חברה והשקפה

תורה תבלין

  • כ"ב טבת התשע"ח
אא

שאלה

המשפט הידוע בראתי יצא הרע ובראתי לו תורה תבלין למה חשמל צורך להגיד שהתורה תלויה ביצר הרע זה כאילו יותר קונוטציה שמורידה את ערך התורה לכאורה למה לא להגיד בראתי תורה ובראתי יצר הרע שיכול להקשות עליכם אני מבין שיש גם כנראה הסבר ״שהמשפט יצא באופן חיובי ולא שלילי ״ אבל עדיין אני בטוח שהיה אפשר לעשות את זה באופן חיובי ושהתורה תקבל את ״כובד המשמעות״ במשפט

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

אמרו חז"ל: "בראתי יצר הרע ובראתי לו תורה תבלין, ואם אתם עוסקים בתורה אין אתם נמסרים בידו, שנאמר: 'הלא אם תטיב שאת', ואם אין אתם עוסקין בתורה אתם נמסרים בידו, שנאמר: 'לפתח חטאת רובץ', ולא עוד אלא שכל משאו ומתנו בך, שנאמר: 'ואליך תשוקתו'" (קידושין ל, ב).

חז"ל תיקנו משפט זה, כך שהוא ודאי הניסוח הטוב ביותר - רק שאנו הקטנים עשויים לזכות או שלא לזכות להבינו. בדעתי הקצרה המשפט משיג את תכלית הבריאה: רצון השם להטיב. נא לקרוא התשובה הבאה:

http://www.hidabroot.org/he/question/132674

המצוות מטרתן לזכך את הנשמות ולקרבן ליוצרן, בעוד היצר הרע נועד להחטיא את הנשמות ולהרחיקן מבוראן. אמרו חז"ל שהכל בידי שמים חוץ מיראת שמים, כלומר הבחירה אם להיות צדיק או רשע. אם ללכת בדרך התורה והמצוות, או ההיפך חלילה. כך התורה מתארת בחירה זו:

"ראה, אנוכי נותן לפניכם--היום: ברכה, וקללה. כז את-הברכה--אשר תשמעו, אל-מצוות ה' אלוהיכם, אשר אנוכי מצווה אתכם, היום. כח והקללה, אם-לא תשמעו אל-מצוות ה' אלוהיכם, וסרתם מן-הדרך, אשר אנוכי מצווה אתכם היום".

על כן "בראתי לו תורה תבלין" מספר לנו, כי בזכות התורה נזכה לצלם אנוש, נהיה מסוגלים להתגבר על היצרים הרעים שלנו - ובמילא נוכל להתחבר בשלמות לקב"ה על ידי התורה והמצוות. מניעת היצר הרע הוא מה שיעשה אותנו צדיקים, וירחיק אותנו מן העבר השני.

היצר הרע (האנוכיות) הוא המונע את קרבת אלוקים. תכלית הנשמה היא להתגבר על הרע כדי להשיג את קרבתו יתברך. המילה "תבלין" מתארת את תיקון האדם, את ריסון היצר הרע, והכוונת יצריו לעבודת הבורא.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:יצר הרעתורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה