חברה והשקפה

מאז שהתחזקתי אני פשוט בנפילה

  • כ"ב כסלו התשע"ח
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, לפני כשנה התחלתי להתחזק, התחלתי להניח תפילין ועוד כל מיני דברים קטנים שקיבלתי על עצמי, כמה זמן אחרי שהקפדתי על תפילין קיבלתי הצעה ממש טובה לעבודה ואמרתי לעצמי הינה אלוהים מחזיר לי טובה. התחלתי ממש לתת כל יום צדקה, לכבד את האחר, עבדתי במרכז ת"א ושעשיתי עזרה קטנה לאנשים בחנות שרצו לשלם לי אמרתי להם שישימו צדקה ושיכוונו בליבם שזה נטו לצורך מצווה שאלוהים ציווה אותנו, אלא שאחרי חודשיים הבנתי שהעבודה שנכנסתי אליה זה עסק במצב בעייתי ואמרתי אני אקיים גמילות חסדים וישאר וינסה לעזור למנהל ואמרתי לו שאני אדחה את המשכורת עד שהכל יסתדר. 3 חודשים אחרי המנהל הבין שהברירה היחידה שלו זה לסגור את העסק, למרות הכל והקושי המשכתי, היה רב שאמר לי "חכה אחרי כיפור אחרי יום הדין ואחרי מה שקיבלת על עצמך מצפה לך שנה מוצלחת.. והינה אנחנו בערך חודשיים+ אחרי כיפור..ואיפה ה"הצלחה"? לפני 8 חודשים היה לי בחשבון 50 אלף ש"ח-וכרגע אני במינוס של כמה אלפים לפני שנה עבדתי במקום מסודר-והינה היום אני מובטל שצריך לתבוע את המנהל שלו כי עזרתי לו והוא בורח מאחריות אני יודע שה' קיים, אבל אני מרגיש שהוא לא רוצה אותי לידו, ואפילו שאני יודע שלב שלם שה' קיים והוא איתנו כל זה גורם לי להתרחק אם עד לפני כמה זמן הנחתי תפילין מאהבה ומשמחה לעבוד את ה'-אז היום אני מניח סתם כי חייב..לאט לאט אני גם מפחית בדברים מתסכול וכמו שנכנסתי לזה חזק אני מרגיש שאני חייב לצאת מהדת.. תרמתי מלא ובאמת אני שואל למה תרמתי לזולת ואז אלוהים נותן לי סתירה? למה התקרבתי לה' מאהבה ואז הוא גורם לי להתרחק ממנו? מי ששאלתי אמר לי "תחכה ה' עושה הכל לטובה" איפה הטובה פה? שאני חנוק מהחיים? שאין עלי שקל?שאין לי כלום? זאת רק בעיה אחת מתוך 20 בעיות שצצו לי מאז שהתחזקתי

תשובה

שלום וברכה,

המצב שאתה מתאר אכן קשה, ולבי עליך. הקב"ה מעמיד אותך בנסיון האמונה. בעזרת השם תלמד מאברהם אבינו שעמד בעשרה נסיונות, ותבטח בה' חרף הייסורים.

ראשית עלינו לזכור שהקב"ה יתברך לא משיג דבר מאיש. הוא הרי יוצר כל המציאות כולה, ולא ניתן להעניק לו דבר משל עצמנו, כי כל מה ששלנו - ניתן ממנו.

כך אמרו חז"ל: תן לו משלו שאתה ושלך שלו. ה' דורש מאדם להתקין מזוזה, רק לאחר שנתן לו בית. ה' דורש מאדם לערוך ברית מילה לבנו, רק לאחר שנתן לו בן. ה' דורש מאדם להניח תפילין, רק לאחר שנתן לו יד. ה' דורש מאדם לשמור על טהרת העיניים, רק לאחר שנתן לו עיניים. וכן בכל דבר ודבר שה' דורש מאיתנו מצווה כלשהי, הוא רק לאחר שה' נתן לנו מתנה ששווה אלף אלפי מונים יותר ממעשינו.

לכן, אצל הקב"ה לא קיים מושג של רוע או אכזריות ח"ו, כי הרי כל מה שהקב"ה עושה - הוא עושה אך ורק למעננו ולטובתנו, גם כשמונע מאיתנו טובות (החטאים פוגמים בנשמתנו, ומונעים את ההנאה הגדולה מכל - שהיא קרבת ה' בגן עדן. בדומה לרופא מנתח, כך ה' מעביר לעתים את הנשמה ייסורים ונסיונות שונים שנועדו לתיקונה הרוחני, כדי שתזכה לאושר ושכר נצחיים בעולם הבא). ראה עוד במאמרי - 10 הוכחות לכך שה' אוהב אותך, על אף הייסורים:

https://www.hidabroot.org/he/article/798

הרבה פעמים ה' ממיר לנשמה את ייסורי הגוף בקשיי פרנסה.

אמרו חז"ל במסכת ערכין (דף טז, ב): "עד היכן תכלית הייסורין? ...אפילו נתכוונו למזוג לו כוס יין במים חמין ומזגו לו בטעות בצונן, או שנתכוונו למזוג לו בצונן ומזגו לו בחמין, הרי זה נקרא ייסורים... אפילו נהפך לו חלוקו כשלבשו, והוא צריך לחזור ולהופכו, הרי אלו ייסורים... עד היכן תכלית ייסורין? אפילו הושיט ידו לכיס ליטול שלוש מטבעות, ועלו בידו שתיים, הרי אלו ייסורים!"

האמן שכל מה שה' מעביר אותך - הוא אך ורק לטובת נשמתך, שעוד צריכה לזכות לשבת לצידו של הקב"ה בגן-עדן לנצח נצחים. הרי עובדה שלבסוף כולנו מזקנים ונפטרים מן העולם, ולא לוקחים איתנו דבר מלבד מצוות: "שבשעת פטירתו של אדם אין מלוין לו לאדם לא כסף ולא זהב ולא אבנים טובות ומרגליות, אלא תורה ומעשים טובים בלבד" (אבות ו, ט). 

גם בשעת נסיון אל תתחרט על הדברים הטובים שעשית למען נשמתך.

כמו כן, שים לבך למה שאמרת לאנשים: "שיכוונו בליבם שזה נטו לצורך מצווה שאלוהים ציווה אותנו".

אם אכן קיימת צדקה ועשית מצוות נטו לשם שמים, לא היית מתרעם כעת שלא קיבלת תמורה על מעשיך הטובים. נדמה שבלבך ציפית לטובת הנאה בעולם הזה, ולא רק בעולם הבא, ועל כן אהבת את השם שלך לא היתה שלמה.  ה' מנסה אותך כדי להעלות אותך בדרגה.

אך גם ללא קשר לנסיון זה, דע שהייסורים שקיבלת אינם מקריים, אלא ייסורים שנקבעו לנשמתך עוד בטרם ירדה לעולם. ייסורים אשר היית חייב לעבור כדי לתקן עצמך, ואם תעמוד בייסורים באמונה שה' עושה הכל לטובה - מה גדול שכרך. 

אך דע שגם אם לא היית חוזר בתשובה חלילה - היית כיום באותו מצב, או במצב חומרי גרוע יותר מהיום. כי גזירת הקושי בממון נקבעה משמים, אלא שבזכות התורה והמצוות מצבך טוב יותר ממה שהיה בלעדי התורה והמצוות. ראה בתשובה שכתבתי ליעקב שמספר "אני לא מוצא פרנסה":

https://www.hidabroot.org/article/130581

כמו כן, תיארת במכתבך מצבים של אמונה עיוורת ש"יהיה טוב". אך אין זו דרך נכונה להתעלם מאותות מצוקה במציאות, אלא היה עליך לעשות את ההשתדלות ההגיונית ביותר לפי מציאותך, כי ה' רוצה שנפעל במציאותו לפי דרך הטבע ואמרו חז"ל שאסור לסמוך על הנס. החזון איש כתב בספרו "אמונה וביטחון" שמכיוון שאין נביאים בדורנו - אל לאדם לבטוח בעתיד מסוים, אלא יעשה את ההשתדלות הראויה למצבו ויבטח שכל תוצאה שתבוא לו נעשית מ-ה' לטובת נשמתו, וזו היא מידת הביטחון.

חפש בגוגל את "אתר מענה לבעלי תשובה" ותלמד הדרכה הגיונית לאמונה נכונה, ותימנע מטעויות דומות בעתיד.

בעזרת השם תחזיק מעמד בגבורה, תתחזק באמונה וביטחון - כי בלי אמונה למה לנו חיים, ותזכה לראות ישועות בקרוב, ושכרך יעמוד לך לנצח נצחים לעולם הבא.

שלך בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:קשייםצרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה