חברה והשקפה

להראות וחהסביר אמונה לחילונים/לא מאמין

  • ה' טבת התשע"ט
אא

שאלה

שלום רב,
לאור כל הפיגועים הקשים על עם ישראל...אם זה תאונות דרכים רבות בתקופה האחרונה, פיגועי דקירה..וכו'...אני בתור בחורה עם השקפה חרדית...יודעת ברוך השם שהכל מאיתנו יתברך ושכל מה שהוא עושה זה הכל לטובה...אך המון פעמים אני נשאלת ע"י חילונים..לא הכי מאמינים....למה? למה זה קורה....אני מסבירה כי זה רצון השם....אבל זה תואם מתקבל.....אשמח לתשובה שאוכל לומר להם....חשוב לי להחדיר אמונה....ולא חלילה ההיפך....ועוד שאלה...הכל חשבונות שמיים אבל מלא פיגועים הם כשיש נפגעים שהם דתיים....מה אני אמורה לענות שכשאומרים....למה דתיים...זה לא פייר....אני תמיד עונה כי להם יש את הכוח להתמודד....אבל זה גורם למעין כפירה....אשמח מאוד לקבל תשובה כמה שיותר מהר.....

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

היסודות האמוניים בתשובה זו ישיבו בעקיפין לשאלתך:

https://www.hidabroot.org/he/article/130581

אנו מאמינים בגלגולי נשמות. עוד בטרם יורדת נשמה לעולם הזה, נקבע כמה שנים תחייה. בין אם יהיה חרדי או חילוני, בכל אופן נקבע מראש אם יהיה עשיר או עני, בריא או חולה, חכם או טיפש, ומה יהיו הנסיונות והייסורים הפרטיים בחייו. רק אם יהיה צדיק או רשע לא נאמר מראש, כי הדבר תלוי בבחירה החופשית של האדם.

כך אמרו חז"ל (נידה דף טז, ב): "מלאך הממונה על ההריון - 'לילה' שמו, ונוטל טיפה ומעמידה לפני הקב"ה, ואומר לפניו: ריבונו של עולם, טיפה זו מה תהא עליה - גיבור או חלש, חכם או טיפש, עשיר או עני? ואילו רשע או צדיק - אינו אומר".

היותו של אדם חרדי לא מגלה מה התיקון הפרטי שלו, ואם חלילה וחס נועד להילקח בדמי ימיו. אנו רק יודעים שהכול נעשה בחשבונות שמים, ואף מוות לא נעשה במקרה או לחינם. יכול אדם לזמן לפיגוע חרדי וחילוני שנועדו לתיקון דומה עבור חשבונות מגלגולים קודמים, שאינם ידועים לנו.

אמרו חז"ל, שמשמים מגלגלים חובה על ידי חייב, וזכות על ידי זכאי. כך לדוגמה, אדם שרוצה להזיק את חבירו - ה' יכול למנוע ממנו את ההיזק הזה, או לכוון את ההיזק כדי שיפגע באדם שני שהיה ראוי לנזק זה בדיוק. צדיקים שעמדו לפני קיסר רומאי שבא להורגם, אמרו לו: "אנו נתחייבנו כליה למקום, ואם אין אתה הורגנו - הרבה הורגים יש לו למקום (לקב"ה), והרבה דובים ואריות יש לו למקום בעולמו שפוגעין בנו והורגין אותנו. אלא לא מסרנו הקב"ה בידך אלא שעתיד ליפרע דמינו מידך" (תענית יח, ב) - כלומר, אם ה' בוחר שאדם כלשהו ימות, אז אדם זה ימות בכל מקרה, בין אם על ידי חבירו שבחר לרוצחו, או בין אם על ידי תאונה או מחלה וכו', ולאחר מכן ה' נפרע ממי שפשע.

כל אדם מקבל בדיוק את המגיע לו עד קוצה של שערה דקה: "אין אדם נוגע במוכן לחבירו... אפילו כמלוא נימא" (יומא לח, ב) 

נשמות שירדו לעולם הזה לזמן קצר - היו יכולות להילקח על ידי מחלה או תאונה או רצח. אך כאשר נהרגו על ידי מחבל, זוכות לכפרת עוונות גדולה מאוד, כי נקראים מהרוגי מלכות כי נהרגו על עצם יהדותם.

העולם הזה לא במקרה נקרא עולם השקר, יש בו הסתר פנים גדול, ולא יהיה בכוחנו להבין חשבונות שמים - עד שנגיע לעולם הבא. נסיון האמונה הוא לבטוח בה' ולהאמין שהוא עושה הכול לטובה ובדקדוק וברחמים.

אמרו חז"ל (פסחים דף נ, עמוד א): "לא כעולם הזה העולם הבא: העולם הזה - על בשורות טובות אומר ברוך הטוב והמטיב, ועל בשורות רעות אומר ברוך דיין האמת. לעולם הבא כולו (אומר): הטוב והמטיב"

כשם שבעולם הזה כל חולה רוצה להתרפא ממחלתו, ומוכן לשלם על רפואתו ואף מודה לרופא שמנתח ומכאיב לו, כך גם כל נשמה מודה ליוצרה בעולם הבא על הייסורים שקיבלה, כי היא מבינה את תכליתם להטיב לה ולתקנה. אך אין אלו דברים שבכוחנו להבין בעולם הזה.

אני ממליץ לך בחום לצפות בהרצאה מעולה הנקראת "סוד הצדק העליון": 

https://www.hidabroot.org/he/video/59204

https://www.hidabroot.org/he/video/59205

https://www.hidabroot.org/he/video/59206 

אני מאמין שהנשמות המגיעות לעולם הבא - חשות עצמן כאילו התעוררו מחלום. הן חוזרות לעולם האמתי - למציאותן הטבעית - עולם ללא גוף וללא חולי וללא זקנה וללא מוות. ובעולם הזה - כל ייסורי הגוף והחיים מתגמדים בפני התכלית האלוקית, גן עדן, שהוא נצח נצחים, וקרבת ה' שהיא העינוג הגדול ביותר מכל העינוגים האפשריים.

בעולם הזה אנו נשמות הכלואות בתוך גוף, והגוף מעוור אותנו - גורם לנו להחשיב את העושר, את היופי, את ההנאות החומריות השונות. כל נשמה החוזרת לעולם הבא פוקחת את עיניה, וקולטת מה היה עיקר ומה היה טפל. 

עובדה שבעולם הזה אנו מזדקנים וחולים ומתים, וחיינו מלאים בקשיים ותהפוכות - גם מי שזוכים לילדים ולעושר. זו עובדה שלא נועדנו להיות כאן מאושרים לנצח, וכל שמחותינו הן זמניות ותלויות בנסיבות המתחלפות. אמרו חז"ל שהעולם הזה הוא כמסדרון שמוביל לאולם הגדול שהוא עולם הבא. המטרה האמיתית שלנו פה היא לקיים כמה שיותר מצוות, ולאסוף יהלומים לעולם הבא: "שבשעת פטירתו של אדם אין מלוין לו לאדם לא כסף ולא זהב ולא אבנים טובות ומרגליות, אלא תורה ומעשים טובים בלבד" (אבות ו, ט). 

על כל פנים,

מובן שיש באירועי חבלה ואסונות מחרידים שכאלה - תזכורת לעם ישראל לשוב בתשובה. אנו מתפללים לגאולה השלמה, שבה נראה שלום וטוב נגלה גם בעולם הזה, ולא נצטרך לעמוד בנסיונות קשים כל כך.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אמונהפיגוע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה