הלכות ומנהגים

האם למי שמאבד עצמו לדעת אין חלק לעולם הבא?

  • ד' טבת התשע"ח 
אא

שאלה

כבוד הרב שלום,

ידוע לי שלאדם אסור להתאבד ולשים קץ לחייו משום "ובחרת בחיים" אך מה קורה במידה ואדם החליט לשים קץ לחייו ולהתאבד? האם אין לו חלק לעולם הבא? איזה עונשים משמים אדם כזה מקבל?

תודה רבה

תשובה

שלום רב,

איבוד עצמו לדעת הוא עבירה חמורה מאוד. המקור לאיסור זה הוא ממה שכתוב (בראשית ט ה) "ואך את דמכם לנפשתיכם אדרש מיד כל חיה אדרשנו ומיד האדם מיד איש אחיו אדרש את נפש האדם", וכתב רש"י שם, אף על פי שהתרתי לכם נטילת נשמה בבהמה, את דמכם אדרוש מהשופך דם עצמו. וכן כתב הרמב"ם (הלכות רוצח פרק ב הלכה ג). 

איסור זה חמור כל כך עד כדי שכתבו שמי שמאבד עצמו לדעת אין לו חלק לעולם הבא (יעויין באורך בשו"ת יביע אומר חלק ו' חלק יורה דעה סימן לו).

ומכל מקום אף על פי שאין לאותו אדם חלק לעולם הבא, הכוונה היא שאין לו חלק ידוע בפני עצמו, אבל ניזון הוא ונהנה מכמה אוצרות צדקה הגנוזים לאותם שלא זכו, כעני שאין לו מה יאכל וסמוך על שולחן חברו (שם על פי מה שכתב בספר מדרש תלפיות ערך חלק לעוה"ב בשם רבינו בחיי סוף פרשת אחרי מות).

בברכה,

הלל מאירס


מתחזקים ומתחזקות, רוצים להתייעץ עם רבני הידברות? שלחו מייל אל tamir@htv.co.il או מלאו פרטים כאן, ונחזור אליכם בהקדם >>
תגיות:עולם הבא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

סט ארכיאולוגיה תנ"כית - הרב זמיר כהן

530לרכישה

מוצרים נוספים

אחת שאלתי 7 - הרב יצחק זילברשטיין

שרשרת ננו אשת חיל ואת עלית על כולנה

אמונה וביטחון - הרב יגאל כהן

ארון הפלא - מושלם לחימום האוכל בשבת

לגימות של השראה - הרב יצחק פנגר

הלכה למעשה - שו"ת בדיני אורח חיים על סדר השולחן ערוך - הרב ירון אשכנזי

לכל המוצרים