חברה והשקפה

עבודת השם מיחוץ לישיבה

  • ו' אב התשע"ח
אא

שאלה

שלום. אני בוגר ישיבה. למדתי כמה שנים טובות. אני יודע ללמוד גמרא לבד (לפחות בבקיאות), אני יודע הרבה הלכות, יש לי אמונה חזקה אבל... אני לא מצליח ליישם. מסיבות אישיות, נאלצתי לעזוב את הישיבה ולהשתלב בשוק העבודה והאקדמיה. איך אמורים ללמוד תורה אחרי שמונה-עשר שעות עבודה? וכל זה לבד, כי אין אף אחד שמוכן לקבוע לימוד רציני ויציב. ותפילות? הועיל ואני שכיר, אני אמור להתפלל ערבית שתיים, כי אני מתחיל לפני זמן מנחה ומסיים אחריה. איך אפשר להשוות ערבית לבד בחדר של אדם חצי רדום תשוש מעבודה וניסיונות בעיקר בשמירת העניים, לתפילה אחרי יום שלם של לימוד תורה בלי דאגות וטרדות, אחרי סדר מוסר ובמניין של אנשי אמת יראי אלוקים? הצלחתי להתארגן על הגעה של פעם בחודש לבית המדרש שלי, אך מה עם כל החודש? בימים הראשונים שאני חוזר משם אני מצליח להחזיק קצת, וכשאני קולט עד כמה הפער גדול, אינני יכול להמנע מליפול בדעתי... אנסה להגדיר יותר את השאלה:
-איך דג שורד מחוץ לאקווריום?
בתודה.

תשובה

שלום וברכה

א. לא מקובל בשום אופן לעובד 18 שעות.
ב. לוקחים הפסקה עשר דקות להתפלל מנחה בעבודה. אתה לא עבד נרצע של העבודה.

ג. כך אמר הבעש"ט הקדוש שכאשר הקצב עומד בשוק ומוכר בשר לבנות ברית ושאינן בנות ברית וכו' וברגע האחרון של השקיעה הוא נזכר שלא התפלל עדיין מנחה והוא נעמד ככה במקום למנחה במהירות, הרי שמנחה זו בוקעת רקיעים, עצם הדבר שהאדם עזב הכל באמצע בשביל להתפלל לא חשוב איך זה נראה זה כבר מעלה גדולה מאוד. כך גם בעניין הערבית שלך, אדם תשוש ועייף שתופס פינה להתפללל ערבית, פחות חשוב איך זה נראה ואיך הוא מכוון.

אבל כפי שכתבתי לא נראה לי נכון שתעבוד חי שעות, לא עובדים בשום מצב יותר מ10 עד 12 שעות, יש חיים מחוץ לעבודה.

בכל מקרה גם עליך ללמוד בכל יום בוקר וערב ומאח רוקשה לך מאוד ללמוד גמרא, תוכל לקבוע שיעור בקיצור שולחן ערוך שתי הלכות בבוקר ושתי הלכות בלילה וכם בספר עין יעקב שזה כל האגדתות בש"ס.

בשבת תקבע כמה שעות לימוד אחרי שנחת כראוי ובזה אתה מראה לבורא עולם שאתה מחובר לתורה ותקבל שכר גדול כאילו אתה לומד כל היום 24 שעות כי בזמנים הפנויים שלך אתה לומד.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:עבודת השםלימוד תורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה