אמונה

אפוא האלוקים היה בשואה?

  • י"א אייר התשע"ח
אא

שאלה

 נשאלתי ע"י נהג מונית איפוא האלוקים היה בשואה והסתבכתי, משום שלא היה משנה סדורה בענין? מדובר על בן אדם ספרדי שלא היה באירופה בשואה

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

 זו שאלה קשה, שלא די במילים ספורות כדי להשיב עליה.

 נא לקרוא במאמר: "למה היתה שואה, ומה יחס היהדות לנאצים ימ"ש?"

https://www.hidabroot.org/article/863

ובמאמר שכתבתי לאחרונה: "כיצד ניתן לראות את ההשגחה האלוקית בשואה?"

https://www.hidabroot.org/article/219762

 וכן כדאי לצפות בהרצאתו המרשימה של הרב יוסף בן פורת בנושא חשוב זה, עם שלל עובדות היסטוריות מפתיעות:

https://www.hidabroot.org/video/61349

 https://www.hidabroot.org/video/210100

   למרות הכאב, וחרף כל הפוגרומים והקשיים שעבר עם ישראל - ניתן לראות בחוש שעם ישראל הוא העם היחיד במזרח התיכון ששרד עד היום במשך 3300 שנה, יותר מכל האימפריות האדירות שניסו לרדוף אותו (היכן נמצאת כיום האימפריה המצרית העתיקה? האימפריה הבבלית? האימפריה הפרסית? האימפריה היוונית? האימפריה הרומאית?). כל מי שרדף אותנו נעלם, ורק אנו שרדנו ועוד זכינו לשוב לארצנו באחרית הימים שלפני הגאולה.

כל הנבואות בתנ"ך התגשמו אחת לאחת, ומראות שליטה אלוקית בהיסטוריה, כעת נותר רק להתחזק ולהמתין לגאולה השלמה (הנבואות האחרונות של הנביאים). כל אלה ועוד הן ראיות בחוש שהקב"ה שומר עלינו יותר מכל עם, וחפץ בשובנו אליו. 

מרו חז"ל שאם עם ישראל היה שומר רק שתי שבתות, ייגאל תכף ומיד. הכול תלוי בנו - במעשינו. הגויים שרודפים אותנו נועדו לגלות לנו את תפקידנו - להתרחק מהם, ולדבוק ביהדותנו. דווקא משום שהגויים אינם אוהבים אותנו, היינו צריכים ללמוד להתרחק מדרכיהם. אך לצערנו קיים בעם היהודי נסיון להידמות לגויים בכל דור, וזהו הדבר שמביא עלינו ייסורים. אם עם ישראל היה נאמן לתורה - היה זוכה לרווחה וביטחון ואושר כבימי שלמה המלך.

 לגבי הכאב האישי, 

הקבלה מלמדת אותנו שכולנו גלגולי נשמות, שחזרו לעולם הזה כדי לתקן תיקונים מגלגולים קודמים. יכול להיות שה' צירף בדור אחד נשמות רבות שחטאו בחטא דומה בדורות שונים, וירדו יחד כדי לעבור את התיקון הקשה הזה. נכון שהייסורים הללו נראים נוראים, אך יש לזכור שבסופו של דבר הגוף הוא רק מעטפת חיצונית זמנית, ובעולם הבא חוזרות הנשמות לראות את העולם האמתי - שהוא עולם ללא גוף, עולם ללא מחלות, עולם ללא מוות, עולם ללא אכילה ושתייה. ואז הן מבינות את הצורך באותם תיקונים.

מה שעשוי להסביר תינוקות שנהרגו בשואה (נשמות שירדו לתיקון אחרון), אך באמת - באמת - שאין לנו הבנה בחשבונות שמים. בפרט בדורות האחרונים שיש בהם הסתר פנים רב. עם זאת, יש ביכולתנו לראות את ההגיון במהלכים היסטוריים, ואין ספק שהשואה היתה תקופה קשה מאוד של השכלה ונסיון לברוח מן הזהות היהודית. כך שאפשר למצוא קשר של סיבה ותוצאה עם הגזירה, רק לא עם חשבונות פרטיים.

  בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אלוקיםשואה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה