נשים

שאלות בנושא נישואין הגישה לנשים ביהדות

  • כ"ג כסלו התשע"ח
אא

שאלה

היי, תחילה אני רוצה להודות שהייתה לי תקופה די גדולה שבה הרגשתי ״אנטי״ גורף לכל הנושא של מקום האישה ביהדות, ובדת בכלל. אני חושבת שבזמן האחרון אני מבינה שביהדות ניתנים הכבוד, הערך והאכפתיות הכי גדולים שהכרתי, ובתור אישה אני שמחה להיות חלק מהמקום הזה. אני שמעתי פעם הסבר על הברכה ״ברוך - בשם ומלכות- של עשני אישה״ והוא שלאישה יש כוח התקרבות גדולה יותר מאשר לאיש, ועל כן בין היתר היא לא חייבת ב3 תפילות וכן קל לה להרגיש יותר מחוברת ולהתפלל בבכי מתוך רגש עמוק יותר ולכן היא ״מוגדרת״ כרוחנית יותר, לכן כשהגבר מתפלל בברכות השחר ״ שלא עשני אישה״ הוא בעצם מודה שניתנת לו האפשרות להתאמץ יותר כדי לקבל את השכר. תשובה זו יחסית הוגנת. עם זאת, אמשיל את זה לשני ילדים במשפחה, אחד טוב ומטיב ואחד פחות מכבד, פחות מחובר להורים שלו ופחות משתדל להיות כפי שהם רוצים שהוא יהיה. ההורים משום מה, משקיעים זמן ומאמץ יותר בילד הטוב וכשהשני מבקש מהם משהו הוא תמיד אומר שמזל שהוא לא יצא הילד הטוב, כי הוא מתאמץ יותר לקבל את מה שהוא מבקש ועל המאמצים שלו הוא מרוצה יותר , אז תודה שלא עשני הילד הטוב יותר? איך אפשר להתייחס להודאה הזאת בצורה שהיא מתקבלת על הדעת? ולמה שאישה מברכת ברוך שעשני כרצונו היא בעצם לא מודה על מה שהיא, כי היא רוחנית יותר וכביכול בתפילות מחוברת יותר וטובה יותר מהגבר בנושא הזה.. אז למה ברוך שעשני כרצונו? ועוד בלי שם ומלכות, כלומר לא מדובר בכלל בתפילה אמיתית כביכול, זה נראה כאילו זה ברירת מחדל ולא משהו כל כך מיוחד כמו שמסבירים. ושאלה אחרונה בנושא הזה- האם באמת כל גבר שמתפלל ברוך שלא עשני אישה, מריץ לעצמו בראש ברוך השם שאני מתאמץ יותר כדי להגשים את התפילות שלי? הרי זה יותר קל לחשוב שהאישה פחותה ממני ולכן אני אומר ברוך השם שלא עשני כמו האישה. פשוטו כמשמעו. אני מאוד מאמינה, ואם אני שואלת את השאלות זה רק מתוך רצון לדעת, אני מאוד מאמינה במשפט ״ נעשה ונשמע״ אני יודעת שהחיים קצרים מכדי לדעת הכל, ולכן אני פונה בבקשה לפתור את הסוגייה הזאת שאני מתארת לעצמי שמטרידה נשים רבות אבל אין זו הצהרה שאין בי אמונה. שאלה נוספת ואחרונה, בקרוב בעזרת השם אני אתמסד ואהפוך להיות אישה נשואה, הבנתי שנשים נשואות אחרות שקרובות לדת והן בגדר ״מסורתיות+ ״ שרגילות לשים חצי כיסוי ראש, או סרט שיסתיר להן את החלק העליון של הראש זה גורם לבנות אחרות שמתקרבות לדת לחשוב שזה תקין ובסדר, האם כדאי לא לשים בכלל כיסוי ראש או שעדיף לשים חצי כיסוי ראש רק כדי לסמן לסביבה ״ אני נשואה דתייה ״ וגם מפאת צניעות יחסית. האם הדבר דומה לאיש ששומר כשרות ונכנס למסעדה לא כשרה ומזמין רק בקבוק קולה סגור? עדיף שלא יכנס למסעדה בכלל והעיקר שלא יראו אותו נכנס למסעדה הזאת עם כיפה שלא יחשבו שזאת מסעדה כשרה. תודה מראש

תשובה

שלום וברכה,

אני שמח שזכית להכיר את יהדותך, ואת הכבוד האמתי שהיא רוכשת לנשים. כידוע, כל גבר מצווה לאהוב את האשה כגופו ולכבדה יותר מגופו! "ואהבת לרעך כמוך" נאמר לכל גבר כלפי אשתו. וגם בתנ"ך אנו מוצאים שהקב"ה אמר לאברהם: "כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקולה" (בראשית כא, יב), ומכאן למדו חז"ל ששרה אמנו עלתה על אברהם בנבואה! לכן היהדות מספרת לנו על נביאות וצדיקות כמו שרה אמנו, דבורה הנביאה, אסתר המלכה ועוד. 

כל מין צריך לברך על תפקידו. מאחר שהגבר צווה בתפקידים מעשיים של המצוות (ציצית, תפילין וכו') עליו להודות על תפקידיו. ניתן לראות זאת בסדר הברכות, תחילה הגבר מברך שלא עשני גוי (כי הגוי מצווה רק בשבע מצוות בני נח), לאחר מכן מברך שלא עשני עבד (כי העבד מצווה ביותר מצוות מן הגוי, אך פחות מן הישראל), ואז מברך שלא עשני אשה (כי האשה מצווה בפחות מצוות מהגבר). סדר הברכות מציגה למעשה הודאה על המצוות. 

יש לזכור שברכות השחר נוסחו במקורם עבור גברים, ורק באלף השנים האחרונות החלו נשים לקרוא גם הן קריאת שנה, ולכן שינו לברכה "שעשני כרצונו", אשר יועדה במקורה להודות על ריבוי המצוות של הזכרים. הרחבתי בהסבר על כך במאמרי:

https://www.hidabroot.org/article/228037

עם זאת, חכמי המוסר הסבירו את עומק הענין, שאין האשה צריכה לברך על רביוי המצוות - מאחר שהיא מטבעה בדרגה של שלמות רוחנית, שבה אינה זקוקה למצוות אלו כדי להשיג את שלמותה.

השאלה מה חושבים המברכים. כל הגברים שומרי המצוות שאני מכיר מכבדים מאוד את הנשים.

שאלתך מזכירה את שאלתם של מתחזקים בתחילת דרכם, שמחליטים להימנע רק מהדלקת אש בשבת, ושואלים האם זה עדיף מלא כלום. והתשובה היא שוודאי שזה טוב, כי מלבד המצוות הרבות בהן הם זוכים על כל הימנעות מחילול שבת, הרי עצם ההתקרבות מעידה בפני הקב"ה שהם רוצים לקיים את כל מצוותיו רק שעדיין קשה להם, אך הם בדרך הנכונה ויודעים את האמת. ראי כאן לגבי כיסוי ראש:

https://www.hidabroot.org/question/157757

בעזרת השם תמשיכי להתחזק ותזכי לבנות משפחה כשרה לתפארת.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מעמד האשהרוחנית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה