חברה והשקפה

כאב

  • ט"ו אייר התשע"ט
אא

שאלה

איך אני אמורה להאמין שה הוא טוב כשהוא זה שאיפשר להורי לפגוע בי? איך אפשר להיות בקשר טוב עם אבא שבשמים ולהרגיש ביטחון בעולם הזה כשהדוגמא שנתן לי של אבא שלילית וגרמה לטראומה שקשה לרפא ?

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 

צר לי על הכאב שעברת. איני ידוע את פרטי המקרה, אך מאמין שהיתה זו תקופה קשה שחלפה, ובעזרת השם עוד תזכי לקום על הרגליים ולהקים משפחה טובה הרבה יותר מזו שראית. מי ייתן והקשיים שחוית יעזרו לך להתגבר על קשיים אחרים בחיים, ולהיות אמא טובה וחזקה יותר לילדיה.

לגבי שאלתך, 

אין ספק שהקב"ה הוא טוב, כי עובדה שנתן לנו אינספור מתנות בחיים הללו - ראייה, שמיעה, מישוש, אהבה, רחמים, הנאה ממוזיקה, צחוק ועוד, ונתן לנו עולם מלא מראות יפים, ריחות וטעמים, חוכמות מרתקות ללמוד ולהחכים. רוב העולם הוא למעשה טוב, והשאלות שלנו מתמקדות על מקרים פרטיים ויוצאים מן הכלל. 

כדי לבטוח בה' שהוא טוב, עלינו לזכור שהוא חכם מאתנו, ויודע את מה שאנו לא יודעים.

חוכמתו מעידה עליו. עובדה שברגע זה ממש, פועלים בתוך גופך מיליוני מערכות גאוניות בתחכומן. גופך בנוי ממיליארדי אטומים שפועלים בתיאום, אפילו התא הקטן ביותר שיש באצבע שלך מורכב יותר מכל מערכת התחבורה בעיר ניו יורק. הידיים שלך הם מנופים מורכבים מלאים פרקים תואמים שמאפשרים לך לתפקד בחיים. בכל אחת מן העיניים שלך יש יותר מ-120 מיליון קולטני אור, המאפשרים לך לקבל תמונה חדה וצבעונית של המציאות סביבך. בכל יום הלב שלך מעביר 8000 ליטרים של דם בתוך גופך - פירוש הדבר כי בשלושה ימים משאבת הלב שלך היתה מסוגלת למלא בריכת שחייה! אך כל כך הרבה ליטרים של דם דורשים ניקוי רעלים תמידי, ולכן בכל דקה שעוברת הכבד שלך מסנן 2 ליטר של דם מרעלים. המח שיש בראשך הוא פלא הבריאה, ובכל היקום כולו לא נברא מחשב מתוחכם כל כך - מוחך מפעיל 100 מיליארד נוירונים (תאי עצב) - מספר זה גדול יותר מכל הכוכבים שיש בגלקסיה, וכולם פועלים בתיאום מושלם כדי לאפשר לך לראות לשמוע לנוע לדבר ולחשוב. ואין כאן המקום לתאר את כל התהליכים המדהימים והמורכבים שפועלים בגופך.
 
וכל המערכות המדהימות הללו - הן רק הכלי החיצוני שניתן לך בעולם הזה, כדי שהנשמה שלך תוכל להפעיל את הגוף כמו נהג ברכב. 
הרי אין ספק שמי שיצר את כל המערכת המופלאה והגאונית הזו - ללא ספק יותר חכם ממני וממך, ויודע את מה שאנחנו לא יודעים וגם לא מסוגלים להבין בעולם הזה. רק בורא אינסופי מסוגל לברוא יקום כל כך גדול, וגוף כל כך מתוחכם. הוא יודע את העבר ההווה והעתיד, וכל מה שקורה בעולם. הוא מי שברא את כל תכונות הנפש שלך, את האינטליגנציה שלך, את הכשרונות שלך, את הרצונות הפנימיים ביותר שלך, את המחשבות שלך, הרגשות שלך, וכל מה שקיים בעולמך. והוא יתברך בחר לברוא אותך ולהוריד אותך לעולם הזה, ונתן לך את הגוף הזה, ואת החיים האלה, כי הוא יודע שהמסלול הפרטי שהטווה לך יוביל לבסוף לטובתך.
 
כל דבר שאנו מחשיבים לטובה בעולם הזה, וכל הנאה או שמחה שהרגשת אי פעם בחייך - הגיעה רק ממנו יתברך. הוא יודע בדיוק מה יעשה אותך אדם שמח ומה יעשה אותך אדם עצוב, ומה היא התועלת האמיתית שלך.
  
האם שמעת על משל התאומים? שני תאומים היו ברחם אמם, תינוק אחד אמר לתינוק השני: "מי אמר שיש לנו אמא? האם אפשר לראותה?", התינוק השני השיב לו: "הרי אמא נמצאת מסביבנו בכל מקום, היא מחייה אותנו בכל רגע, ואנו מרגישים את חומה. בכל רגע אנו מקבלים חמצן דם ומים ומזון דרך חבל הטבור - וכל זה מגיע ממנה, אז אני יודע שהיא דואגת לנו ואוהבת אותנו". אמר לו התינוק הראשון: "אך רע לי פה, והמקום נעשה צר יותר ויותר, וברגע שחבל הטבור יתנתק נמות מיד ללא חמצן. האם זו אמא אוהבת?". השיב לו התינוק השני: "אני רואה במו עיניי שאמא דואגת לנו, היא מאכילה ומשקה אותנו, אין לי ספק שהיא לא הביאה אותנו לעולם כדי לסבול. אני בטוח שיש תכלית מאחורי כל מה שקורה לנו. וגם אחרי שיתנתק חבל הטבור - אני מאמין שיש חיים אחרי הלידה"!
 
עלינו להאמין שיש חיים אחרי המוות. ושתכלית העולם הזה היא כדי להטיב לנו בעולם הבא. וגם הייסורים שעוברים בעולם הזה הם חבלי לידה, שנועדו לתקן פגמים בנשמות ולהביא לשלמות הרוחנית.
 
אם החיים האלה באמת לא היו טובים בעבורך בסופו של דבר - אז הבורא לא היה בורא אותך. כי הוא יודע את העתיד וכל מה שקורה בעולם, וברא אותך בזכות הפוטנציאל האדיר להטיב לך. הוא יתברך יודע שלבסוף תודה לו. כך אמרו חז"ל, שבאחרית הימים אפילו על הרעה יודו הנשמות ויברכו "הטוב והמטיב", כי יבינו את ההטבה שבכל דבר שקרה לנו בעולם הזה. ממש כמו אדם חולה שמתרפא אצל רופא מנתח, והוא מודה לרופא בכל לבו על הטיפול המסור בו. כך נבין שכל מה שקורה לנו בעולם הזה נועד לתיקון שלנו מכל הפגמים הרוחניים שדבקו בנו, למען ההטבה הגדולה ביותר, שהיא ההטבה הרוחנית - קירבתו של בורא עולם.
 

לגבי ילדות קשה - אנו מאמינים שיש בה חשבונות שמים מגלגולים קודמים, שום דבר קשה לא קורה במקרה ולא לחינם.

אפילו הייסורים הקטנים ביותר באים לאדם בחשבון מדוקדק משמים. אמרו חז"ל במסכת ערכין (דף טז, ב): "עד היכן תכלית הייסורין? ...אפילו נתכוונו למזוג לו כוס יין במים חמין ומזגו לו בטעות בצונן, או שנתכוונו למזוג לו בצונן ומזגו לו בחמין, הרי זה נקרא ייסורים... אפילו נהפך לו חלוקו כשלבשו, והוא צריך לחזור ולהופכו, הרי אלו ייסורים... עד היכן תכלית ייסורין? אפילו הושיט ידו לכיס ליטול שלוש מטבעות, ועלו בידו שתיים, הרי אלו ייסורים!"

כלומר, ייסורים מגיעים לאדם בחשבון מדוקדק משמים, לא לחינם ולא במקרה. קל וחומר ייסורים קשים ונוראים, שתיקונם דומה לניתוח קשה עבור הנשמה, ובאמת שאין לנו יכולת להבין זאת בעולם הזה.

 

כשקורה מקרה נורא, טבעי להזדעזע - זה חלק מהסתר הפנים של העולם הזה, שנועד לגרום לנו להתחזק ולהתפלל לגאולה השלמה במהרה, שלא נראה עוד ייסורים כאלה. בסופו של דבר, בעולם הבא הנשמה הקדושה שמגיעה לעולם שכולו טוב ובוודאי לא רוצה לחזור ממנו.

 

אנו מרחמים על הצער והייסורים כי יש בלבנו רחמים. רק צריך לזכור  מנין קיבלנו רחמים אלה - מבורא עולם. מכאן נזכה לבטוח בו שהוא עושה הכול לטובה, רק שחשבונותיו עמוקים ונסתרים מבינתנו.

אלוקים הוא כידוע נותן התורה הקדושה, אשר לימדה אותנו רחמים: "ואהבת לרעך כמוך", "לפני עיוור לא תיתן מכשול", "לא תלך רכיל בעמך", "לא תחמוד", "ואהבתם את הגר", וכו' וכו'. זכרי תמיד שכל המוסר והרחמים שלך מגיעים אך ורק ממנו יתברך.

 

הבה נשאל כל אדם: מי הוא אשר נתן לך את כל הרחמים שיש לך על עצמך ועל אחרים? הרי ישנם בעולמנו אנשים אכזרים שאין להם רחמים על אחרים. גם לבעלי חיים אין רחמים על בני מינם (חתול לא חש רחמים על חתול שנדרס על הכביש). רחמים הם משהו מיוחד שניתן בלב האדם מאת אלוקים - הוא אבי כל הרחמים, וכל הרחמים מגיעים רק ממנו יתברך, וליהודים נתן רחמים מרובים! הוא הנקרא בלשון חז"ל בשם "רחמנא", המרחם, ובתורה נאמר עליו "ארך אפים ורב חסד". אף עמו ישראל נקראים "ביישנים, רחמנים וגומלי חסדים".

 

מכאן עלינו ללמוד שהוא יתברך ודאי הרבה יותר רחמן מאיתנו, שהרי הוא מקור כל הרחמים, ורק בזכותו אנו מסוגלים לרחם. 

 

כל אכזריות או קושי לב שעשוי אדם לייחס חלילה לבורא - נובע רק מחוסר ידיעה על מעשיו, כי העולם הזה נסתר ולא מובן, חלק קטן מגלגולים רבים שאת תחילתם ואת סופם איננו יודעים. כשנגיע לעולם הבא, לעולם הנשמות, ונראה את העולם האמיתי, נבין שהוא יתברך אכן רחום וחנון יותר מכל אדם, ויותר מכל מה שיכולנו לשער.

 

האמיני ובטחי שהעולם הזה הוא זמני, והעולם הבא הוא לנצח נצחים - שם אין גוף ולא רצונות גשמיים. גם אנשים שעברו ייסורים קשים מתעוררים לעולם הבא כאילו מחלום, אל העולם האמתי, שהוא הנצח והטוב, ואז מבינים חשבונות שמים שהיו לטובתם, וגם זוכים באושר בל יתואר, שלא מתחרטים עליו לרגע.

הקב"ה רואה עד סוף כל הדורות, ואינו עושה טעויות, שאין חכם ממנו. הוא לא היה בורא את הנשמות אם לא היה יודע שלבסוף יודו לו על קיומן. 

 

אני ממליץ לך בחום להשיג ספרון מחזק של הרב לוגסי שנקרא "כל משבריך", המתאר התמודדות באמונה מול סבל בילדות וקשיים רבים בחיים, ואיך להתחזק להאמין שהכול לטובה:

https://shops.hidabroot.org/product/%D7%9B%D7%9C-%D7%9E%D7%A9%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%9A

 

כמו כן אמליץ לקרוא במאמרים הבאים:

 

אם אבא אוהב - אז למה כואב?

https://www.hidabroot.org/he/article/125233

10 הוכחות לכך שה' אוהב אותך, על אף הייסורים

https://www.hidabroot.org/he/article/798

מלך אבא או חבר - כיצד להביט על אלוקים?

https://www.hidabroot.org/he/article/95502

אבא גדול ואבא קטן:

https://www.hidabroot.org/he/article/99775

תשובה לשאלת איוב: 

https://www.hidabroot.org/he/article/88622

בעזרת השם תתגברי על כל הייסורים מתוך אמונה וביטחון בה', ולא תדעי עוד צער.

בברכה,
דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:כאבטרגדיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה