הלכות ומנהגים

מה המקור לכיסוי ראש וללבישת חצאית?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

מדוע יש לחבוש כיסוי ראש? האם זה ציווי מהתורה או שמא פירוש של חכמים? היום ישנן פיאות יפות הרבה יותר מכל שיער טבעי, מה הטעם? כך גם לגבי חצאיות, מהיכן זה שאוב?

תשובה

שלום וברכה

בנושא כיסוי הראש אענה קודם בכלליות: זה דבר ברור שהתורה שבכתב אינה מספיקה כדי שנדע כיצד לבצע את הכתוב בה ומוכרח פרוש לדברים. הדוגמא הקלאסית היא מצוות תפילין: בתורה נאמר "וקשרתם לאות על ידך והיו לטוטפות בין עיניך". כעת, מה לשים על היד? תפוח אדמה? מה זה טוטפות? מה בין העיניים? לכן ודאי שישנה מערכת חוקים שניתנה יחד עם נתינת התורה, כיצד לפרש ולהבין מתוך התורה למה כוונתה. זה מה שנקרא תורה בעל פה.

אותה תורה שבעל פה פירשה לנו שכוונת התורה בפסוק הנאמר בסוטה שיש לגלות את שערה, שמכאן שכל אשה נשואה חייבת לכסות ראשה, ואכן האיסור ללכת ללא כיסוי ראש הוא איסור תורה. ופירוש הפסוק עבר ונמסר מרב לתלמיד, ממשה רבנו עד דורנו אנו. וענין הפיאות המושכות את העין, הן ג"כ אסורת משום פריצות. וכל הפיאות הן עניין של בדיעבד, כמבואר במדורנו מדור נשים בהרחבה.

האיסור ללכת במכנסיים, הוא מפני שני סיבות. א. שאסור לאשה ללכת בשמלת גבר. ב. אף אם הגיזרה מיוחדת לנשים, ואין האיסור הקודם, אסור ללכת במכנסים מפני שהבלטת פיסוק רגלי האשה, יש בה משום פריצות, ונוגדת את חוקי הצניעות. וענין צורת החצאית היא חלק מענין הצניעות, אשר אין לאשה ללכת בבגדים המושכים את העין או גורמים לגבר להרהר בעבירה, ואין לאישה היכולת להכנס לראשו של הגבר, ועליה לנהוג כמו שציוו עלינו החכמים אשר הורו לנו את הדרך להנצל מעבירה. בכבוד רב בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:כיסוי ראשחצאית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה