הלכות ומנהגים

בריאת העולם והמדע המודרני

  • ו' ניסן התשע"ח
אא

שאלה

שלום כבוד הרב,

ברשותך יש לי מספר שאלות:

1. ראיתי באחת התשובות שאם אדם מתפלל עם עיניים עצומות תפילת שמונה עשרה וזה עוזר לו לכוון יותר- הדבר מותר, האם זה נכון לכל התפילות? (לדוגמא ברכות השחר)?

2. ב"ה אני בעלת תשובה ועובדת במקום עם אנשים חילוניים (רובם אינם מאמינים כלל)- הדבר קשה לי מאד, אבל ב"ה השם עוזר לי להישאר במקום העבודה הזה. יש להם כל מיני שאלות אליי בנוגע ליהדות ואני קטנתי מלענות להם ובהן שתי שאלות מרכזיות:
1. המנהל שלי כל הזמן טוען שהכרונולוגיה ההיסטורית מדעית (פרהיסטוריה, דינוזאורים וכו') קדם כביכול לבריאת העולם לפי התיארוך של המדענים בהשוואה לתאריכים שבתנ"ך. הוא טוען שהעולם שלנו כיום היה קיים הרבה לפני התאריך שבו נברא העולם (והוא מסתמך על ממצאים שבידי החוקרים ההיסטוריים), מה אני יכולה לענות לו על כך?

2. כמו כן, רבים מהקולגות שלי טוענים שלתעודת כשרות אין כל תוקף כי הם מכירים בעלי מסעדות שמשלמים למשגיח שכלל אינו מופיע במסעדה, או מופיע פעם בחודש ולכן האוכל לא בהכרח כשר. איך יתכן דבר כזה? ומה לענות גם להם?

תשובה

בס"ד

 

שלום וברכה,

כשמשיבים לאנשים, צריך להבחין האם האדם מחפש תשובות, או רק רוצה להתקיל. אם מטרתו רק לזלזל - עדיף לא להשיב לו, ולהתעלם ממנו, כי אף דבר שתאמרי לא יחזק. מי שרוצה להילחם, יישאר בשלו, ורק יחפש תירוצים מורכבים יותר להילחם על עמדתו ולזלזל ביהדותו. רק אם ראית אדם שמגלה סקרנות, ופתוח לשנות את דעותיו, מצווה לעזור לו ולקרבו.

לעצם שאלותיך,

1. ראי הרצאתו של הרב זמיר כהן על גיל העולם, אבולוציה ויהדות:

https://www.hidabroot.org/video/61074

התיאוריות הטוענות שהעולם עתיק - אינן מבוססות על הוכחות אמפיריות (כלומר שניתן לצפות בהן ולאמתן). 

מאובנים נמצאו - אך גילם של מאובנים אינו בגדר עובדה אמפירית. רבים אינם יודעים זאת, כי לא קיימות אפילו שתי שיטות תארוך המניבות גילאים זהים בקביעות, כך שלא קיים אף מבחן של ביקורת-מדעית המסוגל לאמת או להפריך את השערות התארוך. חוקרים נוהגים לקבוע גילאים, בכל פעם, באמצעות שיטת תארוך בודדה. 

גם יש לדעת שאף שיטת תארוך אינה יכולה לחקור את גיל המאובנים עצמם, העשויים מאבנית. השיטה שבה מעריכים מדענים את גילם של מאובני דינוזאורים, נעשית על סמך השערות תיאורטיות על גילה של שכבת-הקרקע בה נמצא המאובן, ובדיקת חומרים אחרים שנמצאו בה. אך מה שלא ידוע לקהל הרחב הוא, שטבען של קרקעות בכדור הארץ הוא לחזור ולהתהפך על פניהן בגלל תנועות גיאולוגיות ידועות, מה שאומר שרבים ממאובני הדינוזאורים התגלו על פני הקרקע, ולא בעומק רב כפי שמציגים זאת בספרים פופולריים. במציאות אין שכבות קרקע מסודרות עם מאובנים שיושבים בהן בצורה מופתית לפי גיל. סידוריהם נעשים על פי תיאוריות.

חשוב להבהיר: לא קיימת מכונה לתוכה ניתן להכניס אבנים, ולקבל תאריכים. סלע "ישן" אינו נראה שונה מסלע "צעיר". החישובים לגילאים העתיקים נעשה מתוך שכל אנוש, שמלכתחילה בחר להתעלם מיד מכוונת בבריאת היקום. ועל כן נדרשים הם לרעיונות על זמן התקררותם של כוכבי לכת וכדו' - אירועים שהיו יכולים להיעשות באיטיות או במהירות כפי רצון הבורא שיצר אותם. נא ראה "האם הבורא מטעה את המדענים לגבי גיל היקום":

https://www.hidabroot.org/article/75298

ודוגמה מגילם של הנטיפים:

https://www.hidabroot.org/article/192229

כמו כן, לא צריך "לפחד" משאלות כאלה. גם אילו התיאוריות היו נכונות, כל מה שהדבר היה מלמד הוא, שהקב"ה ברא את העולם בשישה ימים שהיו למעשה שש תקופות ארוכות מאוד של זמנים ביצירת כדור הארץ (כך פירוש ה"תפארת ישראל"). אך מאחר שאין התיאוריות מוכחות, אין סיבה להוציא את הפסוקים מידי פשוטם.

2. זו אכן טענה נכונה וסיבה מדוע לא לאכול במסעדות שאין להן כשרויות מהודרות (למהדרין). בכשרויות רציניות יש משגיח צמוד במסעדה.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:בריאת העולםברכות השחרכשרות רגילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה