אמונה

ספיקות באמונה בעקבות שריפת משפחת עטר

  • כ"ב חשון התשע"ט
אא

שאלה

שלום הרב,
בעקבות התאונה המזעזעת שגבתה את חייהם של משפחת עטר, אני לא מוצא מנוחה לנפשי עם השאלה שנשאלת בכל דור ודור, איך הקב"ה מאפשר גורל כל כך אכזרי לבניו אהוביו? איני רוצה לקנטר, אך חייב תשובה שתניח את דעתי. תודה רבה

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

כואב, כואב הלב. ה' ירחם ויציל אותנו מגזירות רעות.

אלה אירועים קשים מאוד, שאינם נתפסים בשכל. ניסיון האמונה האמתי בחיים הללו - לא להתייאש ולא לאבד את הביטחון בה' גם חרף נסיונות וייסורים רעים. 

איננו יודעים חשבונות שמים, רק שני דברים אוכל לומר לך בוודאות:

1. האסון הנורא נקבע בשמים עוד בטרם ירדו הנשמות לעולם הזה. עוד בטרם ירידתן נקבע בדיוק כמה שנים יחיו ומתי יילקחו. 

 אמרו חז"ל (נידה דף טז, ב): "מלאך הממונה על ההריון - 'לילה' שמו, ונוטל טיפה ומעמידה לפני הקב"ה, ואומר לפניו: ריבונו של עולם, טיפה זו מה תהא עליה - גיבור או חלש, חכם או טיפש, עשיר או עני? ואילו רשע או צדיק - אינו אומר".

מכאן יצאנו למדים, שעוד בטרם יורד כל אדם לעולם, נקבע עבורו בשמים מה יהיו הנסיונות והקשיים הפרטיים בחייו, אם יהיה עשיר או עני, אם יהיו לו קשיים בפרנסה, אילו מחלות או כאבים יפקדו אותו בחייו וכיוצא באלה. לכל אדם חשבון פרטי משלו, אשר נוגע לעיתים רבות במעשיו ונסיונותיו מגלגולים קודמים, שקובע את מאורעותיו בחיים. אך הבחירה אם להיות צדיק או רשע נתון לגמרי בידינו למרות המצבים החיצוניים. אנו יכולים לבחור בדרך האמונה והביטחון, ולבטוח שהכל נועד לטובה, ולקבל את הייסורים באהבה, או להתכחש חלילה לבוראנו ולהגדיל את עווננו. ועניין זה תלוי לגמרי בידינו.

2. הכאב הנורא לא נעשה במקרה ולא נעשה לחינם, גם הייסורים הקטנים ביותר נעשים בחשבון שמים מדוקדק עבור תיקון הנשמות.

אפילו הייסורים הקטנים ביותר באים לאדם בחשבון מדוקדק משמים. אמרו חז"ל במסכת ערכין (דף טז, ב): "עד היכן תכלית הייסורין? ...אפילו נתכוונו למזוג לו כוס יין במים חמין ומזגו לו בטעות בצונן, או שנתכוונו למזוג לו בצונן ומזגו לו בחמין, הרי זה נקרא ייסורים... אפילו נהפך לו חלוקו כשלבשו, והוא צריך לחזור ולהופכו, הרי אלו ייסורים... עד היכן תכלית ייסורין? אפילו הושיט ידו לכיס ליטול שלוש מטבעות, ועלו בידו שתיים, הרי אלו ייסורים!"

אמרו חז"ל (פסחים דף נ, עמוד א): "לא כעולם הזה העולם הבא: העולם הזה - על בשורות טובות אומר ברוך הטוב והמטיב, ועל בשורות רעות אומר ברוך דיין האמת. לעולם הבא כולו (אומר): הטוב והמטיב"

כשם שבעולם הזה כל חולה רוצה להתרפא ממחלתו, ומוכן לשלם על רפואתו ואף מודה לרופא שמנתח ומכאיב לו, כך גם כל נשמה מודה ליוצרה בעולם הבא על הייסורים שקיבלה, כי היא מבינה את תכליתם להטיב לה ולתקנה. אך אין אלו דברים שבכוחנו להבין בעולם הזה.

אני מאמין שהנשמות המגיעות לעולם הבא - חשות עצמן כאילו התעוררו מחלום. הן חוזרות לעולם האמתי - למציאותן הטבעית - עולם ללא גוף וללא חולי וללא זקנה וללא מוות. ובעולם הזה - כל ייסורי הגוף והחיים מתגמדים בפני התכלית האלוקית, גן עדן, שהוא נצח נצחים, וקרבת ה' שהיא העינוג הגדול ביותר מכל העינוגים האפשריים.

בעולם הזה אנו נשמות הכלואות בתוך גוף, והגוף מעוור אותנו - גורם לנו להחשיב את העושר, את היופי, את ההנאות החומריות השונות. כל נשמה החוזרת לעולם הבא פוקחת את עיניה, וקולטת מה היה עיקר ומה היה טפל. 

עובדה שבעולם הזה אנו מזדקנים וחולים ומתים, וחיינו מלאים בקשיים ותהפוכות - גם מי שזוכים לילדים ולעושר. זו עובדה שלא נועדנו להיות כאן מאושרים לנצח, וכל שמחותינו הן זמניות ותלויות בנסיבות המתחלפות. אמרו חז"ל שהעולם הזה הוא כמסדרון שמוביל לאולם הגדול שהוא עולם הבא. המטרה האמיתית שלנו פה היא לקיים כמה שיותר מצוות, ולאסוף יהלומים לעולם הבא: "שבשעת פטירתו של אדם אין מלוין לו לאדם לא כסף ולא זהב ולא אבנים טובות ומרגליות, אלא תורה ומעשים טובים בלבד" (אבות ו, ט). 

אנו מבקשים להיפטר מן הסבל - כי הוא מקשה עלינו לקיים את המצוות. אך צריך לקבל את הייסורים באהבה, ועם זאת לבקש מהקב"ה שיקל את הייסורים, ויאפשר לנו לעבוד אותו בנוחות. לרוב התפילה עצמה היא זו שמזככת את הנשמה - ובדרך זו מסירה את הצורך באותם ייסורים.

אך יש ייסורים שנקבעו לנשמה עוד לפני שהיא ירדה לעולם (כמו עיוורון מלידה למשל, מום, או אסון נורא של מוות בטרם עת) וזהו חשבון מגלגולים קודמים עם אותה נשמה, ואין דרך אחרת לתקנה מלבד באותם ייסורים שנקבעו לה.

עם זאת, אסונות נוראים כאלה - גורמים ייסורים וחרדה לכל העם, וככאלה הנם גם סימן ואיתות משמים - להתחזק בשמירת התורה והמצוות - שהם כמגן וחומה מפני פגעים רעים בישראל.

כדי להתחזק בעז"ה, נא עיין במאמרי:

אם אבא אוהב - אז למה כואב?

https://www.hidabroot.org/he/article/125233

מלך אבא או חבר - כיצד להביט על אלוקים?

https://www.hidabroot.org/he/article/95502

אבא גדול ואבא קטן:

https://www.hidabroot.org/he/article/99775

האם יש תשובה לשאלת איוב: למה ה' ברא סבל בעולם?

https://www.hidabroot.org/he/article/88622

למה אלוקים ברא את האדם?

https://www.hidabroot.org/he/article/109596

10 הוכחות לכך שה' אוהב אותך, על אף הייסורים

https://www.hidabroot.org/he/article/798

האם העולם הוא ברובו רע? האם רוב האנשים סובלים בעולם?

https://www.hidabroot.org/article/217231

https://www.hidabroot.org/he/article/145619

אם הכל לטובה - אז למה צריך להתפלל?

https://www.hidabroot.org/he/article/3024

אם הכל משמים – זו לא אשמתי שאיחרתי לאוטובוס?

https://www.hidabroot.org/he/article/119350

יעקב שואל: "חברי חזר בתשובה ולא מוצא פרנסה. מה ניתן להשיב לו?"

https://www.hidabroot.org/he/article/130581

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תאונהמשפחת עטר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה