שו"ת יום כיפור

בחירה ביוה"כ

  • ד' תשרי התשע"ט
אא

שאלה

*אם אפשר להפנות את השאלה לרב דניאל בלס*
שלום כבוד הרב,
אומרים שאין השטן שולט ביוה"כ, (ישנו לדוגמה הפסוק "ימים יוצרו ולא אחד בהם", שבא להורות שכל ימות השנה הן בבחינת שליטת היצרים, מלבד יום הכיפורים שאז אין שטן ויצר רע שולט בו.)
רציתי לשאול, ייתכן שבאמת אין לנו יצר הרע ביוה"כ? והרי כיצד מצינו אנשים שחוטאים בו?
תודה רבה.

תשובה

שלום וברכה,

המילה "שטן" מתייחסת לכל גורם שנבחר להזיק לאדם: "ויתיצב מלאך ה' בדרך לשטן לו" (במדבר כב, כב). לפיכך, גם יצרו הרע של האדם נקרא בשם שטן, כי הוא מסוגל להכשילו.

 היצר הרע נמצא בכולנו, והוא חלק מנסיוננו בעולם הזה.

ביום הכיפורים מתפשטת מידת הרחמים בעולם, על פני מידת הדין, ועל כן האדם החפץ בטהרה יהיה מסוגל להרחיב לבו בתשובה מעומק הלב. "אין השטן שולט", פירושו שאין מידת הדין שולטת (אמרו: "ביום הכיפורים אין לשטן רשות לקטרג" - יומא כ), לפיכך ניתן להשיג בייתר קלות את מה שקשה יותר להשיג כל השנה, עשיית תשובה בקלות רבה יותר.

זאת בבחינת מה שאמרו חז"ל: "בדרך שאדם רוצה לילך בה מוליכין אותו" (מכות דף י, ע"ב), "בא ליטמא פותחין לו, בא ליטהר מסייעים אותו" (שבת דף קד, ע"א). מי שאינו חפץ בפנים לבו כלל בתשובה וקירבה לה' - אפילו כאשר אין השטן שולט, הרינו בוחר להשליט את השטן עליו בכח רצונו. 

עם זאת, נוכל לראות שרוב עם ישראל צם ביום הכיפורים, למרות שאין חוקי מדינה הדורשים זאת. מיליוני אנשים בוחרים מרצונם לצום וכמעט שאינם נוסעים בכבישים. זו תופעה מדהימה מאוד לראות בכל שנה ושנה, המעידה שאכן ביום זה מידת הדין פוחתת הן בעולם והן השטן מלבבות בני האדם.

בברכת גמר חתימה טובה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שטןיום כיפור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה