אמונה

תוספתן

  • י"ד אייר התשע"ח
אא

שאלה

לכל בני האדם יש בגוף תוספתן שאין בו שום תועלת וגם לאחר שמוציאים אותו מהגוף שום נזק לא נגרם למה שאלוקים יברא משהו ללא תועלת

תשובה

בס"ד

 שלום וברכה,

 התגלה שהתוספתן הוא כיס במעי ששומר על חיידקים בריאים, ובכך תורם למערכת החיסונית שלנו.

 התוספתן (appendix) הוא שלוחה עיוורת של המעי הגס שאורכה הממוצע כ 8-10 ס"מ. הרירית שלו מכילה תאים רבים הקשורים למערכת החיסון, אשר גדלים ומתנפחים בתגובה לזיהום ויראלי או חיידקי. התוספתן גדול במידה ניכרת אצל בעלי חיים אחדים, כמו החולדה והארנבת, אשר בהם הוא משמש לעיכול. "מדעני האבולוציה" מאמינים כי גם לאדם היה פעם תוספתן כזה, אלא שמזמן שנשתנו הרגלי האכילה שלו ושוב הוא אינו מוצא בו שימוש. כיום אנו יודעים שהתוספתן הוא איבר פעיל ועוזר לגוף, בין היתר, להתגונן מפני מחלות:

 "The mucosa and submucosa of the appendix are dominated by lymphoid nodules, and its primary function is as an organ of the lymphatic system"

"Today, the appendix is recognized as a highly specialized organ with a rich blood supply"

Frederic H. Martini, Ph.D., Fundamentals of Anatomy and Physiology, p. 916, Prentice Hall, Englewood Cliffs, New Jersey, 1995.

 כמו כן,

התוספתן משמש אצל בעלי חיים לאכול "תאית". לכן גם אם לא היינו מוצאים לתוספתן שימוש, היינו יכולים להצביע על כך שאלוקים ציווה בתורה על האדם בגן עדן לאכול רק ירק, ולכן אפשר לפרש מכאן שעד זמני נח היה שימוש בתוספתן. אחרי המבול, אלוקים שינה את הגוף האנושי (כפי שאנו רואים בתורה, שבאותם זמנים אנשים חיו מאות שנים). אולי משום כך התוספתן התנוון, היות שבני אדם החלו לאכול גם בשר. אך מכל מקום זו עובדה שיש שימוש מועיל לתוספתן, והוא לא "שריד איבר".

 בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תוספתןאבולציה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה