תורה ומדע

כיצד היהדות מסבירה את אפקט מנדלה?

  • י"ט ניסן התשע"ח
אא

שאלה

שלום רב , אפקט מנדלה הוא זיכרון קולקטיבי של אלפי אנשים למשהו שקרה בעוד ההיסטוריה מצביעה על זה שהוא מעולם לא קרה , זה נקרא כך כי כולם זוכרים שנלסון מנדלה המנהיג האפריקני מת ב1991 בעוד פתאום ב2010 הוא הפך להיות מנהיג דרום אפריקה , אנשים זוכרים בבירור את הלוויה שלו ואת הסיקור התקשורתי , ישנן עוד אלפי דוגמאות מקטן כמו הסמל של חברת פורד שהשתנה הסמל שוולבו שהשתנה סמלים של מלא חברות השתנו ציטוטים של מפורסמים השתנו , אירועים היסטוריים שמעולם לא היו כמו הפיגוע ליד פסל החירות(black tom) שמעולם לא שמעתי עליו ואני חובב היסטוריה ועד גדול - הקוטב הצפוני כבר לא קיים ואני זוכר שהוא היה קיים ויותר הזוי מכך - מיקום כדור הארץ השתנה מקצה שביל החלב למרכזו , מה קורה פה???

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

כל ה"תמיהות" הללו עוסקות תמיד בפרטים שאף אחד מאיתנו לא התעניין בהם ברצינות קודם לכן, והאינטואיציה מילאה את החסר. אך לעולם לא תשמע על אנשים שעוסקים בהיסטוריה וגיאוגרפיה ואסטרונומיה שיתפלאו מטענות אלו.

הפליאה מגיעה רק מאנשים ששמעו על ידיעות אלה רק בדרך אגב. כמה מאיתנו באמת התעניינו בהיסטוריה של דרום אפריקה? שמענו על מנדלה אך לא קראנו עליו בוויקיפדיה, ולא התעניינו בו. הזיכרון הקולקטיבי הוא חסר משמעות כאשר אין בו שום עניין, והוא מתמלא על פי השערות ואינטואיציה.

נושאים כאלה היו מפליאים רק אם חוקרים ומומחים בתחומים אלה היו מדווחים על שינוי בידיעותיהם.

Black Tom explosion היה לפני מאה שנה. אפילו לפני מלחמת העולם השנייה.

"אפקט מנדלה" הוא עוד תיאוריית קונספירציה חסרת שחר. שים לב שכל ה"פרטים" שהם מדברים אודותם הם פרטים שוליים, חסרי משמעות, שהגיוני שבני אדם ישכחו או יתבלבלו בהם לאחר הרבה שנים. 

זו עובדה שבני אדם אינם זוכרים פרטים מדוייקים, והגיוני יותר שהרבה בני אדם יזכרו משהו פשוט או קליט יותר.

ראה כאן את כל האמת על תיאוריות קונספירציה למיניהן:

http://www.hidabroot.org/article/216422

 "אפקט מנדלה" אינו יותר מתופעה שמתרחשת על ידי טעות שעוברת מפה לאוזן. כך לדוגמה, מאז יצא "שלגייה" התחילו אנשים לצטט באופן שגוי את הביטוי "מראה מראה שעל הקיר", ומאז כך הביטוי השתרש ונזכר בידי ציבור גדול של אנשים.

 רוב האנשים לא מתעניינים בפוליטיקה של אפריקה, אך שמעו פעיל זכויות זקן ולוחם חירות בשם מנדלה שנעצר בכלא, אז רבים חשבו שהוא מת בו. 

 כל הדוגמאות שחסידי תיאורית הקונספירציה מראים הם תמיד דוגמאות של אי-זכירת פרטים קטנים ולא משמעותיים, שהגיוני שרוב האנשים לא ישימו אליהם לב (לדוגמה הספירלה הקטנה בסמל של "פורד", כמה מאיתנו ישבו להסתכל ברצינות על צורת הכיתוב של חברת פורד או קוקה קולה?). טבעי הדבר שבהסתכלות בפרטים הקטנים נבחין ונגלה דברים שלא ראינו קודם.

 היו שש נחיתות על הירח, אבל כולם זוכרים רק את הנחיתה המוצלחת הראשונה שבה נאמר "צעד קטן לאדם, צעד גדול לאנושות", כי הוא היה המפורסם ביותר.

 ציטוט ציטוטים כמעט תמיד משתבש כשהוא עובר מפה לאוזן, וחוזרים עליו שוב ושוב בתקשורת. טבע האנשים לצטט - לא את הציטוט המקורי ביותר, אלא את הציטוט שנשמע הכי טוב. 

מספיק שאדם אחד יצטט את הציטוט באופן לקוי (אך שנשמע טוב וקליט יותר) כדי שציבור גדול יותר ויותר של אנשים יזכור לבסוף את הציטוט באופן לקוי. כי דרך האנשים לזכור את מה שנשמע קליט יותר וקל לזכירה, ולא את מה שנשמע משעמם או מורכב בניסוחו.

 אנשים שיושבים על כיסא ויתבקשו לחקות תנועה של אדם חושב, לרוב ישימו את ידם על המצח (שמבטא את מקום המוח והמחשבה), ולפיכך אנשים רבים יזכרו את פסלו של האדם החושב עם יד על המצח, כי אנו חשים שזו היתה התנועה הטבעית שלנו אילו היו יושבים בתנוחה זו.

 בקיצור, אל תטריד את מנוחתך בהבלים ודמיונות מן הסוג הזה. כי אין להם בסיס ויסוד להישען עליו, והם נובעים ממוחם הקודח של אנשים משועממים שמחפשים להיאחז בפנטזיות. ראה עוד בקישור לעיל. 

 "אשר עשה האלהים את האדם ישר והמה בקשו חשבנות רבים" (קהלת ז, כט).

 בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:זכרונותאפקט מנדלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה