תורה ומדע

מחשבה אלוהית

  • כ' סיון התשע"ח
אא

שאלה

לילה טוב ושבוע מבורך:))
ראשית כל אני רוצה להודות לרב זמיר כהן על ההרצאות המרתקות ועל הפישוט של הדברים שנאמרים..
אני סטודנט לפיזיקה שנה א באריאל, עד לפני שנה (פחות או יותר) ששאלו אותי חברים "איך זה מסתדר לי הדת והמדע?" והייתה לי את התשובה הכי סתומה, מדע זה מדע ואמונה זה אמונה, ואחרי ששמעתי הרצאה אחת הבנתי שהתורה היא המדע..
ראיתי סרט על מתמטיקאי הודי (דתי) שקוראים לו (למתמטיקאי) סריניוואסה רמנוג'אן.
שאלו את אותו המתמטיקאי מאיכן כל המשוואות מגיעים איליו? וענה להם משהו מאוד מדהים בעיניי "נוסחה לא חשובה עבורי אם היא לא מייצגת מחשבה אלוהית".
והשאלה שלי היא, איך ניתן לעבוד על עצמי בשביל שאם עכשיו אני כותב משוואה שמתארת את הקיטוב המגנטי למשל אני יוכל תמיד לשייך את את זה ליוצר הבריאה?

 

 

תשובה

שלום וברכה,

 תודה לך על מכתבך. מומלץ לצפות בקביעות באתר/ערוץ הידברות, כדי להתחזק בהכרת יהדותך. התורה היא מים חיים לנפש, ודומה מבחינה זו לאכילה ושתייה שיש בהם צורך בכל יום ויום. כפי שנאמר: כי לא על הלחם לבדו יחיה האדם כי על כל מוצא פי ה' יחיה האדם" (דברים, ח', ג).

 יפה מאוד שאתה רוצה ללמוד על החכמה האלוקית, המתגלמת בכל פרט מפרטי הבריאה.

 כך כתב הרמב"ם על מידת האהבה המגיעה מהיכרות עם המדע:

(פרק א, א): "יסוד היסודות ועמוד החכמות, לידע שיש שם מצוי ראשון.  והוא ממציא כל הנמצא; וכל הנמצאים מן שמיים וארץ ומה ביניהם, לא נמצאו אלא מאמיתת הימצאו..."(פרק ב, א): "והיאך היא הדרך לאהבתו, ויראתו: בשעה שיתבונן האדם במעשיו וברואיו הנפלאים הגדולים, ויראה מהם חכמתו שאין לה ערך ולא קץ - מיד הוא אוהב ומשבח ומפאר ומתאווה תאווה גדולה לידע השם הגדול..."(פרק ד, יט): "בזמן שאדם מתבונן בדברים אלו, ומכיר כל הברואים ממלאך וגלגל ואדם וכיוצא בו, ויראה חכמתו של הקדוש ברוך הוא בכל היצורים וכל הברואים - מוסיף אהבה למקום, ותצמא נפשו ויכמה בשרו לאהוב המקום ברוך הוא".

 איינשטיין אמר בראיון עבור המגזין טיים (Time Magazine): "אני לא אתאיסט. אני לא חושב שאני יכול לקרוא לעצמי פנתאיסט... אני חושב שאנו דומים לילד קטן שנכנס לספרייה ענקית המלאה בספרים בכל מיני שפות, הילד יודע שמישהו היה צריך לכתוב את הספרים האלה, אך אינו יודע איך. הילד לא מכיר את השפה שבה הספרים כתובים. הילד מבחין בסדר (תכנון) מסתורי של הספרים, אך עדיין לא מכיר את הכותב".

 כדאי להכיר את החוברת הבאה:

http://www.haemet.net/articles/creation/booklet/index.htm

 הפיזיקה המודרנית מראה שקיימת חוקיות בטבע, בלעדיה היה היקום חוזר לתוהו ובוהו. כאשר אין כל סיבה רציונלית שתחייב את פעילותם התמידית של חוקי הטבע, זו ראיה לקיומה של שליטה אלוקית על היקום אפילו ברגע זה, השולט בחוקים ומחייה אותם בבחינת "המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית". בלעדי השגחתו התמידית, לא היה דבר שיחייב את המשך הקיום והחוקיות שיש בעולם, והיקום היה חוזר לתוהו ובוהו, כפי שתוכנה במחשב לא תמשיך בפעולתה אם אין אספקת חשמל קבועה.

 ניתן להתפעל ממציאות הבורא בשני מישורים במהלך הלימוד המדעי:

1. עצם הקיום: כלומר, העובדה שדברים קיימים כאשר אין סיבה לוגית המחייבת את קיומם. הם תוצר של הבורא יתברך, ופועלים ברגע זה כפי שהם פועלים, במקום לא-כלום.

2. החוכמה מעידה על החכם: כל משוואה שהיא לוגית, הרמונית, מעידה על תכנון, על שכל עליון שיצר אותה, בלעדי השכל - לא היתה משוואה כה מאורגנת, או לא היתה משוואה כלל, אלא הדברים היו בתוהו ובוהו. על כן חיפוש הארגון והתכנון במשוואות הוא היכרות אנושית עם שכלו של הבורא יתברך, ודרך להתפעל ממנו ולהנות מיצירתו. חיפוש ההיגיון, הסדר, המשוואה הלוגית שבכוחות הטבע, הוא בקשה להכיר את השכל האלוקי שמפעיל את עולמו בתבונה. 

 ממליץ לך לעיין עוד:

 לדעת לשאול מדוע 

http://www.hidabroot.org/article/213067

  האם היקום שלנו באמת טבעי?

http://www.hidabroot.org/article/212266

 בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מצוותתורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה