הלכות ומנהגים

שאלה בגמרא

  • א' סיון התשע"ח
אא

שאלה

שלום הרב!
בזמן האחרון התחלתי להתעניין יותר ויותר בתופעות מיוחדות המתוארות בגמרא כגון : בנות ים, שדים, הגיהנום וכולי...
רציתי לשאול כמה שאלות לגבי נושאים המובאים בגמרא:
1. כתוב בגמרא ״3 פתחים לגיהנום, אחד בים, ואחד במדבר, ואחד בירושלים״ - רציתי להבין מה הכוונה שיש 3 פתחים ממקומוצ אלו? האם אפשר ממש להכנס לגיהנום ממקומות אלו? אשמח שתבאר לי זאת.
2. מוזכר בגמרא שאכן קיים דבר כזה יצור שחציו אדם וחציו דג, האם הכוונה זה לכמו בתולת או בן ים כמו באגדות? ואם לא אז מה הכוונה?
3. שאלה אחרונה, רציתי לשאול האם באמת קיים דבר כזה שדים? ואם כן כיצד לזהות אותם ומה לעשות ברגע שרואים אחד כזה? והאם באמת ישראל מוגנת מהם? והאם אם אומרים את המילה ש-ד אז מופיע שד בחוץ לארץ?
אשמח לתשובות כי הנושאים האלה באמת מעניינים אותי....
בתודה רבה.
יצחק.

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

1. אלו משלים עמוקים מאוד. הגיהנום נועד כידוע לתיקון הנשמות הרוחניות, ולפיכך אינו מקום גשמי, ואינו תופס מקום פיזי כפשוטו. בנושא זה נסתר הרב על הגלוי, אך אנסה לבאר מעט לפי מה ששמעתי מהמקובלים:

העולם הבא איננו ממשי, ולכן הוא נמצא למעשה בכל מקום - גם על גבי העולם הזה, כמו שהנשמה נמצאת בתוך הגוף הגשמי ומניעה אותו. נסה לחשוב על כך כמו על קליפה של בצל, ששכבה מסתירה מתחתיה שכבה עמוקה יותר. כך גם עולמות רוחניים של מעלה יש ביניהם קשר לעולמות שמטה, ולכן גם יש ביניהם גורמים של סיבה ותוצאה. הגהינום הוא מקום בלתי גשמי - אך הוא קשור לעולמנו הגשמי, וכוחו והשפעתו הרוחניים משפיעים על תכונות ודברים שנמצאים כעת בתוך עולמנו הגשמי.כיום יש לנו שפע של דוגמאות להבין זאת מתחום, המדע על אנרגיות שעוברות דרך החומר, ושקיימות בו-זמנית בתוך החלל הריק יחד עם חפצים מוצקים, כגון רדיו וקרינה שעוברים דרך חפצים וקירות ובניינים.בנמשל תוכל להבין שהעולם הבא "מתלבש" על העולם שלנו, כך שיש לו השפעה על החומר. לדוגמה, חז"ל ביארו שהסיבה השורשית לחמי טבריה מגיעה מההשפעה הנובעת מכח רוחני זה.

2. לא מוזכר בגמרא בנות ים, אלא המילה דולפינים. חלק מהמפרשים הבינו שהכוונה לבנות-ים. הוסבר בהרחבה:

http://www.hidabroot.org/he/article/80388

3. איננו רואים שדים בימינו, ולכן מהותם איננה ברורה. אמירה של המילה "שד" אינה מביאה שדים, אך יש הנמנעים מאמירה מילים שמעוררות דינים. ראה תשובתי בנושא שדים:

https://www.hidabroot.org/question/124182

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אגדות חז"למשלים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה