חברה והשקפה

יש כמה דברים שלא הבנתי בדרך החרדית... האם אין קצת מנהגים (לא בהלכה, הכוונה הרגלים) שהם מיותרים?

  • י"ז ניסן התשע"ח
אא

שאלה

אני מאד מעריכה חרדים ובאמת נראה שבגדול הם הולכים על האמת והקדושה עד הסוף. אבל יש עוד כמה דברים שמפריעים לי חיצונית שאני לא יכולה להבין (יתכן גם מחוסר היכרות מספקת פשוט)...קודם כל, האם אין יותר מדי הגזמה בשימור העבר והמורשת? זאת אומרת; לדוגמא למה לדבר יידיש? זה די מפריע לי... נראית בעיני צורת חיים כאילו הם עדיין בגטו או משהו כזה, סגורים גם בפני העם שלהם.... או האם אין יותר מדי הגבלות? (כמו איך בנות לא יכולות לרכוב על סוסים/ אופניים?!)

אני חונכתי על מימוש עצמי... הדרך החרדית אני חושבת ממוקדת יותר.. לכל דבר יש מטרה, סיבה שעושים אותו, ותפקיד. אז דברים שהם לשם סתם הנאה לא נכלל בזה... זה או בטלה, או מושב ליצים או אנלא יודעת מה. אז ממה צוחקים? איזה סוגי הנאה יש כי זה נשמע קודר...? ברור שיש שמחה אמיתית וכו אבל אנחנו גם קצת בני אדם..
איפה ערך היצירה של האדם בעולם הזה?

סליחה אם השאלה הייתה לא מסודרת ותודה מראש על התשובה!!

תשובה

שלום וברכה,

בחברה החרדית יש מופעים, ערבי זמר לקהל נשים, ישנם בדרנים חרדים, קומיקסים לחרדים, נופשים לחרדים, טיולים בארץ ועוד. וזאת מלבד האווירה המשפחתית החמה, הזוגיות הנאמנה, חינוך ילדים אוהב ועוד. ב"ה שיעורי הפשיעה האלימות הגירושין והדיכאון בחברה החרדית הם מהנמוכים בארץ.

רוב הנשים החרדיות עובדות בחברה החרדית, ורבות מהן בוחרות באפיקים יצירתיים שונים.

לגבי שאלתך הראשונה,

חרדים מונים זרמים ועדות רבות שמקפידים על התורה והמצוות (ספרדים, אשכנזים ליטאים, חסידים, תימנים ועוד), אך בעלי מנהגים שונים. 

הספרדים והאשכנזים-הליטאים אינם נוהגים לדבר כיום יידיש כשפת-דיבור. החסידים לעומת זאת נוהגים ללמד את ילדיהם יידיש מגיל קטן. יידיש היא שפה יהודית שפותחה בגרמניה, והיתה לשפה ששימשה את היהודים בה, לכן יש בה ניבי לשון מיוחדים, סגנון דיבור, מטבעות לשון תורניים שהשתקעו ועוד. בנוסף, אני מאמין שהחסידים משתמשים ביידיש גם למטרה חינוכית, המלכדת אותם, ושומרת על חינוך משותף יותר של ילדיהם. זה מנהג חסידי שעוזר להם לשמר את מנהגיהם.

רכיבה על סוס לאישה מותרת באופנים שונים, לפי גדרי ההלכה, אך יש בכך (וברכיבה על אופניים) בעיה של חוסר צניעות בפני הרבים, כי לשם כך נדרש מכנס, יש בכך הבלטה של הרגליים וכו'. וזאת מלבד הדבר גורם לערבוב בין המינים.

בסופו של יום, גדרי הצניעות הם ששומרים על הבחורים והבחורות בחברה שלנו צנועים. כאשר נביט בעולם הרחב שאיבד את גדרי הצניעות, נמצא ששיעורי הגירושין הבגידות וכו' חצו מזמן את הקווים האדומים, וגורמים רק לצער ועוגמת נפש לצעירים ומבוגרים. היום בבתי ספר כלליים - ילדים וילדות מאבדים את התמימות שלהם בגיל מוקדם, ועד גיל 20 עוברים שיברון לב ונושאים איתם צלקות, המסתיימות לבסוף בעוד כאב.

הכול מתחיל מהפרטים הקטנים.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:השקפה חרדיתחרדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה