שמירת שבת חלקית שווה משהו?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום , אני מגדירה את עצמי כבן אדם מסורתי את השבת מאוד קשה לי לשמור אבל אני שומרת חלק מהדברים כמו : לא כותבת, לא מדליקה אש.. אבל כל הנוגע לחשמל כמו : צפיה בטלויזיה, מחשב, דיבור בטלפון..אני לא שומרת. כמה חברים שאמרו לי שאם אני לא שומרת את כל השבת אז מיותר לשמור רק חלק ממנה וכבר עדיף לא לשמור בכלל. השאלה שלי אם זה נכון שבאמת אין שום תועלת בלשמור רק חלק מהשבת ושלשמור חלק ממנה זה כמו שלא שמרתי בכלל

תשובה

שבוע טוב

אין הדבר נכון כלל וכלל. אם כי חבל מאוד שאינך שומרת שבת באופן מלא, ואשמח לעזור לך בעצה ובחיזוק שתגיעי לשמירת שבת מלאה, ואקווה שאכן כך יהיה. אך כל עבירה שאת חוסכת אין קץ ושיעור לשכרך על כל הימנעות מעשיית מלאכה ביום השבת, תקבלי שכר הרבה, ואין עבירה מכבה מצווה, ושכר שומרי השבת גדול היא עד מאוד.

אך מה שיש לך להתבונן, כאשר תגיעי לעולם האמת, ותראי את גודל השכר אשר תקבלי עבור כל הדברים שנמנעת מלעשות, כמה תבכי ותתחרטי על כך שלא שמרת שבת באופן מלא, אך אז יהיה מאוחר, וחבל.

חז"ל אומרים לפום צערא אגרא - כגודל הקושי כך גודל השכר. ככל שתתקדמי יותר בשמירת שבת, כך יוטב לך יותר ויותר, ותרגישי בקרבת אלוקים, ותהיי מאושרת עד אין קץ. ואכתוב לך מעט מגודל מעלת שומר השבת הנה אמרו חז"ל כל השומר שבת נעשה שותף להקב"ה במעשה בראשית.

ומי שמע כזאת שיבא אדם וישתתף בדבר שכבר נגמרה מלאכתו אין אחר מעשה כלום ובמה יעשה שותף עוד מה היא הפעולה הגדולה הזאת שבאמצעותה ישיג השגה זו ועוד לו יהיה שיהיה מעשה זה גדול עד מאוד, מנין להם לומר דבר זה שהוא נעשה שותף וביאר בס` אור החיים כי בשעת הבריאה לא ברא ה` כח בעולם אלא לעמוד ששת ימים וברא יום אחד הוא השבת ובו ביום חוזר ה` ומשפיע נפש לעולם שיעור המקיים עוד ששה ימים וכן על זה הדרך, וזולת זה היום היה העולם חרב בגמר ששת ימים וחוזר לתוהו ובוהו וצריך ה` להכינו פעם ב` ובאמצעות השבת העולם עומד, ומאחר שהשבת הוא המקיים העולם כל ששת הימים, ואחר עבור ששת ימים יבא שבת אחרת ויחייהו ויקיימהו עוד ששת ימים אחרים, ויש לך לדעת כי מציאות השבת בעולם הוא קיומו שמקיימים אותו כי אם אין מקיימים שבת אין שבת, ואם אין שומר, שבת מה זאת עושה.

ולזה כל השומר את השבת וכו` פירוש מקיים ושומר קדושתו, באמצעות זה ישנו לשבת ובאמצעותו מתקיים העולם, הראת לדעת כי שומר השבת הוא המקיים העולם ואין לך שותף גדול מזה כדין וכהלכה ועוד יש לך לדעת כי מיום בריאת העולם, לא חסר העולם שומר שבת, כי אדם שומר שבת היה ע"ה ואחריו קם שת בנו כי הוא היה צדיק גמור, ואחריו כמה צדיקים וכשזה נופל כבר בא השמש שומר שבת מתושלח וכו` נח שם אברהם וכו`, ומשם לא פסקה שמירת שבת מישראל ואפילו במצרים היו שומרי שבתות כמאמרם ז"ל ונכון: עד כאן דבריו הנעימים . עוד אמרו חז"ל אלמלא שמרו ישראל ב` שבתות מיד נגאלים, כי השבת היא מעין עולם הבא, ואם יזכו ישראל לשמור את השבת, וירגישו מעין עוה"ב, מיד יזכו לביאת המשיח ולעולם הבא,ממש.

ויש לך לדעת שכשיבוא משיח צדקינו, יראה באצבע, על שומרי השבת, אשר בזכותם נגאלו ישראל. עוד אמרו חז"ל כל השומר שבת כהלכתו אפי` עבד ע"ז מוחלין לו, ושקולה שמירת שבת ככל המצוות , והטעם לכך, הנה שמירת השבת היא הראיה הברורה שהאדם מאמין בבורא אשר יצר הכל בששת ימים ולכן אפי` אם נכשל בחטא אינו כופר בבוראו ולכן מתקבלת תשובתו ומוחלין לו כל עוונותיו, והנה המאמין בבורא בודאי רוצה לקיים את כל המצות ולכן ע"י שמירת שבת המראה את אמונת האדם בבורא יחשב הדבר כאילו קיים את כל התורה. השבת היא מקור הברכה, וכל השפע של כל השבוע, נמשך ע"י השבת, ולא ירויח האדם מאומה מחילול שבת, וכידוע. השבת היא האות שאנחנו עם ה`, וככתוב בתורה `ביני ובין בני ישראל אות היא לעולם`.

עוד אמרו חז"ל התנה הקב"ה עם אברהם, שבזכות מילה ושבת, אין בניו יורדים לגיהנם. עוד אמרו חז"ל שאפי` הגיהנם שובת בשבת, וידוע שסיאנסים אינם יכולים ליעשות בשבת, מכיוון שאף הרשעים נחים בשבת. והנה יכולתי להאריך עוד ועוד. אך מה שהלב חושק הזמן עושק, ואקווה שתתחזקי יותר בדבר, אך בכל מקרה אל תגרעי משמירתך את בהשבת מאומה, וחברותייך אינם צודקות כלל בדבר. חזקי ואמצי וקחי את הדברים לתשומת לבך.

בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה