חברה והשקפה

איך אפשרי להבין ולהתגעגע למלכות יהודית של פעם

  • ב' סיון התשע"ט
אא

שאלה

אני קוראת המון היסטוריה ואוהבת אותה. שומעת המון שיעורי תנך בנגן. איך בדור שלנו שכביכול הומניסטי בעולם של טירוף מערכות בו ליהודים יש את המוסר הגבוה ביותר . איך אפשרי להתגעגע למה שהיה פעם שצדיקים אחזו בחרב . ועונש מוות היה דבר של מה בכך. מלכות היתה רודנית לחלוטין. לא מהסיבה שהמלכים היו רשעים. היו צדיקים גמורים כמו שלמה המלך וחיזקיהו וכו. (אפילו סיפורים על הריפת ראשים) האם אנו שהתרגלנו לדמוקרטיה ועומדים עם הרגלים האחוריות שלנו על כל שמץ של הסתה. וכביכול יש חופש ביטוי (הכוונה לבטוי חיובי). יש הסבר מניח את הדעת איך להתגעגע למלכות התורה של פעם? ואולי רק אני קשת הבנה.

תשובה

שלום וברכה,

כפי שאפשר ללמוד מספר שופטים, מלחמה שלמה פרצה בישראל בגלל מקרה אונס אחד (סיפור פילגש בגבעה), מה שמעיד שמעשי פשע לא היו נפוצים כלל בישראל. כשאת קוראת על הריגה בתנ"ך, הביני שהיה זה תיעוד חריף דווקא מפני שהדבר היה נדיר בישראל, ולכן הודגש כל כך.

לצערנו אנו שומעים בחדשות מדי יום ביומו על מעשים נוראים ומתועבים, ואיש כבר אינו מתרגש, אפילו לא יוצא לרחובות להפגין. בעבר כל ישראל חשו ערבים זה לזה, ולא היו מוכנים שתהיה תועבה בישראל. דווקא משום כך היו אלה ימים של שלום ושגשוג, כימי שלמה המלך. אותם מקרים נדירים דוברו בכל הארץ דווקא משום שהיו נדירים כל כך.

לגבי הריגה בבית דין, עוד לפני 2000 שנה דיווחו חז"ל כי בית-דין שהיתה הורגת אפילו רק פעם אחת ב-70 שנה היתה נקראת "בית דין קטלנית", כי הריגת חוטאים לא היתה מצויה ביהדות, ובתי דינים לא היו מוציאים אנשים להורג. רבי עקיבא אמר שאילו היו דנים דיני נפשות בימיו, לא היו מוציאים אדם להורג לעולם. 

זאת מלבד העובדה שהריגת אדם לפי ההלכה דרשה לא פחות מ-23 דיינים, ועדות לא רגילה בכלל, שאפשרה לכל חוטא הזדמנות לשוב בתשובה. כלומר: ארבע מיתות בית דין נועדו רק לאדם מורד נדיר ומרושע עד מאוד שביקש לפרוץ גדר בישראל. זאת מכיוון שלפי כללי ההלכה כמעט ואי אפשר להרוג אדם מבחינה מציאותית, אלא אם הוא רוצה בכך עד מאוד, שכן התורה דורשת שני עדים שיראו את המעשה (כלומר בפומבי) וגם שתהיה התראה, פירושה מדהים: צריך לומר לחוטא את חומרת העבירה שבה הוא חוטא ואפילו אם שותק - אינו נהרג. 

כדי להיהרג חייב לומר לעדים בלשון מרדנית זו: "אני יודע ועל מנת כן אני עושה!" - כלומר הנהרג בבית דין הוא אך ורק מסית ומורד אשר עובר עבירה חמורה לעיני כל על מנת לפרוץ גדר בישראל, אשר רוצה למות למענה. אלא שגם אז ההריגה לא היתה דבר פשוט לביצוע, כי היתה צריכה לעבור 23 דיינים, שהיו צריכים ללמד עליו זכות, ואף אז נדיר שהיה נהרג. נא לראות במאמרי:

https://www.hidabroot.org/article/103516

כמו כן, כדאי להכיר את המצב ההיסטורי של ימי קדם, שדרשו מאתנו להלחם. עמי כנען רדפו אחרינו להשמידנו, כפי שתוכל לקרוא בספר יהושע. לא היו הורגים אף עם לפני שקראו לו לשלום:
https://www.hidabroot.org/article/143876 
היהדות תמיד היתה דת של שלום. "דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום".

מלכות בית דוד שתשוב באחרית הימים - תביא גאולה לעם ישראל ולעולם. תהיה זו גאולה מאהבה, אנשים ישמחו בקיום התורה, ולא ידרשו לעונשים. אמרו הנביאים שעם בוא הגאולה השלמה יהיה שלום עולמי, כל העולם ידעו את ה', לא יהיו עוד מלחמות ושנאת ישראל, כולם יזרקו את כלי הנשק, ובהמשך, העולם כולו יהפך לרוחני יותר עם תחיית המתים ובית המקדש השלישי.

ראי הרצאה "נבואות אחרית הימים" של הרב זמיר כהן:
https://www.hidabroot.org/video/68365

בהחלט שיש למה לצפות ולשמוח בגאולה.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:דמוקטריהמלכות שראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה