תורה ומדע

האם יצור חי יכול להתהוות מדומם?

  • ה' טבת התשע"ט
אא

שאלה

שלום וברכה. בהיד החזקה להרמב''ם ובספרים תורניים רבים מופיע שרימות מתהוות מריקבון, קרפדות מסלעים וכדומה. על פי המדע המודרני ידוע לכולם ששום יצור חי לא יכול להתהוות יש מאין מחומר דומם (חוץ מכוח הבורא) ותולעים שמופיעות בריקבון אינן אלא תוצאה מהטלת ביצים של זבובים קטנים שנמשכו לב
ריקבון. רציתי לדעת, איך שני הדברים מסתדרים אחד עם השני. תודה רבה. :)

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

ההתייחסות שראית הנה התייחסות הלכתית לחרקים, ולא התייחסות מדעית. הרמב"ם לא בא ללמד במשנה תורה מדע, אלא הלכות למעשה.

מעיקר הדין - אם תולעת לא יצאה מן התפוח - היא נחשבת עדיין לחלק מן התפוח, כי כל קיומה הוא מן התפוח. אך אם יצאה לאוויר העולם, שוב אינה חלק מן התפוח. זו אפוא התייחסות הלכתית ולא מדעית.

לצורך ההשוואה, כשם שברגע זה יש בגופך אינספור מיקרואורגניזמים חיים שנחשבים לחלק בלתי נפרד מגופך (וכאשר כל אדם מת, המיקרואורגניזמים הללו מעכלים ואוכלים אותו!). הם אמנם יצורים חיים נפרדים מגופך, אך מכיוון שהם נולדו וחיים כל חייהם בגופך, וחיים בסימביוזה מוחלטת עם מערכת החיסון שלך, הם ניזונים מהגוף, והגוף ניזון מהם - לכן גם מבחינה מדעית הם נחשבים לחלק מהגוף החי של האדם. כך גם מבחינה הלכתית יצורים רבים שבקעו וחיים כל חייהם בתוף גוף אחר, נחשבים לחלק בלתי נפרד מן הגוף האחר.

גם לחיידקים, שהנם יצורים חיים לכל דבר ועניין - אך אין להם משמעות אנושית.

מאחר שקיימת התייחסות נרחבת לנושא של אכילת שרצים ביהדות, יש משמעות מיוחדת לחרקים שניכרים ופחות ניכרים. כך לדוגמה, ההלכה קובעת שאם טחנו חיטים שעלולים להיות בהם חרקים - מהרגע שנטחנו אין להם עוד שם חרקים. וזו הסיבה שיש כשרות להרבה מאוד מוצרים טחונים, שמן הסתם במקור היה ניתן למצוא בהם מספר מסוים של חרקים.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תולעיםרימה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה