חברה והשקפה

למה יש גיהנום הרי ה’אוהב אותנו?

  • כ"ג תשרי התשע"ט
אא

שאלה

שלום הרב, יש לי 2 שאלות שמאוד מפריעות לי. אם ה'אוהב אותנו?ונתן באדם יצא הרע שיותר חזק ממנו ורק ע"י תפילה ה' עוזר לנו לעמוד מולו. אז אדם בטוח יחטא אז איך הןא מקבל עונש בעולם הבא על זה שדיבר לשון הרע(למרות שמנסים לא לדבר אבל בטוח נופלים בזה לפעמים) אז זה קצת לא פייר שנקבל על זה עונש כי אנחנו לא מושלמים( למרות שבאמת האדם לא מתכוון ורוצה לא ליפול). בנוסף יש לי עוד שאלה: הגויים מקבלים שכר בעולם הבא גם שהם עושים רק 6 מצוות.. לעומת זאת עם ישראל יש להם הרבה יותר מצוות כך גם בהתאם יכול להיות יותר נפילות ובהתאם אדם יקבל את הדין על כך? אז למה אנחנו שמחים כל כך בתורה( מצוות) אם אדם היה יכול להיות גוי ולקבל שכר בקלות בעולם הבא ( למרות שהשכר נמוך יותר).

תשובה

שלום וברכה,

כמובן שהקב"ה אוהב אותנו. בבקשה ראה מאמרי "רוצה הוכחה שכדאי לחיות":

https://www.hidabroot.org/article/198049

לעצם שאלתך, אמרו חז"ל: "אין הקב"ה בא בטרוניה עם בריותיו, ואינו מבקש אלא לפי כוחן" (שמות רבה לד, א). 

הקב"ה רואה את לבנו ורצוננו, ושופט אותנו בצדק וברחמים לפי יכולותיו האישיות של כל אדם ואדם.

מי שרוצה להתקרב לקב"ה, זוכה להתחזק. כפי שאמרו חז"ל: "בדרך שאדם רוצה לילך בה מוליכין אותו" (מכות דף י, ע"ב), "בא ליטמא פותחין לו, בא ליטהר מסייעים אותו" (שבת דף קד, ע"א). 

מטרתך לעשות את ההשתדלות הגדולה ביותר שלך, והעיקר לא להתייאש:

https://www.hidabroot.org/article/231233

בעיקר עיין שם במשל הנפלא של החפץ חיים, אשר משווה את המצוות לאיסוף יהלומים, ואומר שכל מצווה שאנו אוספים היא יהלום נוסף לגן-עדן. לכן אל לאדם להתייאש גם אם אינו חושב שבכוחו לאסוף את כל המצוות, אך יאסוף מה שיוכל כי ודאי ייטב לו. 

אנו חיים בעולם הזה רק לזמן קצר - ימינו כצל חולף (הזמן "טס" כמו שאומרים), אך העולם הבא הוא לנצח נצחים. 

כותב הרמח"ל בפרק הראשון של מסילת ישרים:

"והנה, מה שהורונו חז"ל הוא: שהאדם לא נברא אלא להתענג על ה' וליהנות מזיו שכינתו, שזהו התענוג האמיתי והעידון הגדול בכל העידונים שיכולים להימצא. ומקום העידון הזה באמת הוא העולם הבא, כי הוא הנברא בהכנה המצטרכת לדבר הזה. אך הדרך כדי להגיע אל מחוז חפצנו זה הוא זה העולם. והוא מה שאמרו ז"ל (אבות ד, ו): "העולם הזה דומה לפרוזדור בפני העולם הבא". והאמצעים המגיעים את האדם לתכלית הזה, הם המצוות אשר ציוונו עליהן האל יתברך שמו. ומקום עשיית המצוות הוא רק העולם הזה".

לכן אנו חוזרים ואומרים: רבי חנניא בן עקשיא אומר, רצה הקדוש ברוך הוא לזכות את ישראל, לפיכך הרבה להם תורה ומצות, שנאמר (ישעיה מב, כא) "חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר". 

האם בן מלך שחי בארמון מקנא באיכר שחי בצריף? גויים ששומרים שבע מצוות בני נח, יזכו לגן עדן נמוך לפי דרגתם. כגודל המאמץ כך גודל השכר לעולם הבא. יהודי לא יקנא בגוי בעולם הבא, כפי שמנהל בנק אינו מקנא בפקיד בבנק.

כיהודי תשמח על קרבתך לה', העיסוק בתורתו הקדושה, המשמחת והמקדשת אותך יותר מכל גוי. בזכות התורה תזכה לשמחה ולאהבה אלוקית אינסופית, שלא תתחרט עליה לרגע.

אמנם בעולם הזה אנו חיים בנסיונות ובקשיים שמעוורים אותנו מפני המטרה העליונה והגדולה ביותר שיש, שהיא קרבת אלוקים לי טוב. מה הטעם להשקיע בחומריות שכלה ונעלמת?

עובדה שבעולם הזה אנו מזדקנים וחולים ומתים, וחיינו מלאים בקשיים ותהפוכות - גם מי שזוכים לילדים ולעושר. זו עובדה שלא נועדנו להיות כאן מאושרים לנצח, וכל שמחותינו הן זמניות ותלויות בנסיבות המתחלפות. אמרו חז"ל שהעולם הזה הוא כמסדרון שמוביל לאולם הגדול שהוא עולם הבא. המטרה האמיתית שלנו פה היא לקיים כמה שיותר מצוות, ולאסוף יהלומים לעולם הבא.

זאת ועוד,

התורה היא ספר הוראות היצרן של הבורא יתברך, ולפיכך מצוותיו מוסיפים לנו שמחה ואושר גם בעולם הזה אם רק נקיימן.

חוזרים בתשובה ששומרים שבת לאורך שנים, לא יהיו מוכן לוותר עליה בעד שום הון שבעולם. כי השבת נותנת שפע של כוחות רוחניים לכל ימות השבוע, והם הזמן היחיד שבו אדם באמת מתנתק מהחומריות של העולם הזה. ישנם אנשים שנוסעים עד להודו כדי לחפש מעט רוחניות, האם שמעו על היום הרוחני שנקרא שבת קודש? ראה הרצאה של הרב זמיר כהן שליט"א על השבת:

https://www.hidabroot.org/video/61051

האם סבור הנך שהגוי באמת נהנה מהעולם הזה כיהודי? הרי שומרי התורה והמצוות זוכים לחיים משמעותיים יותר, שמחים יותר, זוגיות טובה יותר, חינוך ילדים טוב יותר, אריכות ימים וצלילות דעת, מתוך הכרת תכלית הבריאה. מי שמקיימים את הוראות היצרן של הבורא יתברך - הם שזוכים להנות משני העולמות באמת.

החברה המערבית איבדה ערכים מוסריים רבים שלימדה התורה, ועימם הביאה חולאים רעים: שיעורי הדיכאון הגבוהים ביותר הם בחברה המערבית, כל זוג שלישי מתגרש, ילדים מזלזלים בהורים ובמורים, מרדף אחר עושר וחיצוניות, אלימות וכו'. האם אכן טוב להם?

היהדות אינה מונעת את תענוגי העולם הזה, אלא מלמדת אותנו כיצד להשתמש בהם בצורה הנכונה ביותר. ראה על חשיבות המצוות במאה ה-21

https://www.hidabroot.org/video/60834

שלך בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:גן עדןגיהנם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה