אמונה

הבורא אינו חסר ולכן חייב שהינו טוב ומטיב?

  • כ"ד כסלו התשע"ח
אא

שאלה

שלום רב, בהרצאתו של הרב אהרון לוי הוא טוען כי כל פעולה שנעשית מקורה בחיסרון. שכן אם לא היה חיסרון לא היה טעם לבצע הפעולה = השינוי. אנו יוצאים מנק הנחה שהבורא טוב ומטיב היות שהוא מעל הזמן ומעל החומר ולכן לא יכול להיות שהוא חסר... אך כיצד זה מתישב עם כך שהעולם לא היה קיים ואז הבורא החליט לברא אותו? האם הפעולה הזאת לא אמורה להעיד בהתאמה על חיסרון כלשהו שהיה לבורא? אחרת אם לא היה חסר, לשם מה השינוי?

 

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

כל פעולה אנושית נעשית מחיסרון, היות והאדם תלוי בזמן - לכן מעשיו בתוך הזמן נועדו להביאו לשלמותו.

אך אלוקים אינו תלוי בזמן, ואינו משתנה, ועל כן גם רצונו להטיב אינו משתנה לעולם. הרמב"ם המשיל זאת לאור השמש שמאירה תמיד - כי השמש היא עצמה אור שמטבעה להאיר - בין אם הנבראים בוחרים לצאת מביתם ולהנות מאורה, ובין אם בוחרים להישאר בחושך. כך להבדיל הקב"ה מטיב תמיד מטבע שלמותו האינסופי, והנבראים הם שבוחרים אם להתקרב או להתרחק ממנו יתברך.

מסיבה זו אין "רע" אמיתי בעולם הזה. כל רוע נובע כידוע מחיסרון (ולראיה: מדוע אדם מקנא וגונב וחומד? רק משום שהוא רוצה להשיג דבר שיש אצל חבירו). לעומת זאת השלמות נובעת מטוב, משפע, מהרצון להטיב (לכן רחמים ואהבה מתבטאים בנתינה). אלוקים הוא אינסופי ומושלם, אין אצלו גבולות ולא חסרונות משום סוג, ואין דבר שיוכל להשיג מן האדם, ומכאן שכל מה שעושה ה' הוא רק לטובה. הקב"ה ודאי אינו מעניש על חטאים בתורת נקמה, שהרי כל מטרתו היא להטיב לאדם, בדומה לאב שרוצה לקדם את בניו ולהועיל להם. להרחבה עיין בתשובה זו:

https://www.hidabroot.org/question/132674

וחפש בגוגל חוברת קצרה שכתבתי בשם "שיחה גורלית".

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אלוקיםטוב ומיטיב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה