שאל את הרב - כללי

כיצד הביאו את אבני החושן?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

מהיכן נאספו אבני החושן של הכהן הגדול? איך ידעו למצוא את כל אבני החושן מאחר וכל אבן בחושן מקורה מאזור אחר על פני כדור הארץ, האם בתקופה שנוצר חושן הכהנים היו כל היבשות חבורות יחד, כלומר האם חושן הכהנים נוצר בתקופה שלפני נדידת היבשות?

תשובה

שלום

חושן הכהנים הכוללת את שנים עשר אבני החושן, נעשתה והורכבה בשנת ב` אלפים תמ"ט לבריאה [שנה אחרי שנת יציאת מצרים וקבלת התורה - לפני כ3318שנה] בימים שבין יום הכיפורים לחנוכה.

ממה שנראה לכאו` כבר היו היבשות מחולקות באותה התקופה, ולפי מה שברור לך כי מוצא כל אבן ממקום אחר בכדור הארץ, אכן צריכים לקבלת חז"ל שקבלו כי האבנים הגיעו למדבר למשה רבינו בדרך ניסית [באותה תקופה רוויות ניסים שאכלו יום יום לחם מן השמים].

וכך תירגם יהונתן בן עוזיאל בתרגומו לתורה את הכתוב (שמות לה כז) וְהַנְּשִׂיאִים הֵבִיאוּ אֵת אַבְנֵי הַשּוֹהַם וְאֵת אַבְנֵי הַמִּלֻּאִים לָאֵפוֹד וְלַחשֶׁן. "וענני השמים הלכו לנהר פישון ודולים מִשׁם את אבני שוהם, ואת אבני המילואים לשקע באפוד ובחושן ומורידים אותם על פני המִדבר, והולכים נשׂיאי ישׂראל ומביאים אותם לצורך המלאכה: וכך מבואר בתלמוד (יומא עה א) ודרשו את המילה `נשיאים` - עננים, כמו שכתוב (תהלים קלה) מעלה נשיאים מקצה הארץ.

יש ספר קדמון בן ארבע מאות שנה הנקרא `שלטי הגיבורים` שחיבר רופא מפורסם וחכם יהודי, ושם מבאר בדיוק את כל אבני החושן בשמותיהם בכל המדינות, וכדאי לבדוק שם אם באמת אי אפשר להשיג את האבנים הללו במקום אחד בכדור הארץ.

לאופן הניסי הנ"ל יש תוספת בספר הק` `שפת אמת`, כי שני עשר האבנים ששם יעקב תחת ראשו כשישן בהר המוריה, בתוכיות של האבנים האלו היו טמונים שנים עשר אבני החושן, וכדרך האבנים היקרות המוקפות באבן ואדמה פשוטה, ואותם הביאו העננים כשהם נקיים טהורים ומלוטשים מנהר הפישון שהוא נהר היוצא מגן עדן, ואין לנו שום מושג על הניסים העצומים שהיו לאותו דור דברים רגילים ופשוטים. בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אבני החושןשאלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה