הלכות ומנהגים

האם מותר להשכיר אולם לאירועים מעורבים?

  • כ"ה טבת התשע"ט
אא

שאלה

האם מותר לבעל אולם אירועים לאפשר לאנשים שאינם שומרי תורה ומצוות לעשות אצלו באולם אירוע מעורב וכמובן להרוויח מזה כסף או שעליו לסרב לזוגות או אנשים שרוצים לקיים באולם שלו אירוע מעורב?

תודה

תשובה

שלום רב,

מותר.

מקורות: נשאל בזה בשו"ת אגרות משה חלק יורה דעה חלק א' (סימן עב), ותמצית דבריו:

כאשר יש עוד אולמות לשכור, אין בזה לפני עיוור מדאורייתא, שהרי גם אם לא ישכיר להם יוכלו לקיים את האירוע באולם אחר, וכמבואר בעבודה זרה (דף ו עמוד ב).

וגם לפי שיטת התוספות והרא"ש בשבת (דף ג עמוד א) והר"ן שם, שסוברים שיש על כל פנים איסור מדרבנן מטעם שהרי חייב להפרישו מאיסור ואיך יסייענו בדבר עבירה, הרי כבר כתב הש"ך יורה דעה (סימן קנא סק"ו) שבישראל מומר אין איסור מסייע בידי עוברי עבירה, ופירש הדגול מרבבה שם בכוונת הש"ך, שלאו דווקא במומר אלא כל שעובר במזיד אין בו איסור מסייע.

ואפילו לדעת המגן אברהם (סימן שמז סק"ד) שחולק ואוסר לסייע לישראל מומר, יש להתיר מב' טעמים:

א. דהא כשלא ישכיר להם את האולם למי שירקדו בעבירה יתכן שישכרו אולם אחר אצל החשודים בענייני כשרות המאכלים, ונמצא שאדרבה במה שמשכיר להם את האולם שלו מונעם מעבירה דמאכלות אסורות.

ב. מסתבר דלא אסרו משום מסייע ידי עוברי עבירה (באופן שאין איסור לפני עיוור) אלא בנותן לו דבר שיעשה בו רק מעשה העבירה, אבל בדבר שהעיקר הוא למעשה היתר כגון שכירת האולם שהוא לעשות בו החתונה והסעודה, רק שיעשה שם גם מעשה עבירה דריקודים, אין להחשיב שהשכירות הוא על זה ולאסור, דאם לא כן היה לנו לאסור מלמכור כל כלי לעוברי עבירה כגון קדרות לבשל משום שיבשל בהם גם בשבת וגם מאכלות אסורות, אלא על כרחך דכיון דעיקר הדבר אינו לאיסורין לא אסרו בזה משום מסייע ידי עוברי עבירה. עיין שם עוד באורך.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אירוע מעורבלפני עיוורמסייע ידי עוברי עבירה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה