חברה והשקפה

על פי האינטואיציה שלי וההגיון נראה לי שהעולם נברא על ידי משהו

  • כ"ה תשרי התשע"ט
אא

שאלה

שלום, אני בחורה מסורתית כיוון שאני אוהבת את ההויי היהודי שנולדתי אליו. ובנוסף, על פי ההגיון שלי העולם נברא על ידי אישות מופשטת ולא נברא מעצמו.
יש לי אחות שנהייתה דתייה והיא אומרת שאני מחוייבת לשמור מצוות. אני בחורה טובה עם ערכים ונראה לי שזה מה שמצופה ממני. אשמח לשמוע קצת מעבר.

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

את שואלת שאלות גדולות מאוד. כל הכבוד לך על התעניינותך ביהדות אבותיך, שהיא המקור לשמחה ומשמעות בחיים. אני מאמין שהחוברת "שיחה גורלית" תוכל לעזור לך (חפשי בגוגל).

המצוות הן הוראות היצרן של הבורא יתברך, ונועדו להטיב לנו גם בעולם הזה וכמובן לנצח נצחים בעולם הבא. מי ששומר את התורה זוכה לחיים טובים יותר, זוגיות טובה יותר, משפחה אוהבת יותר, חינוך ילדים טוב יותר, אהבה לחיים, חיי חסד ואמת, וגם לאריכות ימים (כפי שמעידה הסטטיסטיקה). 

אך קודם כל, יפה מאוד שהגעת למסקנה שיש אלוקים.

אכן, אנו יודעים שיש אלוקים בגלל שליקום היתה התחלה, ולכל התחלה חייב להיות מתחיל (המדע הוכיח שהיקום הופיע בנקודת זמן מסויימת ולא היה קיים תמיד, מה שמוכיח את קיומו של בורא הנמצא מחוץ לחומר וזמן, אשר ברא את היקום יש מאין).

המדע הוכיח שאפילו ברגע זה קיימת חוקיות בטבע, שבלעדיה היה היקום חוזר לתוהו ובוהו. מכאן מוכח שישנה שליטה אלוקית על היקום אפילו ברגע זה, השולט בחוקים ומחייה אותם בבחינת "המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית". בלעדי השגחתו התמידית, לא היה דבר שיחייב את המשך הקיום והחוקיות שיש בעולם, והיקום פשוט היה חוזר לתוהו ובוהו, כפי שלהבדיל, תוכנה במחשב לא תמשיך לפעול ללא שיש אספקת חשמל קבועה.

 אנו רואים שהטבע מתוכנן: אטומים, מולקולות, מחזור המים, האוזון, החמצן ועוד, הם כולם מערכות מורכבות ביותר מכל בחינה מתמטית. החוכמה שהתגלתה בטבע הינה עובדה מדעית שלא ניתנת להכחשה, וזוהי הוכחה לוגית לכך שקיים בורא אינטליגנטי אשר תכנן כל זאת, כי לא תיתכן חוכמה בלי חכם.

 באמת לא צריך להיות "איינשטיין" או רואה נסתרות בשביל להבין שיש בורא לעולם. אפילו ילד מסוגל להביט ביושר בעולם שסביבנו ולהגיע למסקנה המתבקשת שיש בורא לעולם. 

אך מה הבורא רוצה מאתנו?

ברגע זה ממש, פועלים בתוך גופך מיליוני מערכות גאוניות בתחכומן. גופך בנוי ממיליארדי אטומים שפועלים בתיאום, אפילו התא הקטן ביותר שיש באצבע שלך מורכב יותר מכל מערכת התחבורה בעיר ניו יורק.

המח שיש בראשך הוא פלא הבריאה, ובכל היקום כולו לא נברא מחשב מתוחכם כל כך - מוחך מפעיל 100 מיליארד נוירונים (תאי עצב) - מספר זה גדול יותר מכל הכוכבים שיש בגלקסיה, וכולם פועלים בתיאום מושלם כדי לאפשר לך לראות לשמוע לנוע לדבר ולחשוב. ואין כאן המקום לתאר את כל התהליכים המדהימים והמורכבים שפועלים בגופך.

מי שברא כל זאת, אין ספק שיש לו מטרות גדולות בשבילנו.

 ויושם לב לעובדה שכל המערכות המדהימות הללו - הן רק הכלי החיצוני שניתן לך בעולם הזה, כדי שהנשמה שלך תוכל להפעיל את הגוף כמו נהג ברכב.

האדם הוא ללא ספק פאר היצירה, היצור היחיד שמסוגל לחשוב ולהכיר במציאות בוראו, ואף לבקש את הקשר המודע עמו! לבחור להאמין בו או למרוד בו, לקיים את מצוותיו או לדחותם. האדם הוא בעל בחירה חופשית, ומי נתן לו מודעות ובחירה חופשית אם לא בוראו?

 

הבה נביט בעובדות שלפנינו - עובדות שמוכרות בכל העולם - 

1) האדם הינו יצור השואף למשמעות ולקיום תכלית. מה שמצריך תכלית שכזו עבורו.

2) האדם הוא היצור היחידי המסוגל להבחין במציאות הבורא ולנסות להבין את רצונו. מה שמראה כי הבורא תכנן את האדם באופן כזה בו יכיר בו ויוכל לדעת בוודאות את רצונו.

3) האדם מטבעו שואף לדת ולדעת את רצון בוראו. לא קיימת תרבות בעולם שלא פיתחה דת. מה שמוכיח שהבורא טבע באדם רגש טבעי לדת, שיוביל אותו לקיים את רצונו.

4) לבני-האדם כמיהה עמוקה לחיים שלאחר המוות. מה שמראה כי הבורא תכנן את האדם באופן כזה שיקיים את רצונו כדי לשוב אליו.

5) מובן לנו שחכם תמיד יוצר יצירות עבור מטרה כלשהי. האדם הוא היצירה המופלאה ביקום, מה שמחייב משמעות לקיומו.

6) לאדם בחירה חופשית בין טוב לרע, מה שמוכיח שהבורא הציב אותו בנסיון בעולם הזה לקיים את הטוב ולהתרחק מן הרע - מה שמחייב תורה.

7) בשונה מבעלי החיים, לאדם אין אינסטינקטים המראים לו מהו הטוב ומהו הרע - מה שמצריך את הבורא להורות לאדם כיצד לנהוג, כי האדם לבדו אינו יכול להחליט מהו טוב במקרים רבים ומסועפים.

8) לאדם ישנן שאלות רבות על מהות קיומו והחיים עצמם. מה שמצריך תורה מפורטת מבוראו.

מכיוון שהבורא ברא את האדם, מוכרח שהוא הציב עבורו משמעות, אשר צריכה להנתן בצורה מפורשת בדת כלשהי שיוכלו לעקוב אחריה, לדעת את משמעות החיים והמוות ולהתקרב לבורא ולקיים את רצונו. 

ראי בבקשה במאמרי "מדוע לא מספיק להאמין בלב?"

 https://www.hidabroot.org/article/237113

במאמר זה הוסבר על הוראות היצרן וחשיבות המצוות.

גם כדאי שתצפי בהרצאה נפלאה של הרב זמיר כהן על קיום מצוות במאה ה-21:

https://www.hidabroot.org/video/60834

הנשמה זקוקה לבנות את עצמה, ולהשיג את גבורתה על ידי הניסיונות והמצוות, שמתוכן היא זוכה לקרבת האלוקים. הרעיון הוא להידמות לאלוקים, וכדי להידמות לאלוקים על הנשמה לבחור בכוחות עצמה להתקרב לאלוקים. כדי להבין נקודה זו בצורה ברורה, נא לראות את התשובה הבאה:

https://www.hidabroot.org/he/article/109596

אמליץ לך לצפות בקביעות בהרצאות שבאתר/ערוץ הידברות, כדי ללמוד על יהדותך, ולהכיר את אור התורה והמצוות ויופיין!

אשמח להיות לעזר בכל שאלה שתהיה לך.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שמירת מצוותאמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה