תורה ומדע

מי אמר שהדת שלנו היא אמיתית?

  • ג' תשרי התשע"ט
אא

שאלה

לכבוד הרב.
שמי בתיה ואני בת 17.5, לומדת במוסד תורני.
המורה בכיתה שוחחה איתנו על דתות שונות מול היהדות, ורציתי לשאול מעולם לא שמעתי את הצד השני, מי אמר שהדת שלנו היא אמיתית? .
נכון שיש הרבה ניסים ומופתים אבל אולי גם אצלם יש? אולי מספרים לנו שונה את התורה?.
מי אמר שאומרים לי את האמת?.
אני מרגישה שזאת האמת אבל אין לי הוכחות, אני לא בטוחה...!
אשמח לתשובה תודה רבה מראש.

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

טוב להכיר את יסודות האמונה.

אמליץ לך לחפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית" ולקרוא חוברת דו-שיח קצרה שכתבתי על כל עיקרי האמונה.

לעצם שאלתך,

1. הנוצרים וגם המוסלמים מודים שהם מאמינים בנביאים שלהם - ישו ומוחמד - מתוך אמונה עיוורת בכתביהם, ולא מתוך מסורת היסטורית. הנוצרים מודים שישו לא כתב את הברית החדשה, אלא ארבעה תלמידים אלמוניים שחיו קרוב למאה שנה לאחר מותו; גם הקוראן לא נכתב בידי מוחמד, שלא ידע קרוא וכתוב, אלא בידי תלמידיו שערכו את הקוראן במשך מאות שנים.

פירוש הדבר שהנוצרים והמוסלמים מסתמכים על אמונה עיוורת באנשים מסויימים שלשיטתם היו נביאים, ולא מבססים את אמונתם על נסים בקנה מידה ארצי. ראי בהרחבה במאמרי על הנצרות והאסלאם:

https://www.hidabroot.org/article/234375

https://www.hidabroot.org/article/234720

מאמרים אלה ישיבו בעז"ה לכל ספקותייך!

 2. התורה היא בת 3300 שנה, והיא גילתה לעולם כולו על מציאות ה' האחד. בתקופתה היו כל העמים עובדי אלילים ופסלים! הנצרות והאסלאם הן חיקוי מאוחר של יהדותנו, ומבוססות על כתבי הקודש שלנו.

 3. כמו כן, חשוב לזכור שלדתות אחרות אין כמעט חוקים והלכות, רק הנהגות. האסלאם מחייב חמש מצוות, והנצרות אפילו פחות. זו הסיבה לכך שהצליחו לאסוף להם מאמינים רבים.

 4. היהדות שונה מכל הדתות בעולם, כי היא מבוססת על אירועים היסטוריים בקנה מידה המוני, שכל העם ראה, ומעבירם מדור לדור לבניו - עדות ראייה המונית של דור מפי דור. פירוש הדבר שהתורה מהווה היסטוריה לאומית, ואינה בגדר אמונה עיוורת. היהדות מציגה טענה היסטורית, ולא אמונה.

מספיק לקרוא בספר התורה כדי להכיר בעובדת אמיתתה, כי באף מקום אחר בעולם אין ולא היתה עוד התגלות אלוקית בפני עם שלם כפי שנגלה ה' בפני כל עם ישראל ביציאת מצרים ומעמד הר-סיני. בספר דברים (פרק ד') מלמדת התורה את ההבדל בין היהדות לכל אמונה ודת אחרת בעולם כולו:

"כי שאל נא לימים ראשונים אשר היו לפניך, למן היום אשר ברא אלוקים אדם על הארץ, ולמקצה השמים ועד קצה השמים, הנהיה כדבר הגדול הזה או הנשמע כמוהו (?!), השמע עם קול אלוקים מדבר מתוך האש כאשר שמעת אתה ויחי (?!), או הניסה אלוקים לבוא לקחת לו גוי מקרב גוי במסות, באתות ובמופתים ובמלחמה וביד חזקה ובזרוע נטויה ובמוראים גדלים ככל אשר עשה לכם ה' אלוקיכם במצרים לעיניך (?!). אתה הראת לדעת כי ה' הוא האלוקים, אין עוד מלבדו, מן השמים השמיעך את קולו ליסרך ועל הארץ הראך את אשו הגדולה, ודבריו שמעת מתוך האש..."

5. יש עובדות שאין עליהן חולק:

כל ילד יהודי ערך סדר-פסח שנה אחר שנה, ושמע על הנסים האדירים שה' עשה לעמנו. כל ילד מכיר את חג השבועות, ויודע שהוא חג זיכרון לזכר מעמד הר-סיני, שבו ה' נגלה לכל עם ישראל. כל ילד יודע שרק לעם ישראל יש היסטוריה נסית של התגלות אלוקית, של עשרת מכות מצרים, של קריעת ים סוף, של מעמד הר-סיני, של ארבעים שנה של נסים במדבר, של שבירת חומות יריחו וכיבוש נסי של הארץ, של נבואות שהתגשמו לכל אורך ההיסטוריה.

כל ילד יודע שהדתות האחרות מבססות עצמן על אדם יחיד, כמו ישו או מוחמד, שבאו וסיפרו שאלוקים נגלה אליהם בסתר, ולא כמו אצלנו, שכל העם חזה ביד ה' ובמופתיו.

כל ילד יודע שהדתות הגדולות ביותר בעולם, הנצרות והאיסלאם, לא רק שהן מודות בהיסטוריה האלוקית של עם ישראל, הן גם ניסו לבסס עצמם על התורה שלנו ולחקות אותה - כי היא המקור האמיתי והגדול ביותר שיש.

כל ילד יודע על ההיסטוריה הנסית של עם ישראל, על העובדה שעם ישראל תמיד היה במרכז ההיסטוריה, נרדף על ידי האומות הגדולות בעולם ושרד את כולם - את המצרים, את הבבלים, את הפרסים, את היוונים, את הרומאים, את הנוצרים, את הגרמנים... מי יכול לטעון שעם ישראל אינו זוכה להשגחה אלוקית בהיסטוריה?

כל ילד יודע שעם ישראל גלה מארץ ישראל, וחזר אליה בנסים גלויים, והכל כפי שנאמר מראש בספר הספרים - גם על הגלות, וגם על השיבה לארץ. הוא יודע על השגחה אלוקית לכל אורך ההיסטוריה.

כל ילד יודע שעם ישראל תמיד היה העם הביקורתי והחכם מכל העמים, ולא היה עם טיפש או פתי.

כל ילד יודע שחכמי ישראל לדורותם היו אנשים צדיקים וישרים וחכמים וגאונים, שהכל מתפלאים ומחכימים מחוכמתם, וראוי לסמוך עליהם ועל המסורת שהעבירו.

כל ילד יודע שרבים מחכמי ישראל לדורותם היו גם אנשי מדע ופילוסופיה, הכירו את החוכמות החיצוניות, ערכו ויכוחים עם הנוצרים והפילוסופים, והראו שליטה בכל המושגים, ולמרות הכל הודיעונו שרק לנו האמת היחידה (ספר הכוזרי, מורה נבוכים, אמונות ודעות, חובות הלבבות ועוד).

לקריאה נוספת בנושא:

- להכיר באמת תוך חמישה צעדים פשוטים

https://www.hidabroot.org/he/article/872

- אמיתות התורה: ההוכחה הלוגית וההיסטורית

https://www.hidabroot.org/he/article/866

- דו-שיח על תורת האמת:

https://www.hidabroot.org/he/article/868

- איך הוכיחה התורה שיש אלוקים?

https://www.hidabroot.org/he/article/870

- יש דברים שאי אפשר לזייף:

https://www.hidabroot.org/he/article/2456

- עשרת המכות אינן "תופעות טבע"

https://www.hidabroot.org/he/article/75707

אשמח לעזור בכל שאלה שתהיה לך.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אמיתות התורהאמת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה