שבת

האם מותר לשמור בקבוקים לשם מיחזור אחרי שבת?

  • כ"ב חשון התשע"ט
אא

שאלה

שלום רב, אני לומד בישיבה, ובשבתות הישיבה מספקת בקבוקי יין לקידוש. ברצוני לאסוף את הבקבוקים האלה ולהביא למיחזור, האם מותר לי במהלך השבת לשמור את הבקבוקים בצד כדי שלא יזרקו, במטרה שאוכל לקחת אותם למיחזור? רוב תודות

תשובה

שלום רב,

מותר לך לשמור את הבקבוקים במקום צדדי כדי שתוכל לקחת אותם למיחזור אחרי שבת.

מקורות: על פי מה שמוכח מכמה מקומות שאין איסור להכין משבת לחול כאשר הכוונה היא להציל מהפסד, ומהם: פסק השלחן ערוך (סימן שח סעיף ד) שמותר לטלטל כל שמלאכתו להיתר אפילו אינו אלא לצורך הכלי כדי שלא ישבר או יגנב. וכן ממה שנפסק בשלחן ערוך (סימן שכב סעיף א) שמותר לכוף כלי על ביצה שנולדה שבת כדי שלא תשבר. וכן מהא דכתב הביאור הלכה (סימן רסו סעיף יג, ד"ה פן) שמותר לטלטל ארנק בשבת ברגל כדי שלא יקדמנו אחר. ע"ש.

וכן העלה בשו"ת מהרש"ג חלק א' (סימן סא), ואסברא לן בטעם הדבר, שכל איסור הכנה משבת לחול היינו דווקא באם כוונת העושה להרויח הזמן שלא יצטרך לעשות בימות החול כמו שהוא גבי הצעת המטות דלעולם היה לו להציע המטה במוצאי שבת קודש קודם השינה, ורק יען שבשבת הוא פנוי רוצה הוא לעשות דבר זה בשבת כדי להרויח הטירחא או הזמן במוצאי שבת זה הוא דאסור דהוי מכין משבת על חול היינו להרויח הטירחא או הזמן בחול. אבל במקום שאם לא יעשה הדבר בשבת קודש אזי לא יוכל לעשות אותה כלל, נמצא שאין כונת העושה להחליף עבודת יום חול בעבודת שבת קודש, בכהאי גוונא לא גזרו חכמינו ז"ל כלל לאסור. ע"ש. וע"ע בשו"ת באר משה חלק ח' (סימן רב) שהסכים לדברי המהרש"ג. ויעויין עוד אריכות גדולה בכל הנ"ל בשו"ת מחזה אליהו חלק א' (סימן נד-נה).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מיחזורהכנה משבת לחול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה