חברה והשקפה

עד איזה גיל צריך לפרנס את הילדים?

  • ט' אלול התשע"ח
אא

שאלה

שלום לרב בלס. רציתי לשאול איך מסתדרת ההלכה שאומרת שהורה חייב לגדל ולתת הכל לילד שלו עד גיל 6 בלבד. ומגיל 6 לשחרר אותו כביכול לחופשי למרות שזה באהבה ולא בכעסים... כיום ידוע שאין ילד שיכול לעבוד ולפרנס את עצמו בגיל 6 אז איך ההלכה הגיוניות? תודה מראש

תשובה

שלום וברכה,

לפי ההלכה חייב האב לכלכל את ילדיו גם לאחר גיל 6 שנים, ואם אינו זן אותם עובר על רצון השם וגוערים בו חכמי עירו. כך פסק הרמב"ם: 

"כשם שאדם חייב במזונות אשתו כך הוא חייב במזונות בניו ובנותיו הקטנים עד שיהיו בני שש שנים. מכאן ואילך מאכילן עד שיגדלו כתקנת חכמים. ואם לא רצה גוערין בו ומכלימין אותו ופוצרין בו. ואם לא רצה מכריזין עליו בציבור ואומרים פלוני אכזרי הוא ואינו רוצה לזון בניו" (הלכות אישות פרק יב) - זו אפוא תקנת חכמים לזון גם את בניו הגדולים. 

צריך להבין שיש דינים שהם מעיקר הדין - דאורייתא, ודינים שהם מדרבנן, והשוני ביניהם הוא ברמת העונשים (על דיני תורה מתחייבים בלאו וכרת ומיתה, ואילו על מצוות דרבנן מתחייבים במלקות ונידוי). מלכתחילה רצתה התורה שיהיו תקנות לשמירתה בידי החכמים, ולכן ציוותה: "ועשית ככל אשר יורוך". עד שש שנים חייב האב לכלכל את בניו מדאורייתא, אפילו יהיה עני. מגיל שש ומעלה חייב מדרבנן.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:גידול ילדיםאחריות הורית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה