אמונה

אמונה בורא עולם

  • כ"ב ניסן התשע"ח
אא

שאלה

שלום כבוד הרב.
מאפה כתוב בתורה שבורא עולם הוא נצחי ושאן לו דמות?

תשובה

שלום וברכה,

הרבה מאוד פסוקים בעניין הזה, ואי אפשר להביא את כולם.

שמו של ה' הוא "י-ה-ו-ה" שפירושו "היה, הווה ויהיה" - כלומר נצחי, חי לעולם.

בספר ישעיהו נאמר במפורש (פרק מא, ד): "מי פעל ועשה, קורא הדורות מראש, אני ה' ראשון ואת אחרונים - אני הוא".

ישעיהו (פרק מג, י): "אתם עדי נאום ה', ועבדי אשר בחרתי, למען תדעו ותאמינו לי ותבינו כי אני הוא, לפני לא נוצר אל, ואחרי לא יהיה".

הסבר: פסוק זה חוזר ומדגיש שא-לוקים הוא אחד, לא היה לפניו דבר, אין לו יוצר או בורא, לפניו לא היה א-לוהים אחר, ואחריו גם לא יהיה כח שידמה לו. א-לוהים הוא איפוא נצחי.

בספר שמואל א' (פרק טו, כט): "וגם נצח ישראל, לא ישקר ולא יינחם".

ישעיהו (פרק מח, יב): "שמע אליי יעקב, וישראל מקוראי, אני הוא, אני ראשון, אף אני אחרון. אף ידי יסדה ארץ, וימיני טיפחה שמיים".

הסבר: פסוק זה מלמד שא-לוקים נמצא תמיד, הוא הראשון בבריאה מתחילתה ועד סופה, הוא יצר את העולם, הארץ והשמים, והיה תמיד.

ישעיהו (פרק מד, ו): "כה אמר ה' מלך ישראל וגואלו, ה' צבאות, אני ראשון ואני אחרון, ומבלעדיי אין א-לוהים".

הסבר: פסוק זה מסביר שא-לוהים היה תמיד, הוא ראשון והוא אחרון, ואין מלבדו שום אלוהים אחרים כלל.

פסוקים על כך שאין לה' גוף:

שמות (פרק כ, ב-ה): "אנוכי ה' אלוהיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים מבית עבדים, לא יהיה לך א-לוהים אחרים על פני, לא תעשה לך פסל וכל תמונה אשר בשמים ממעל ואשר בארץ מתחת, ואשר במים מתחת לארץ, לא תשתחווה להם ולא תעבדם, כי אנוכי ה' אלוהיך...".הסבר: זוהי למעשה המצווה הראשונה בעשרת הדברות, לעבוד את ה' ללא דמות ולא לנסות לצייר אותו בשום תבנית או ציור אפשריים, ואפילו לא באמצעות סמל המייצג אותו. עשרת הדיברות תמיד היוו טקסט משמעותי ביותר עבור בני-העם היהודי, מאז נתקבלו בהר סיני מפי הא-לוהים, ואפילו מי שאינם שומרי מצוות מכירים אותם. והנה, ראינו בעינינו שכבר בשתי הדיברות הראשונות הא-לוהים מתגלה כמי שאין לו גוף או דמות הגוף, ואסור לעובדו או להאמין בו באמצעות ציור או פסל, כי אין לו דמות או גוף כלל.

ישעיהו (פרק מ, יח): "ואל מי תדמיון אל ומה דמות תערכו לו (?!), הַפסל נסך חרש, וצורף בזהב ירקענו".הסבר: בפסוק זה אומר הנביא בצורה פשוטה שלא ניתן אפילו לדמיין את הא-לוהים, לא ניתן לפסל אותו, כי אין לו שום דמות או גוף בכלל. הנביא קורא - "ואל מי תדמיון אל?" - כלומר למי תוכלו להשוות את הא-לוהים, שהרי שום יצור או גוף ביקום אינו דומה לו, וחוזר הנביא ואומר - "ומה דמות תערכו לו?" - כלומר איזו צורה או ציור תוכלו לערוך לא-לוהים, שהרי אין לו צורה או דמות בכלל. הנביא מסביר מפורשות שלא ניתן אפילו "לדמיין" את הבורא, ולא לפסל אותו, כי אין לו שום דמות או דמיון כלל.

דברים (פרק ד, לט): "וידעת היום, והשבות אל לבבך, כי ה' הוא הא-לוהים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת, אין עוד".הסבר: מובן שבעל גוף לא יכול להיות בשני מקומות בו-זמנית, בשמים ובארץ. פסוק זה למעשה מלמד שא-לוהים נמצא בכל מקום, בשמים ובארץ בו-זמנית, ואין מלבדו שום אלוהים אחר. א-לוהים נמצא בכל מקום, ועל כן הוא רואה ויודע את הכל.

יהושע (פרק ב, יא): "ונשמע וימס לבבנו, ולא קמה עוד רוח באיש מפניכם, כי ה' אלוהיכם הוא א-לוהים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת".

דברים (פרק י, יד): "הן ל-ה' אלוהיך השמים ושמי השמים, הארץ וכל אשר בה".הסבר: פסוק זה מלמד שא-לוהים מושל בכל היקום כולו, בחלל, בשמים ובארץ, ובכל הדברים הקיימים. גם פסוק זה מלמד על שליטתו של הבורא, הנמצא בכל מקום ושולט בכל.

ירמיהו (פרק כג, כד): "אם יסתר איש במסתרים, ואני לא אראנו (?!), נאום ה', הלוא את השמים ואת הארץ אני מלא, נאום ה'".הסבר: פסוק זה אומר מפורשות, שא-לוהים מלא את כל השמים והארץ, ונמצא בכל מקום, ולכן איש לא יכול להסתתר מפניו.

 חפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית", וקרא חוברת קצרה שכתבתי עם הוכחות רבות באמונה.

 שלך בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:בורא עולםדמות הבורא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה