אמונה

תפילה באמונה

  • כ"ב חשון התשע"ט
אא

שאלה

לכבוד הרבנים שלום רב,
לא מעט פעמים אנו רואים ברחוב אנשים שנמצאים במצב קשה ל"ע, בין אם זה בעוני ובין אם זה בחולי או כל צרה שלא תבוא, ומרגישים לפעמים רחמים רבים, והלב נושא תפילה שה' יועזור ויציא אותם מצרתם. מאידך, יהודי שמאמין וחי באמונה שהכל בהשגחה פרטית מאיתו יתברך, לא יכול שלא לתהות האם בכלל מותר לי להתפלל עליהם?! וכי רחמי גדולים מרחמי שמים? ובכלל אין אנו יודעים חשבונות שמים, ידוע שעל עצמינו ישנה חובה לחזור בתשובה ולתקן ולהתפלל לישועתינו בעת הצורך, כי היסורים באים לעורר אותנו, אבל אם נתפלל על אדם אחר שלא מתעורר לתשובה, לכאורה נראה שרק נזיק, כי הוא יצטרך לקבל עוד מכה כדי להתעורר. והדברים מובנים. אם כן כיצד עלינו לנהוג בכך. תודה מראש. שאו ברכה מאת ה'.

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

הקב"ה נתן רחמים בלב בני האדם - ומכאן שרוצה שירחמו זה על זה.

 לבעלי חיים אין רחמים על בני מינם (חתול לא חש רחמים על חתול שנדרס על הכביש). רחמים הם משהו מיוחד שניתן בלב האדם מאת אלוקים - הוא אבי כל הרחמים, וכל הרחמים מגיעים רק ממנו יתברך, וליהודים נתן רחמים מרובים! הוא הנקרא בלשון חז"ל בשם "רחמנא", המרחם, ובתורה נאמר עליו "ארך אפים ורב חסד". אף עמו ישראל נקראים "ביישנים, רחמנים וגומלי חסדים".

מכאן עלינו ללמוד שהוא יתברך ודאי הרבה יותר רחמן מאיתנו, שהרי הוא מקור כל הרחמים, ורק בזכותו אנו מסוגלים לרחם. 

ודאי שצריך לרחם וגם לעזור. התורה מצווה "ואהבת לרעך כמוך", "כל אלמנה ויתום לא תענון", "לפני עיוור לא תיתן מכשול", "לא תקפוץ את ידך מאחיך האביון".

הקב"ה נקרא בשם רחמנא: "ורחמיו על כל מעשיו" (תהילים קמה, ט). גם כשהקב"ה מעניש, אין הוא עושה זאת בתורת נקמה אלא כתיקון וכפרה לנשמות, כאבא אוהב וכרופא מנתח שחייב לטפל - גם אם כואב. אך עושה זאת ברחמים ומתוך רצון להטיב.

לשאלתך האחרונה,

אנו לא עושים חשבונות שמים בשביל בורא עולם על מי להתפלל ומתי כדאי. אנו מתפללים על האחר כפי שהיינו מתפללים על עצמנו. הקב"ה יודע כיצד לעורר אדם בתשובה - לעתים גם מתוך לבו ונפשו. אנו צריכים לרחם ולדאוג לאחינו, ומי שרוצה להוסיף לקרבם בתשובה - נא יתרום לארגוני תשובה שמלמדים תורה, ויציע לאחיו לצפות בשיעורי יהדות מחזקים.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אמונהתפילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה