חברה והשקפה

האם מותר לאכול בשר בהמות שהוסעו מדרום אמריקה בתנאי צפיפות איומים?

  • ג' סיון התשע"ח
אא

שאלה

למראה פנים אוניות המשא שמסיעות פרות ועגלים מדרום אמריקה ואוסטרליה למלי ישראל, בצפיפות איומה שיש בה משום צער בעלי חיים מובהק. ובניגוד לציווי של בורא עולם לנוח שציווה עליו להכניס לתיבה את כל מיני החיות ביקום ולהאכילם אחד אחד בסבלנות פן חיה אחת תאכל את מזונה של חברתה, הרי ברור שיש בצורה זו של הסעה משום צער בעלי חיים מובהק. וגם אם כבודו יאסור, אין בכך כדי לפגוע באספקת בעלי חיים לשחיטה, כי חקלאי ישראל יוכלו להתארגן לכך ולספק את מלוא הבשר לפי הביקושים בארץ. ויהיה בזה משום מתן פרנסה לאחינו בני ישראל. בזמנו בתקופת השאח הפרסי, ישראל הייתה מיצאת עגלים לפרס. מידי יום בהיקף נרחב, מה שמלמד שחקלאי ישראל, לאחר הערכות, השמשת הדירים והרפתות ואולי גם ברחבתם, יוכלו לספק את מלוא התצרוכת לשוק הישאלי. כמו כן יהיה בזה כדי לתת עבודה לשוחטים בישראל. דניאל אלבו צאצא של בעל העיקרים זצ"ל.

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

אכן הצפיפות אסורה משום צער בעלי חיים, ולא רק מטעם זה, כי שמעתי ממומחי כשרות שכשאשר ישנה צפיפות בכלובים - קיימת שבירת עצמות, צלעות וכדו' - ואלו פוסלים את העופות/בהמות לאכילה.

מומחי כשרות הסבירו לי שהעניין לא נתון כלל להחלטת גופי הכשרות בארץ, משתי סיבות:

א. כי החלטות אלו נעשות בידי המדינה. תעשיית הבשר בישראל היא למעשה חילונית, ומנוהלת בידי חילונים ברובה המוחלט. האכיפה של גופי הכשרות נעשות רק על הבשר עצמו, אך לא מה שקדם לשחיטה.

ב. הלכות צער בעלי חיים אינם נוגעים להלכות שחיטה, ולפיכך גופי הכשרות אינם יכולים לאכוף סמכות על תנאי בעלי חיים הקודמים לשחיטה. 

 ראה עוד במאמרי "על תעשיית הבשר בישראל":

www.hidabroot.org/he/article/90810

www.hidabroot.org/he/article/82824

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:צער בעלי חייםבעלי חייםכשרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה