חברה והשקפה

שאלות בנושא מוות

  • ח' תמוז התשע"ח
אא

שאלה

שלום,
מזה תקופה שיש לי שאלות לעצמי ולקב"ה על מוות. למה אנחנו מתים, מה יכול להוביל לזה והאם זה תלוי בי. אני יודעת שזה קשור לאמונה והביטחון ואני משתדלת ללמוד עוד על נושא זה ולהתחזק בלימוד.
שאלה שמעסיקה אותי בנוגע לחיבוט הקבר. קודם כל מה זה בכלל?
לפי מה שאני יודעת, זה מצב שבו נשמה יוצאת מהגוף, קוברים את הגוף ואז הנשמה יכולה לחזור לתוך הגוף שנמצא בקבר, האדם חוזר לחיים ופשוט נחנק שם.
אולי הבנתי את זה לא נכון, אבל יש לי חרדה מזה, אני לא רוצה להיחנק שם ובטח שאעשה הכל כדי שלקרובים שלי לא יקרה דבר כזה.
ואם ההסבר שלי נכון, למה ה' עושה את זה. למה אי אפשר להיפרד מהגוף לעבור לעולם הבא, מבלי להיחנק ככה.
אשמח לקבל תשובות בנושא והסבר מדוייק. ובנושא הייבוא, מה צריך לעשות כדי למנוע את זה? חייב להגיע לדרגה של צדיק? ולהיקבר בזמן מסויים? ואם לא אספיק להיות צדיקה? ואקבר מתי שיצא, אז זהו אין פיתרון?
תודה רבה

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

הקב"ה לא מביא על האדם שום ייסורים שאינם מגיעים לו ואינם לטובתו הגמורה. זהו העיקר ה-11 בי"ג עיקרי האמונה: "שהבורא יתברך שמו גומל טוב לשומרי מצוותיו ומעניש לעוברי מצוותיו".

אמרו חז"ל שהקב"ה קובע אפילו דברים זעירים בחיינו לטובתנו: "אפילו נתכוונו למזוג לו כוס יין במים חמין ומזגו לו בטעות בצונן, או שנתכוונו למזוג לו בצונן ומזגו לו בחמין, הרי זה נקרא ייסורים... אפילו נהפך לו חלוקו כשלבשו, והוא צריך לחזור ולהופכו, הרי אלו ייסורים... עד היכן תכלית ייסורין? אפילו הושיט ידו לכיס ליטול שלוש מטבעות, ועלו בידו שתיים, הרי אלו ייסורים!" (מסכת ערכין דף טז, ב).

הקב"ה מנהל את עולמו באהבה ובחוכמה, ולא עושה טעויות, כמובן לא פוגע בנו לרעתנו חלילה וחס. 

לעצם שאלתך, לא קראתי בשום מקום שהאדם נחנק במותו. כדי להיחנק צריך ריאות. הנשמה שיוצאת מן הגוף איננה נושמת חמצן ולא זקוקה לעיניים כדי לראות או אוזניים כדי לשמוע, כי היא בריה רוחנית.

איננו יודעים מהו סוד חיבוט הקבר, שהרי מדובר על מלאכים ששואלים את הנשמה לשמה. מלאך כידוע איננו יצור גשמי, וכך גם הנשמה שיוצאת מן הגוף איננה חווה עוד חוויות גופניות. אמרו חז"ל שבעולם הבא אין לא אכילה ולא שתייה ולא פרייה ולא רבייה, שהרי העולם הבא איננו גשמי.

אל לך להתעסק  בשאלות כאלו, שרחוקות מהבנתנו החושית. אמר הרמב"ם שהנסיון של האדם להבין את החיים לאחר המוות, דומה לנסיונו של דג להבין את החיים מחוץ למים. מדובר במציאות אחרת, ומה שאנו יודעים ומאמינים הוא שיש שכר ועונש על כל מעשינו, ואין הקב"ה מקפח שכר שום בריה, ולא מעניש את החפים מפשע, אלא עושה הכול בחסד וברחמים.

הנשמה בעולם הבא מגיעה למודעות גבוהה, היא זוכה לראות פני שכינה ולהכיר את תכליתה וכל הגלגולים שעברה, ואז גם מבינה את תכלית הייסורים ואפילו מודה עליהם.

אמרו חז"ל (פסחים דף נ, עמוד א): "לא כעולם הזה העולם הבא: העולם הזה - על בשורות טובות אומר ברוך הטוב והמטיב, ועל בשורות רעות אומר ברוך דיין האמת. לעולם הבא כולו (אומר): הטוב והמטיב"

כשם שבעולם הזה כל חולה רוצה להתרפא ממחלתו, ומוכן לשלם על רפואתו ואף מודה לרופא שמנתח ומכאיב לו, כך גם כל נשמה מודה ליוצרה בעולם הבא על הייסורים שקיבלה, כי היא מבינה את תכליתם להטיב לה ולתקנה. נא לראות במאמרי "מדוע אלוקים ברא את הגיהנום?"

https://www.hidabroot.org/article/211728

https://www.hidabroot.org/question/224154 

אך דעי לך שטעות גדולה לנו להתעסק בנסתרות, ולחשוב שאנו מבינים בשכלנו סודות ונסתרות של עולמות עליונים. עצם העובדה שהדבר מוביל לחרדות ופחדים - מוכיח שאין זה רצון ה', אלא עצת היצר הרע. הקב"ה יודע את שכלנו ולבנו ופועל עם כל אחד מאתנו בצדק וברחמים כפי שאמרו חז"ל (שמות רבה לד, א): "אין הקב"ה בא בטרוניה עם בריותיו, ואינו מבקש אלא לפי כוחן".

  עלינו לבטוח בקב"ה בכל מצב, שהוא יתברך עושה הכל ברחמים ולטובה, ותפקידנו לקבל הכל באהבה. עלינו לשים עצמנו בידיו של בורא עולם כמו תינוק קטן בידי אמו. גם אם אמא לוקחת את התינוק לרופא כדי לקבל זריקה כואבת, התינוק לא חדל לאהוב את אמו, למרות תמימותו הוא יודע בפנים-לבו שאמו עושה הכל למענו ולטובתו, מתוך אהבה ולא מתוך שנאה. כולנו בניו ובנותיו של הקב"ה, ועלינו לבטוח בו יתברך שכל רצונו הוא להטיב לנו. ומתוך הביטחון נתגבר על כל הקשיים והפחדים.

תורתנו הקדושה מלמדת את היהודי הדרכה בחיים (ספר דברים יח, יג): "תמים תהיה עם ה' אלוהיך", ומפרש רש"י: "התהלך עמו בתמימות ותצפה לו... כל מה שיבוא עליך קבל בתמימות ואז תהיה עמו ולחלקו". 

ואמרו חז"ל: "במופלא ממך אל תדרוש ובמכוסה ממך אל תחקור, במה שהורשית התבונן, אין לך עסק בנסתרות" (חגיגה דף יג, א), רש"י: "במופלא ממך - במובדל ומופרש ממך שלא רצה הקב"ה לגלות לך".

תפקידך -

התחזקי בקיום התורה והמצוות בשלבים ובהדרגה לפי כוחותיך הנפשיים, בשמחה ובטוב לבב, ולא בבהלה (תוכלי לקבל הדרכה מרבנים במה וכיצד להתחזק בכל שלב בחייך), צפי בקביעות בשיעורי תורה מחזקים ומשמחים. והאמיני וביטחי בקב"ה שעושה הכול לטובה. האמיני שהוא יתברך טוב ואוהב אותך, ועושה הכול הכול הכול לטובתך כאבא אוהב. אז תבוא שלווה לנפשך.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:חייםמות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה