חברה והשקפה

האם התורה היא אמת?

  • י"ג ניסן התשע"ט
אא

שאלה

שלום.
אני בת 16 ואני מאד מבולבלת.
אם התורה היא אחת, אז איך יכול להיות הלכות שחלק מתירים וחלק אוסרים???
גם אם העדות שונות- זה לא אומר -לדוג'- שאישה אשכנזיה יכולה ללכת בפאה ואישה ספרדיה לא. הרי התורה היא אחת - אז איך לרבנים יש מחלוקות והלכות שונות???
כל הקטע הזה מאד מבלבל אותי בנושא האמונה כי אם זה כך- איך אני אדע לאיזה רב להקשיב??
כי זו לא חוכמה ללכת לרב שמתיר הרבה הלכות...
בקיצור, הנושא הזה מאד מאד מטריד אותי ומבלבל ונורא מקשה עלי!
אשמח לקבל תשובה מהירה...
תודה!

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

כפי שתוכלי לראות, מעולם לא נפלו מחלוקות בעיקרי התורה שקיבלנו בהר-סיני, לכן לא תמצאי רב אמתי שמתיר לנשואה ללכת בגילוי ראש, לא תמצאי מחלוקות מהם ארבעת המינים או מהי הצורה או הצבע של התפילין - כל העיקרים עברו במסורת ללא מחלוקת כלל. 

רק הביטי וראי כיצד לאחר 2000 שנות גלות חזרו יהודים מכל קצוות תבל עם אותן תפילין, אותה ציצית, אותה שבת, אותו סדר פסח וכו' וכו'. כך שלא ניתן לומר שהתורה שבכתב או שבעל פה נשכחה ח"ו. המחלוקות עוסקות תמיד בפרטים הקטנים, ולא בעיקרים שמוסכמים בפי כל. הדבר דומה לעץ שיש לו גזע גדול ועצום, רק שמתפצלים ממנו ענפים שונים. כך גם התורה שבעל פה היתה מקובלת וידועה לכל חז"ל, והמחלוקות היו רק בהבנת הפרטים הקטנים שנוגעים למצוות. המחלוקות בימינו הן על מנהגים חשובים שמוסיפים לנו קדושה ומגנים על עם ישראל.

בתור בחורה יראת שמים, עליך לשמוע לרבנים הגדולים בדורך. כך נאמר בפירוש בתורה: "ועשית ככל אשר יורוך ימין ושמאל" (אפילו אם יאמרו לך ששמאל זה ימין, וימין זה שמאל), ונאמר בתורה "לא בשמים היא", כלומר הפסיקה נעשית על ידי החכמים. על כן אמרו חז"ל את הכלל: "עשה לך רב והסתלק מן הספק".

עליך לבחור רב גדול של בני עדתך, ולנהוג כפי כל הלכותיו, גם היכן שמקל וגם היכן שמחמיר. אמרו חז"ל שמי שפועל לפי הקולות של כל הרבנים נקרא רשע, ולעומת זאת מי שפועל לפי החומרות של כל הרבנים נקרא טיפש. האדם צריך לבחור רב, ולנהוג כפי כל פסיקותיו.

אם את ספרדיה, טוב שתנהגי כפי כל ההלכות של מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל.

ובהתייחס לשאלתך - חשוב להבין שמחלוקות בהלכה אין פירושם שיש רב שצודק ורב שטועה. אלא ישנו מושג של מצוות שהן לקולה ולחומרה, כך שהקב"ה נתן מראש אפשרות לחכמים להקל או להחמיר באותן מצוות. 

יש מחלוקות רק בפרטי מצוות שבהם רצה ה' מראש שיחלקו בהם חכמים, ולכן נתן מקום לשני פירושים כדי שיוכלו להקל או להחמיר בהן. כמו להבדיל מחוקק שקובע בחוק שהעונש לגנב הוא בין 3-5 שנים, והשופטים בכל דור יכולים לחלוק ביניהם האם להעניש גנב לפי המקסימום או המינימום. 

כשיש ספק בין רבנים, פירוש הדבר שה' רצה שיהיה את הספק הזה כדי שיהיו שתי דרכים לקיים את התורה במצוות אלה. כלומר יש אפשרות מהתורה ללמוד את המצווה לחומרה ואפשרות לקולא. ושתי האפשרויות הן רצון התורה, ומשתמעות מהתורה. ובכל דור יכלו חכמים להקל או להחמיר ע"פ התורה ודרגתו של הדור. עם ירידת הדורות נדרשו חכמים לתקן תקנות וגזירות כדי לשמור על התורה (כך נאמר ע"פ התורה "ועשיתם משמרתם למשמרתי"). ר

רצון התורה שיגדרו גדירות כדי לשמור על מצוותיה בכל דור, כי ה' קורא כל הדורות מראש. ולכן לא שייך לומר "טעות" בענייני הלכה, ומסיבה זו לא תשמע רב פוסק מעדה אחת שאומר לרב פוסק מהעדה השנייה שהוא חוטא וכופר חלילה. אלא שניהם חברים שאומרים "אלה ואלה דברי אלוקים חיים". 

אשמח לעזור לך בכל שאלה.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מחלוקותתורת אמת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה