הלכות ומנהגים

טיבולו במשקה-נטילה

  • כ"ה אדר התשע"ח
אא

שאלה

כבוד הרב, בחזון עובדיה פסח כתוב: שנוטלים ידיים על
דבר שטיבולו במשקה פחות מכזית כרפס. ואני לא מבין הרי על פחות מכזית לחם לא נוטלים ידיים, ואיך נוטלים ידיים על פחות מכזית על דבר שטיבולו במשקה שיש מחלוקת אם בכלל מברכים עליו. ?? אולי חשבתי שלוקחים יותר מכזית ומטבילים, אבל אוכלים פחות מכזית , מה דעת כבוד הרב ?

תשובה

שלום וברכה

כיוונת לדעת הביאור הלכה שאכן כתב כך ואעתיק את לשונו 

ביאור הלכה סימן תעג סעיף ו ד"ה * פחות מכזית 

* פחות מכזית - מכאן משמע דדבר שטיבולו במשקה צריך נטילה אפילו בפחות מכזית אף בפת גמור כתב המחבר בסימן קנ"ח ס"ג בשם י"א דאין צריך נטילה בפחות מכזית וזהו שלא כמו שכתבנו שם במשנה ברורה בס"ק כ' וכבר העירותי זאת בהדפסה שניה בשולי הגליון אכן כעת מצאתי לי תנא דמסייע לדברי הלא הוא הרשב"ץ בס' יבין שמועה ד' ל"ה שכתב בענין כרפס דדעת הרמב"ם דבעינן כזית וכתב דכן מסתבר דכיון דצריך נטילה בודאי כזית בעינן כבאוכל פת גמור דמסתבר דאינו חייב בנטילה דבודאי לא גזרו בכגון זה משום סרך תרומה וכמו כן לענין פירות בדבר שטיבולו במשקה והביאו גם במטה יהודה הרי ממש כדברינו וצ"ע לדינא: 

וכבר העיר כך הברכי יוסף לרבינו החיד"א

וכן הסכים להלכה בילקוט יוסף עצמו 

ילקוט יוסף קצוש"ע אורח חיים סימן קנח - נטילת ידים לטיבולו במשקה 

י. האוכל דבר שטיבולו במשקה פחות מכזית, מעיקר הדין אין צריך נטילת ידים כלל. [ורק לגבי ליל הסדר כתב מרן שיטול ידיו בפחות מכזית, כדי שהתינוקות יראו שינוי וישאלו]. ואף על פי כן ירא שמים יחוש לעצמו ליטול ידיו, אף כשאוכל פחות מכזית, אולם בצירוף ספק נוסף, וכגון אם מטביל פת פחות מכזית לתוך מרק מבושל, אין צריך ליטול ידיו, דתרי חומרי לא עבדינן. [דכיון שהוא מרק יצא מתורת משקה ונחשב כאוכל, ועוד שהוא פחות מכזית]. וכן אם אוכל פחות מכזית וגם אינו נוגע בידיו במשקה, [אפילו במשקה שאינו מבושל] אין צריך ליטול ידיו. 

אולם יש מהאחרונים מבארים שאף שבלחם ממש בפחות מכזית אין חובת נטילה מעיקר הדין הרי בדבר שטיבולו במשקה שנטמא על ידי המשקה הרי שאפילו פחות מכזית נטמא על ידי המשקה.

בהצלחה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:טיבולו במשקהפחות מכזית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה