסים לגן עדן. למה אי אפשר היה פשוט לגרום לאנשים להרוויח את מקומם בגן עדן על ידי כמה שיותר מצוות? כל אדם לפי כמות המצוות שהרוויח מגיע למקום יותר או פחות גבוה. בשביל מה נחוץ כל עניין העונשים השונים והמשונים שלא מהעולם הזה?
אני יודעת שאני רק בן אדם ואני לא יכולה לדעת חשבונות שמים, אבל כשאני רואה את זה ככה אני באמת לא מרגישה בת מזל להיות חלק מהעם היהודי. הייתי מעדיפה לחיות את חיי בנחת ולהגיע למקום ניטרלי כלשהו בעולם הבא, לא רע ולא טוב (אם יש לגויים המשך לאחר המוות) - מאשר לחטוא, להיענש חמורות ואז להגיע למקום שלי בגן עדן.

תשובה

שלום וברכה,
 
טוב שאת שואלת, כדי שתכירי את יוצרך ותזכי להתחזק באמונה.
מותר לשאול הכול, רק חשוב לשאול כתלמידה, מתוך ענווה וביטחון בה'.
 
1. אלוקים לא היה בורא את העולם רק בשביל הגויים, על כן אמרו חז"ל שהקב"ה המתין אלפי שנים עד שיהיה עם ראוי לשמור את תורתו, ועד אז קיים את העולם בחסד מוחלט. כך כתוב במפורש: "כה אמר ה', אם לא בריתי יומם ולילה, חוקות שמים וארץ לא שמתי" (ירמיהו לג, כה). מה שהוסבר במאמרי

"האם זו אפליה שהגויים לא זכו לקבל את התורה?"

העולם נברא בשביל התורה, ואנו זוכים לקיימה וכך גם לקיים את העולם כולו בזכות התורה.
 
כמו כן, מי אמר לך שהחיים של גויים כל כך קלים? בחברה המערבית כל זוג שלישי מתגרש, אין נאמנות בזוגיות, הדיכאון פורץ גבולות, קיימת תחושת ריקנות וניכור בין בני אדם, אלימות קשה בבתי ספר ואצל בני נוער, פריצות קשה אפילו אצל צעירים ובין ילדים, רדיפה אחרי חומריות עד שכלים הכוחות, וחוסר משמעות בחיים. מדוע שיהודי יחפוץ בחיים כאלה?
הרי התורה נותנת לנו אושר, משמעות, זוגיות טובה יותר, חינוך ילדים טוב יותר, חיים של חוכמה, של מוסר, של ערכים, של שפיות, של אהבת ישראל והדדיות, של משמעות בחיים וידיעה למה אנחנו חיים ועבור מה.
האם היית חפצה לחיות כגויה שלא מכירה את מי שברא את העולם הזה? שמתפללת לאלוהי נכר ח"ו?
אנו צריכים בכל יום ויום להודות מכל הלב: "שלא עשנו כגויי הארצות ולא שמנו כמשפחות האדמה, שלא שם חלקנו כהם וגורלנו ככל המונם, שהם משתחוים להבל וריק, ומתפללים לאל לא יושיע".
 
דעי שהיצר הרע הרבה פעמים מטעה אותנו לחשוב שה' מצפה מאיתנו ליותר מידי, הרבה יותר ממה שאנחנו באמת יכולים. אבל חז"ל לא תיארו לנו עולם שבו ה' מדקדק עם בריותיו במידת הדין. להיפך, חז"ל אמרו במפורש שאין העולם יכול להתקיים במידת הדין, ולכן ה' בראו במידת הרחמים. כבר אמרו חז"ל שאין הקב"ה מדקדק עם הבריות מעבר לכוחם והבנתם, הנה המקור לדבריהם - (שמות רבה לד, א): "אין הקב"ה בא בטרוניה עם בריותיו, ואינו מבקש אלא לפי כוחן". עוד אמרו חז"ל (בבא בתרא, דף טז, עמוד ב): "שאין אדם נתפס בשעת צערו". כלומר אין שופטים אדם בשעת צער וכעס, כי אין מחשבתו צלולה. גם בהלכה אנו מוצאים שאין דומה מי שחוטא לתיאבון למי שחוטא להכעיס. ה' מבין את בריותיו ונוהג עם כל אדם לפי דרכו ויכולתו באופן האישי ביותר.
לחשוב את ה' לרחוק מליבנו היא עצת היצר הרע, שנועדה להרחיק אותנו מה' ולהכשיל אותנו בכעס ושנאה. הנביא אומר(שמואל א', פרק טז, ז): "כי האדם יראה לעיניים, וה' יראה ללבב". זה אומר ש-ה' רואה אותנו מבפנים, עמוק בתוך הלב, ולא רק מבחוץ.
 
בבקשה קראי במאמר "שוב נפלתי, איך לא להתייאש":
https://www.hidabroot.org/article/231233
 
זאת ועוד, אי אפשר לתאר ולא להמחיש את העולם הבא, שהוא נצח נצחים ממש, וכל כולו עונג ואושר על ה', כך שנחלתם של שומרי התורה והמצוות הוא נצחי, ואין אחד שיתחרט שם על היותו יהודי שומר מצוות. שאפילו המצוות הקטנה ביותר מביאה עונג שלא ניתן להמחישו כלל, ואף נשמה לא היתה מוותרת עליו.
בעולם הזה, שבו אנו חיים בהסתר פנים, ולא רואים את השכר הנצחי, יש שאלות מסוג זה. אך עלינו לבטוח בה' שעושה את הטוב ביותר עבורנו, כמו תינוק שבוטח באביו ובאמו שמטפלים בו.
 
2. הקב"ה נתן את האפשרות לעשות תשובה, וכך מתכפרים העוונות, וגם נתן לנו את יום הכיפורים בכל שנה ושנה. כפי שראית, חז"ל כתבו בפירוש: "אין הקב"ה בא בטרוניה עם בריותיו, ואינו מבקש אלא לפי כוחם".
ה' אינו שופט אותך יותר מהיכולת שלך, ולא מצפה ממך להיות ברגע זה גדול הדור. העיקר להיות בעלייה, ועל זה צריכה להיות השמחה שלך.

לגבי הענישה - אלוקים אינו כועס או מעניש כדי לנקום. כל מעשיו של אלוקים נועדו לטובה. כאשר אלוקים מצווה אותנו בתורה הקדושה להתרחק ממעשים רעים ולקיים מצוות - הרי זה לטובתנו הרוחנית, כי החטאים פוגמים בנפשנו. למה הדבר דומה? לאב שיאמר לנו לא לזרוק אבנים על חתולים, ויעניש אותו לא כדי לנקום חלילה אלא כדי לעקור ממנו מידה רעה בנפש.
התורה הקדושה היא ספר הוראות היצרן שמלמד אותנו את החוקים הרוחניים שבבריאה. כשם שאדם מכניס את ידו לאש, ויכווה, כך אדם שעוסק בעריות יכווה מזה. אלוקים מנסה למנוע אותנו מלהזיק לעצמנו ונשמתנו.
 
אפילו הייסורים נועדו לטובתנו: כשם שבעולם הזה כל חולה רוצה להתרפא ממחלתו, ומוכן לשלם על רפואתו ואף מודה לרופא שמנתח ומכאיב לו, כך גם כל נשמה מודה ליוצרה בעולם הבא על הייסורים שקיבלה, כי היא מבינה את תכליתם להטיב לה ולתקנה. ראה במאמרי

"מדוע אלוקים ברא את הגיהנום?"

https://www.hidabroot.org/question/224154
   
קל להגיד שאת מעדיפה חיים בלי נסיונות ובלי שכר גדול בעולם הבא, כי את נמצאת בעולם הזה, ולא יודעת את גודל האושר שהקב"ה מכין לנשמתך. בדומה לילד קטן שאומר להוריו: "בשביל מה אני צריך ללמוד בבית ספר? לא אכפת לי לחיות ברחוב כשאני אהיה גדול". או אומר להם: "אני רוצה סוכריות. מה אכפת לי לאכול בריא?" וכדו', כי עודנו ילד ולא מבין את החיים האמתיים.
האם היית רוצה לחיות לנצח בעוני? העולם הבא הוא מקום של נצח נצחים, והאושר בו נצחי. כמו שבעולם הזה לא תרצי לחיות בעוני בדירת חצי חדר באזור מלוכלך ורועש, כך גם לא תרצי בעולם הבא לחיות בעוני. אז דעי לך שהקב"ה הרבה לנו תורה ומצוות מתוך אהבה, עבור עושרנו הנצחי לעולם הבא.
 
המצוות נותנות לנו חיים טובים יותר גם בעולם הזה, ולנצח נצחים בעולם הבא. המצוות הן מתנה.
 
כל אחד מאיתנו צריך להודות על כך שה' לא הפקיר אותנו בעולמו, אלא נתן לנו את המתנה הגדולה מכל, והיא תורתו הקדושה - אשר מחנכת אותנו כיצד להיות אנשים טובים וצדיקים, ולזכות לקרבתו הנצחית של הקב"ה - שהיא העונג הגדול מכל העינוגים האפשריים. ראי לדוגמה בהרצאתו של הרב זמיר כהן על

"השבת - מקור הברכה":

ועל מצוות במאה ה-21:

מי שזוכים לקיים את יהדותם בהדרכה נכונה, זוכים לחיים טובים יותר, לזוגיות טובה יותר, לחינוך ילדים טוב יותר, לאריכות ימים ולשמחת חיים. שיעורי הדיכאון והגירושין גדלים בעולם, רק משום שלא זכו להדרכת התורה הקדושה.
 
בברכה,
דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:נהמא דכסופאיהדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה