הלכות ומנהגים

האם מותר לכהנים להיכנס לקברי צדיקים?

  • כ"ו אדר התשע"ח
אא

שאלה

שלום כבוד הרב,

1. רציתי לדעת בבקשה לאלו קברות צדיקים מותר לכהנים להיכנס ולאלו אסור?
ידוע לי שבמקומות כמו קבר הרשב״י במירון אין בעיה עם כניסת כהנים וכן גם לגבי מערת המכפלה. ברצוני לדעת לאלו עוד קברות צדיקים מותר לכהנים להיכנס?

2. ובאופן כללי האם יש היתר כלשהו להיכנס לקבר של צדיק כזה או אחר שכן כתוב ״צדיקים במיתתם קרויים חיים״

תודה רבה.

תשובה

שלום רב,

1. בקבר רחל יש שהתירו לכהנים להיכנס לתוך האוהל, משום שנבנה באופן שכהנים רשאים להיכנס, וכן בקבר רבי שמעון בר יוחאי. אולם רוב הפוסקים דעתם להחמיר שאין לכהנים להיכנס לקבר רחל ולקבר רבי שמעון בר יוחאי (כן הביא בספר נטעי גבריאל אבלות חלק ב' פרק צא סעיף ב והערה ד בשם כ"ק אדמורי"ם מוהר"א מבעלזא, סאטמר, וליובאוויטש, והגאונים הגר"ז מינצברג והגר"מ פיינשטיין ובעל מנחת יצחק והגרש"ז אויערבאך זצ"ל. וכן הוא בספר הליכות שלמה על המועדים ניסן-אב, פרק יא סעיף כג והערה 86, בשם הגרש"ז אויערבאך זצ"ל, שאיסור גמור הוא לכהנים להיכנס לבנין שעל קבר רשב"י במירון).

2. להלכה למעשה אין היתר כזה, וכמו שהביא הפתחי תשובה יורה דעה (סימן שעב סק"ב) בשם תשובת בתי כהונה (סימן כג) שכתב, שמה שנהגו איזה כהנים להשתטח על קברי צדיקים אין להם על מה שיסמוכו וכו'. 

וכ"כ הגאון בעל החיי אדם בהקדמה לספרו שערי צדק, כי מה שנשמע מאז שהכהנים נכנסים למערות קברי הצדיקים, באמרם שקברי צדיקים אינם מטמאים, הוא טעות ומכשול גדול וכו', וכל בית דין חייבים להפריש הכהנים מלהיטמא, ולא יזידון עוד.

וכן כתב תלמיד הגר"א רבי ישראל משקלוב זצ"ל בספרו פאת השלחן (סימן ב סעיף יח) שיש למנוע מנהג איזה בני אדם כהנים שהולכים על קברי צדיקים התנאים ואמוראים וגאונים באמרם שקברי הצדיקים אינם מטמאים, וטעות היא בידם וכו'. ובבית ישראל (שם ס"ק כה) הביא ראיות ברורות לזה, וסיים: "וברור הוא כשמש דאסור לילך לכהן על קברי הצדיקים".

גם בקצור שלחן ערוך (סימן רב סעיף יד) כתב, יש כהנים הדיוטים נוהגים ליך על קברי צדיקים, באמרם שקברי הצדיקים אינם מטמאים, וטעות היא בידיהם וצריכין למחות בהם. 

ויעויין עוד בשו"ת יחוה דעת חלק ד' (סימן נח) שהאריך להביא את דברי הפוסקים בעניין זה, ומסקנתו שאסור לכהנים לבקר במערת המכפלה, או בקבר רחל, או בשאר קברות הצדיקים. ולפיכך מצוה להוכיח לכהנים החרדים לדבר ה' באמירה נעימה לבל יכניסו עצמם בספק איסור טומאה דאורייתא, ולחלל קדושת כהונתם. ולמוכיחים ינעם ועליהם תבוא ברכת טוב. וכן פסק בשו"ת אבני ישפה חלק ח' (סימן קלח ענף ב). וע"ע בירור מקיף בעניין זה בקובץ "בית אהרן וישראל" גליון קכב (עמודים פז-קו).

וכתב הגרש"ז אויערבאך זצ"ל, שהכהנים הבאים להשתטח על קברי צדיקים ונזהרים מלהקל באיסור כהונה, זכותם של אותם צדיקים תעמוד להם ביותר במילוי משאלותיהם (הובא בהליכות שלמה שם).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:כהניםקברי צדיקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה