שאל את הרב - כללי

עצות לשיפור הזיכרון

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

כיצד ניתן לשפר את הזיכרון? אילו עצות יש?

תשובה

שלום רב

חז"ל קבלו שישנם דברים סגוליים הגורמים שיזכור האדם את מה שהוא לומד, וכמו כן ישנם דברים הגורמים שכחה, ובכמה מקומות הזהירו שלא יעשה אדם דברים הגורמים לשכחה, ויש שחששו אף לאזהרת התורה, השמר לך פן תשכח וכו`, שהוא אזהרה על שכחת התורה.

כמובן שככל שהדברים יהיו מוזרים ולא מובנים לשכל האדם למה מאכל זה גורם לשכחה, ומאכל דומה גורם לזיכרון, מ"מ צריך להאמין לקבלת חז"ל שידעו את סודות הבריאה, וכמו הרבה דברים שחז"ל אמרו ולבסוף המדע גילה שאכן כך הוא, כך יתכן שיום יבוא והמדע יגלה את האמת כפי שאמרו חז"ל.

 ובכן, בתלמוד, ובספרי ההלכה, מנויים כמאה וארבעה דברים שהשכחה או הזיכרון תלויה בעשייתם או במניעה מלעשותם, [אם תשלח לי את כתובת המגורים שלך אוכל לשלוח לך את כל הרשימה עם המקורות והציונים, אולם] במסגרת זה אדרש אך לכמה וכמה מהדברים. בתלמוד (הוריות יג ב) מנו חכמים שש דברים שצריך ליזהר מהם כדי שכוח הזיכרון יגבר על כוח השכחה, והם: לא לאכול מאכל שאכל ממנו עכבר או חתול, לא לאכול לב של בהמה, לא להיות רגיל באכילת זיתים, ולא לשתות מים שנשאר לו ממה שהכין לרחיצה, לא לרחוץ את הרגליים זה על גבי זה, ולא לשים את הבגדים תחת הראש בשעת שינה.

כן מבואר בתלמוד, שמי שלא נזהר ליטול ידיים כל פעם שצריך ליטול לפי ההלכה, שוכח את מה שהוא למד. הראשונים הוסיפו להזהיר גם: שלא לאכול לב של עוף, לא ללבוש שני בגדים ביחד, אלא כל אחד לחוד, לא לנגב את הידים הלחות בבגדים שהוא לובש, לא לקרוא את הכתב הכתוב על המציבה שעל הקבר, וכן לא להסתכל בפני המת, לא לקצוץ את הציפורניים כסדר אצבע אחר אצבע הסמוכה לה אלא להפסיק בין אצבע לאצבע באצבע אחרת שאינה סמוכה לה.

בשעת הלימוד יש להוציא את המילים מהפה ולא לקרוא בעיניים לבד, לא לאכול מוח של בהמה חיה ועוף, לא לאכול את שני הקצוות של הלחם. טיבול מאכלים בשמן זית מעורר את הזיכרון, כמו כן ישנם עוד הרבה דברים, אולם המצע קצר מלהשתרע, לכן כעת נסתפק בזה.

שלום ברכה והצלחה – מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:זיכרוןעצות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה