אמונה - שאל את הרב

בחירה

כ"ח סיון התשע"ח | 11.06.18 00:00

שאלה

עלתה בי השאלה למה הגוים נולדו גוים והאם באמת לא הייתה להם בחירה או שמא בגלגולים קודמים היו יהודים ובורא עולם החליט הפעם להכניסם בתור גוים אפשר הסבר לדבר?

תשובה

בס"ד

 

שלום וברכה,

גויים לא היו יהודים, אך לכל גוי יש בחירה להתגייר אם ירצה בקרבת ה'.

אולם חשוב להבהיר שגוי אינו בריה גרועה ח"ו. למעשה, כל הגויים מצווים לעבוד את ה' באמצעות שבע מצוות בני נח שהוטלו עליהם (אלו בעיקר מצוות שבין אדם לחברו, כמו לא לרצוח, לא לגנוב וכו'), על כך הם זוכים לחלק לעולם הבא. כמו כן, כל גוי יכול להתגייר אם ירצה בכך. עוד במאמרי: "האם זו אפליה שהגויים לא זכו לקבל תורה?"

https://www.hidabroot.org/article/226414

אלוקים רצה לברוא עולם גדול, המבטא את גדלותו. מסיבה זו יש לנו יקום אדיר בגודלו המבטא את אינסופיותו של הבורא, ולא יקום זעיר. אלוקים נותן את טובו בדרגות של נתינה, ולכן יש גם בעולם הזה דרגות של ישויות המסוגלות לקבל את טובתו לפי יכולתם: דומם, צומח, חי, מדבר.

ה' ברא את העולם בצורה של ממלכה, שיש בה אזרחים ונתינים, איכרים וחקלאים, שרים ובני מלך. וכמו בכל ממלכה, יש יותר אזרחים מאשר שרים ובני מלך, וחובת השר גדולה משל זו של האיכר. כך אמר ה' בתורה: "ואתם תהיו ממלכת כוהנים וגוי קדוש".

כמו כן ככל שיש יותר גויים בעולם, כך חשיבותם של היהודים יותר מודגשת - דווקא בשל מיעוטם מודגשת נדירותם וחשיבותם בעולם: "לא מרבכם מכל העמים חשק ה' בכם ויבחר בכם כי אתם המעט מכל העמים" (דברים ז, ז).

אומות העולם נוטלות חלק בממלכה האלוקית כיציריו, וגם בהם מתבטא רצונו. להבדיל, יש לנו עולם גדול מאוד עם מגוון אדיר של בעלי חיים, המבטא את חוכמתו של בורא עולם. 

אמרו חז"ל ש"חביב אדם שנברא בצלם" - פירוש הדבר שאלוקים אוהב את כל בני האדם בעצם, אך עם זאת כמובן שייתן מאהבתו יותר למי שנדרשו לתפקיד חשוב יותר בקיום הבריאה ומתאמצים להשיג קרבתו באמצעות קיום התורה והמצוות (התורה והמצוות מדמים את מעשי האדם אל הבורא יתברך, ומתוך דמיון זה זוכה הנשמה להתקרב ליוצרה). אין כאן אפליה, שכן גודל הקרבה לה' תלויה באופן ישיר בגודל קיום המצוות המקרבות לה' יתברך. מי שעושה יותר - זוכה ליותר קרבה.

מסיבה זו, כל גוי בעולם יכול לבחור להתגייר מרצונו (לקבל על עצמו עול תורה ומצוות בטבילה), ואז יהיה ליהודי לכל דבר ועניין.

מכל מקום, אין הדבר אומר שהגויים שנואים חלילה, שכן גם גוי יכול להיות טוב ואהוב לפני המקום. ראה במאמרי "האם אלוקים לא אוהב גויים?"

https://www.hidabroot.org/article/193604

לגויים טובים וצדיקים יש חלק לעולם הבא, והם לא ירגישו חסרים בחלקם, שהרי יקבלו לפי דרגתם (דמה בנפשך אדם קטן עם כוס קטנה, ואדם גדול עם כוס גדולה. שניהם מרוצים מתכולת הכוס שתואמת את מימדיהם).

בברכה,

דניאל בלס

כותרות מומלצות

הנקראים ביותר