חגים ומועדי השנה

למה יום כיפור אחרי ראש השנה ולא לפני?

  • כ"ג כסלו התשע"ח
אא

שאלה

שלום רב, אני יודע שזה לא התאריך, אבל רק עכשיו זה עלה לי בראש... למה יום כיפור נמצא אחרי ראש השנה ולא לפניה? הרי אם אני רוצה לכפר על העוונות ולבקש סליחה, לא עדיף שאעשה זאת לפני יום הדין? תודה לכם

תשובה

שלום רב,

יפה שאלת, ויעויין בספר כוכבי אור (מאמר פג) שהובא בשם הגר"י בלזר זצ"ל שכבר עמד בזה רבו הגר"י סלנטר זצ"ל, שלכאורה קשה, שהלא ידוע שהקב"ה שוקד על טובת ישראל ורוצה בהצלחתם, ויום הכיפורים הוא יום סליחה ומחילה - יום שנמחלו עוונותיהן של ישראל, וראש השנה הוא יום הדין, אשר כל באי העולם עוברין לפניו כבני מרון - וספרי חיים וספרי מתים פתוחים לפניו, וכל מזונותיו של אדם קצובין לו מראש השנה, ואם כן למה לא ציווה הקב"ה לעשות יום הכיפורים מקודם, ואחר שיטהרו מעוונותיהן, יעשו ראש השנה, ואז יוכלו לזכות ביום הדין לשנה טובה וברכה.

וביאר שם, שבוודאי הקב"ה רוצה בטובתן של ישראל, ואדרבה עבור זאת גופא ציווה לישראל לעשות מקודם ראש השנה דווקא ואחר כך יום הכיפורים. יען כי הקב"ה יודע לבבות בני אדם כי רחוקים המה מאוד מדברים רוחניים כמו סליחת עוונות ועולם הבא וכדומה - להיותם פה בעולם השפל, וכל ההרגשים המה רק בדברים גשמיים - כמו בני, חיי ומזוני, ולא יוכלו לעלות פתאום למדרגה הגבוהה - להרגיש עניין הרוחני של יום הכיפורים - כפרת עוונותיהם, לזאת ציווה להם מקודם לעשות ראש השנה - שבו דנים את האדם על דברים גשמיים - דברים שיש לו בהם הרגש גדול - וכאשר יחם לבבו בבקשתם על בני חיי ומזוני - או אז אולי יוכלו לצעוד הלאה גם ליום הכיפורים - שהוא עומד על דברים הנעלים - לרוחניות, לסליחת עוונות וכדומה. ע"ש.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ראש השנהיום כיפור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה